Gott, billigt hundgodis -så rent som möjligt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare IrishDraft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 9 232
I

IrishDraft

suck... så har hunden så smått börjat tröttna på köttbullar och korv och jag är helt blank på ideér. Jag vet ju vad som skulle fungera, men jag kan helt enkelt inte betala 65 kronor för en liten påse som räcker två träningstillfällen det är helt uteslutet. :(

Så vad kan man då belöna vovven med som inte kostar allt för mycket (just nu: köttbullar/hotdogs för 40-45 kr kilot) som inte innehåller allt för mycket konstigheter (ja jag veeeet... korv och köttbullar gör det...) och framförallt inte spannmål och helst inte en massa mjölk... och så ska det smaka helt gudomligt så hunden blir som klistrad vid matte. Och så ska det inte heta eller vara släkt med Frolic. Allt sådant mjukt frolic-liknande går tokbort.

Ös på med förslag snälla ni! Köpt eller hemmasnickrat.

Just det, inte en massa lång procedurer för "hemmalagat", ska det vara hemmalagat får det vara enkelt och förhållandevis snabbt och inte i behov av konstiga kökredskap, för det har jag inga...

Sv: Gott, billigt hundgodis -så rent som möjligt

Blodpudding skuret i lämpliga bitar som torkas i ugn, brukar de flesta hundar gilla, eller dito lever.

Håller med Gnist: blodpudding.
Men just pga att hunden kan tröttna så tycker jag det är underbart bra att så långt som möjligt försöka belöna med någon form av lek istället för godis.

Levergodis som funkar i alla lägen. Hunden bara älskar detta goda godis. Det luktar fördjävligt när man gör det, men det är det värt!!

1 färsk lever av vilket slag man vill
mixas med mjöl till en ganska fast konsistens.
Bred ut allt i en långpanna, på bakplåtspapper och grädda tills det blir fast. 200 grader i c:a 15 min. Beror på hur tjockt det är. Skär, när den svalnat i lagom stora bitar. Lägg att kallna/torka på ett bakplåtspapper. Gärna tillbaka i ugnen under tiden den svalnar av.
mvh.Katarina

Köp hela kokhöns på valfri mataffär (t ex City Gross och liknande större affärer har det för ~20 kr/kilot), släng hela hönan i en kastrull, täck över med vatten och låt koka i någon timme eller så. Låt svalna och peta loss köttet. Billigt och OTROLIGT gott hälsar vovven :)

Lever:laugh:
Min hund r riktigt kräsen,men när jag gör eget levergodis då gör hon precis vad som helst för en liten bit:D

Jag brukar köpa en bit ungnötslever,hackar den i bitar,breder ut på en plåt och har i ugnen tills den är nästan helt torr.Först lite högre värme(ca 150grader)så det värsta "blöta" försvinner och sen lite svalare(ca50-75)tills den är torr.Då den torkar även i rumstemperatur gör det inget om den är lite mjuk när du tar ut den från ugnen.Det är klabbigt,det är slemmigt,det luktar apa och är tråkigt att göra,men vilket kanongodis för hunden.Inget tillsatt,bara ren lever.:laugh:

Hur stora bitar har du när du tränar? En köttbulle delar jag i minst 8 delar. En hotdog delar jag först längst med o sen ja skär jag tunna tunna skivor. En belöning behöver inte vara en hel köttbulle. Vet att flera av mina träningskompisar använder stora belöningsbitar. De brukar skratta åt mina små men det behövs inte mer. Gör hunden ett jättebra moment så får dom bara några fler. En belöning ska snabbt rinna ner i magen o dom ska inte behöva tugga.

Annars så tycker jag frolic är bra som belönin. Delar den i 4 bitar. Stek pannkakor o dela i flera delar blir billigt o hundarna älskar det. Men kladdigt blir det.

Torkad bludpudding och torkad lever brukar jag köra med.
En gång köpte jag en bit grishjärta och torkade i strimlor, det funkade också bra men blev rätt dyrt.

I frysdisken brukar det finnas både det ena och det andra som går att koka eller torka, till exempel spill från slakt som man kan köpa att koka soppa på går lätt att koka i bara vatten och låta torka i ugnen på typ 50grader i någon timme. Det kan vara rätt mycket rent fett på sådant dock, så man får kolla noga i förpackningen innan man köper.

Håller med Gnist: blodpudding.
Men just pga att hunden kan tröttna så tycker jag det är underbart bra att så långt som möjligt försöka belöna med någon form av lek istället för godis.

Tröttnar dock fortare på lek än på godis...

Dessutom är han väldigt on/off och hjärnan spinner ibland i 190 så i vissa situationer kan man aldrig använda lek... han ska ju komma ihåg vad han gjorde också... :D

*skriver ner blodpudding på listan*... uäck...

Lever:laugh:
Min hund r riktigt kräsen,men när jag gör eget levergodis då gör hon precis vad som helst för en liten bit:D

Tackar för tipset men det får nog sälla sig till listan "sådant jag vågar göra om 10 år"... Jag är lite känslig... Eller det kanske går att häva i hela levern i ugnen och skära den i bitar när den är lite fastare?... :angel: Jag är hemskt mesig när det kommer till vissa saker...

Senast ändrad av en moderator:

Kokad köttfärs är en hit här hemma.
Har man större hundar går det ju att rulla till små köttbullar innan man slänger i det i vattnet.
Inget salt, peppar, lök, etc.. utan bara köttfärsen.
Toksmarrigt (tycker hundarna ;))!

Koka lever har vi provat någon gång med och det fungerar nästan lika fint det.

Ett tips till alla er som torkar blodpudding i ugn: Det går lika bra att göra det i micron, och det blir minst lika bra.

Tröttnar dock fortare på lek än på godis...

Dessutom är han väldigt on/off och hjärnan spinner ibland i 190 så i vissa situationer kan man aldrig använda lek... han ska ju komma ihåg vad han gjorde också... :D

*skriver ner blodpudding på listan*... uäck...

Blodpudding i vakuumförpacking är inte alls särskilt äckligt, faktiskt :)
Du kan skära det i 1 cm tjocka skivor först och köra lite snabbt i micron 5 min på halv effekt och sedan skära bitar, så torkar den lite innan du behöver skära den.

Skivbar leverpastej (finns en del märke som är "hyfsat" billigt), tärna och torka i ugn.

Jag har sett en del belöna med leverpastej/mjukost (?) på tub? Kladdar inte i fickan, fram med tuben och pressa ut lite som hunden får slicka i sig och sedan fortsätta. Kanske kan vara något? Om inte annat så ger det variation.

Annars har jag ont om tips, att hitta lämpligt godis är liksom inget problem när man har en golden... :D

På den tiden jag gick på högstadiet, så fick jag alltid ta med mig grishjärtan hem som hade disskerats.
Kokade, delade, och frös sedan in det, man får ta ut det en stund innan så att det hinner tina.
Luktar för jäkligt när man gör det, men hundarna tycker att det är gott gott gott. :d
Eftersom man dela det efter man har kokat det, så kan du kanske halv blunda och slänga i det i kastrullen, så blir det inte så mycket kontakt.

Pannkaka - eller ännu bättre, fläskpannkaka:)
Pannkaka o plättar kan man ju köpa färdiga, fast jag tror kanske att hemlagade smäller lite högre:-)

Små vatteninlagda burk-räkor som fått rinna av ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Fiskbullar,tärnade el. skivade, torka i ugn!!

Hmm det har jag inte testat, det lät ju gott.
jag kör ju annars med lever o blodpudding som jag torkar själv i ugnen

Ser att du redan fått tipset men tänkte nämna mjukost på tub igen, min hund älskar det! (fast säg det i matväg hon inte älskar iofs :p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka