Gott pelletsfoder!

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Har en bra foderstat som jag är nöjd med. Består i princip av havre och betfor. Problemet är att min häst lyckas sortera ut mineralerna, trots att det är "goda" pelleterade mineraler, så jag tänkte köpa ngt smaskigt pelletsfoder som kan svälla tillsammans med betforen o mineralerna så att det blir svårare att sortera ut dem. Det handlar om 1- 2 dl om dagen som hästen ska få...

Vilken sort skulle ni föredragit? Tips på goda pellets (som gärna får svälla lite)?

Vill gärna fortsätta med havren för han behöver den x-tra kicken som den ger honom.. Frågan är bör jag föredra t.ex. krafft sport för att den bättre passar mitt grovfoder eller har de små mängderna ingen betydelse?

Sv: Gott pelletsfoder!

Jag antar att du har en uträknad foderstat och enbart ger så mkt mineraler som behövs för att komplettera brister i det andra?

Jag antar att det är pellets du tänkt ge 2 dl av och inte mineralerna, för det lät väldigt mycket... men om du ändå ger betfor, varför krossar du inte ner mineralerna i det och mosar runt? vet inte hur mkt mineralpellets sväller, men om de får ut det från betforen så får de säkert ut det från pellets också...

Jag ger mitt kallblod en liten näve Krafft Grund som godis för att han ska vara lättare att ta in (han behöver mutas ibland). I en foderstat med nästan 10 kg hö så påverkar den näven inte värdena märkbart... han får inget annat kraftfoder, men mineraler. Ibland lämnar han dem och äter dem nästa dag, så jag antar att han inte känner något behov av dem alla dagar trots beräknad foderstat och grovfoderanalys.

De 2 dl syftade på inte på mineralerna men det är faktiskt 2 dl mineraler hästen får (ca 180g). Självklart har jag en uträknad foderstat men tyvärr ett hö som innehåller nästintill noll vad det gäller mineraler...:cry: Så de 180 grammen behövs, blir litet selenöverskott, men enligt mina källor ska det inte vara någon fara när det är så små mängder. De olika mineralerna var för sig fullkomligt vägrar han att äta (lämnar hela fodergivan) så därför fick det bli såhär...

Testade ikväll med lite krafftpellets och det funkade faktiskt.. Men tack för svar och engagemang ändå!

handlar det om 2dl pellets så tror jag inte det stör övrig foderstat alls faktiskt... Ta ett havrefritt för lätt presterande hästar :)

varför blandar du inte ut det i betforn? så gör jag med mina tilläggsgrejer har aldrig varit nåt problem.

Det är precis det jag gör (blandar i betfor) och det funkar inte... I vattnet som lämnas i krubban lämnas även de upplösta mineralerna...:( En riktigt kräsmagad herre är det...:) Men har nu börjat med lite pellets och det verkar fungera än sålänge, suger liksom upp det blöta så det blir mer som en gröt..

ok då förstår jag... har en häst som inte tycker det är gott med uppblöt pellets så jag får blanda i betfor och inte använda mycket vatten alls...

är glad att den andra jag har gladeligen dricker upp allt slafs som blir kvar...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 370
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö om liknande tråd redan finns då får moderator gärna ta bort den :o;) men jag tycker de är så mycket prat hit och dit om alla...
Svar
9
· Visningar
6 392
Senast: Wippos
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 055
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning