Gough eller chambon

P

plommomgurkan

Jag är bara nyfiken på vilken ni tycker är bäst? När man kanske har en häst som gärna vill titta på stjärnorna så fort man tar lite i tyglarna:D
Funderar nämligen på att använda lite hjälptyglar typ 2 ggr i veckan när jag rider för tränare

Sv: Gough eller chambon

Att hästen börjar kika på stjärnorna så fort man tar lite i tyglarna indikerar på att problemet kan vara att hästen inte har förtroende för ryttarens hand, och värjer sig för den.

Just i den situationen skulle jag hellre rekommendera att du skippar hjälptyglarna, och istället försöker LÖSA detta problem just när du har tillfälle att träna för tränaren och få dennes hjälp!

Att träna fram en god, fast hand med lagom kontakt där hästen kommer fram till bettet frivilligt är grunden för att få en genomskolad och lydig häst, oavsett vilken inriktning man utövar.

Andra tänkbara fysiska problem som kan ge liknande besvär är att bettet inte passar, att hästen har vassa kanter på tänderna som behöver åtgärdas av hästtandläkare/veterinär, eller att den har en låsning i halskotpelare/rygg som gör att den värjer sig för att gå i korrekt form för att undvika obehag.

Men börja med det enklaste och se om det är handen/bettet hästen reagerar på.

Åh tack så mycket då ska jag strunta i hjälptyglarna. Jag har bara haft honom ett litet tag så det kan ju vara så att vi inte riktigt lärt känna varandra ännu. Jag vet att ryggen är ok men jag ska be vet kolla honom för hon ska ju ändå vaccinera honom. Tack igen är så glad när man får hjälp är ju första gången för mig å det är ju så mycket som kan störa.:bow:

Som sagt, när du ändå får ut tränare som kan hjälpa till att lösa problemen - nyttja då den hjälpen med att lösa grundproblemen till att börja med, så blir det såååå mycket trevligare sen.

Lycka till - det är alltid kul med ny häst!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka