Göteborgstips?

Sv: Göteborgstips?

Levantine såg trevligt ut, men lite väl likt liknande ställen i Stockholm, Le Rouge t ex, som är jättetrevliga, men där vi varit några gånger. Men absolut ett alternativ!

Thali var verkligen väldigt billigt, nästan så att man skulle få lite dåligt samvete - jag tänker mig att samtliga i personalen måtte jobba svart, och att alla råvaruinköp sker på typ Lidl för att de ska få det att gå ihop? Eller har de galet fullt jämt, så att de kan gå runt ändå?

Kometen hade lite tråkig meny, säkert jättevällagat, men känns lite representationsmiddag? Särskilt med tanke på prisläget.

Dubbel Dubbel låter ju väldigt trevlig, nån som varit där? Bra kinesiska restauranger är annars en bristvara!

Grill Grotesque ser också ut att ha en kul meny, nån som varit där?

Market, som har koreansk-mexikanskt fusionkök blir jag osäker på, jag gillar koreanskt och jag gillar mexikanskt, men kombinationen låter helt galen??

Senast ändrad:

Thali var verkligen väldigt billigt, nästan så att man skulle få lite dåligt samvete - jag tänker mig att samtliga i personalen måtte jobba svart, och att alla råvaruinköp sker på typ Lidl för att de ska få det att gå ihop? Eller har de galet fullt jämt, så att de kan gå runt ändå?

Jag har funderat på det, men de har ofta rätt fullt och många som hämtar mat. Om råvaruinköpen sker på Lidl, så har Lidl ett utökat orientaliskt sortiment som de hemlighåller för mig. Orienthuset, är en mer trolig leverantör (och ett lagom exotiskt utflyktsmål i min smak). Men ekologiskt och närproducerat är väl inga honnörsord, direkt.

På en vegetarisk restaurang gör det ju mindre smakmässigt om man handlar det billigaste som finns (iaf om man ska laga indiskt), men på restauranger som serverar kött har jag börjat undvika de riktiga budgetställena, efter några trista upplevelser med kött som knappt är ätligt.

Ja, skillnaden mellan dyra och billiga linser torde vara marginell, smakmässigt.

De restauranger jag brukar äta på, serverar nog inte så mycket rätter där köttet är huvudnumret, eller så beställer jag inte de rätterna eftersom det inte riktigt är min grej. Men jag tror gärna på att köttet på billiga ställen kan vara lite si och så, drar mig till minnes en träig köttbit i Istanbul.

KL

Jag är ju inte göteorgare, men jag var där i förra helgen för att hälsa på syster, svåger och relativt nyhemkommet (adopterat) syskonbarn. Vi var i alla fall på Sjöfartsmuseet där de den helgen öppnade en vandringsutställning Out to Sea. Den handlar om plast i världshaven.

Eftersom jag är intresserad av havet (framför allt Röda havet;)) så var det mycket jag kände till av det utställningen handlade om, men jag noterade att utställningen ledde till diskussioner bland andra besökare.

För övrigt blev jag väldigt positivt överraskad när man kunde lösa årskort som gällde på flera museer för 40 kr! Otroligt bra pris och dessutom gratis för alla under 25.

Kometen hade lite tråkig meny, säkert jättevällagat, men känns lite representationsmiddag? Särskilt med tanke på prisläget.

Dubbel Dubbel låter ju väldigt trevlig, nån som varit där? Bra kinesiska restauranger är annars en bristvara!

Grill Grotesque ser också ut att ha en kul meny, nån som varit där?

Market, som har koreansk-mexikanskt fusionkök blir jag osäker på, jag gillar koreanskt och jag gillar mexikanskt, men kombinationen låter helt galen??

Market känns lite trist för middag. Jag har käkat lunch där ett par gånger och det är bra. Men jag skulle inte komma tillbaka för middag.

Dorsia är annars ett tips. Maten är bra och vällagad. Men det är hela konceptet med mat, servis och inredning som gör det till en riktigt bra upplevelse.

Röhsska verkar till stora delar vara stängt för ombyggnad/renovering. Världskulturmuseet har en Afrikautställning som verkar intressant, nån som har sett den?

Konstmuséet såg lovande ut, både fotoutställningen och den om 1800-talets historiemåleri!

Jag tycker Konstmuséet absolut är värt ett besök. Sedan vill jag föreslå Göteborgs stadsmuseum också, har i och för sig bara varit där en gång men det var riktigt intressant!

Löjligt billigt är det att gå på museum i Göteborg också. Inte fel, då kan man lägga mer pengar på mat. Just restauranger kan jag inte direkt tipsa om, jag brukar få sonen att laga mat när vi besöker honom :-). Vi åt dock på en restaurang som heter Hos Pelle en gång, och det var absolut inte motbjudande.

Dorsia är annars ett tips. Maten är bra och vällagad. Men det är hela konceptet med mat, servis och inredning som gör det till en riktigt bra upplevelse.

+1 på Dorsia. Riktigt bra ställe att sitta på en helkväll.

Andra trevliga ställen i varierande prisklass: Puta Madre (med reservation för att jag inte ätit där, men de är bra på drinkar och det är ett charmigt ställe), Familjen (bra mat och vin, och också ett ställe för sena drinkar).

Nej, det är inte alls mitt intryck. De gånger jag har varit där, har det varit "vanligt folk" som för en gångs skull kostar på sig den typen av restaurangbesök. Iförda vanliga kläder. Medelålders par och familjesällskap i olika konstellationer.

Jag tror att det har med etablissemangets historia att göra, även om prisläget inte känns så folkligt.

Ja, Taras är ett sådant ställe där jag äter då och då, men det är också ett ställe som jag inte riktigt "vågar" föreslå när restaurangbudgeten är väl tilltagen. Taras är snarast ett av de ställen där kompisarna från Stockholm häpnar över prisläget och gissar att maten är oätlig av det skälet.

Jag kan tycka att Taras är mer "trevlig vardagskvarterskrog" än vad jag tror att Mabuse är ute efter.

Ja, det är ungefär så jag tänker. Förutom att maten där är jättegod, så är den ju konventionell meze.

Jag skulle däremot kunna tänka mig att våga föreslå Mabuse att ta en titt på Ottomania på Aschebergsgatan. Också turkisk, men lite mer middag på riktigt, så att säga. Om man gillar köket.

*KL*
www.goteborg.com har många tips för turister. Göteborgspass kan vara prisvärt för den tillfällige turisten.;-)

Jag håller med övriga om muséerna som rekommenderas.
Botaniska har växthus som är trevliga att titta i om man vill se lite grönska och värma sig. Utsikten från berget ovanför klippträdgården är magnifik. Undvik kaféet! Trist och dyrt! Trädgårdsföreningen mera mitt i stan har växthus också.
I det gamla vattentornet i stadsdelen Guldheden kan man fika (ok mackor, resten sisådär) och beundra utsikt om man är road av det.
Strosa i stadsdelen Haga och fika på något av kaféerna där kan vara mysigt.
Åk med sightseeingbåten Paddan om den körs.
Promenera i Slottskogen och titta på ett och annat djur.
Äta gigantisk räkmacka på Heaven 23 högst upp i Gothia Towers.

Matställen beror på vilken typ av mat ni vill ha och prisklass. Några ställen jag gillar, men jag har inte i huvudet vilka av dem som har öppet på söndagar:
Fiskekrogen - deras skaldjursbuffé = mums
Sjöbaren i Haga eller dess filial i Lorensberg
Zozaki - japanskt, vällagat och fint presenterat, mycket prisvärt. Låt inte restaurangens lite off, men ändå centrala läge och spartanska inredning avskräcka.
Trattoria Da Pasquale - italienare, gott och prisvärt
Dinner 22 - svenskt mm
Långedrags värdhus - jättefin mat, men priserna...
Sveahof - jättefin mat med mycket från havet, men även annat.
Pinchos - smårätter typ tapas av blandat ursprung. Lite kul för ifånnördar eftersom man bokar bord, kollar meny och beställer via app i fånen.

Wasa Allé är jag nyfiken på, men har inte kommit iväg till.
Och Kometen - ja, menyn ger intryck av gubbigt representationsställe, men gillar man mera klassiska (svenska) maträtter så är det ett bra ställe.

Senast ändrad:

Sjöbaren i Haga har öppet på söndagar, det kan jag verkligen rekommendera. Har varit där när jag hälsat på min dotter i Göteborg. Kan vara bra att boka bord lite beroende på tid på kvällen ni vill gå dit, de stänger kl. 22 på söndagar enligt hemsidan.

Ja, det är ungefär så jag tänker. Förutom att maten där är jättegod, så är den ju konventionell meze.

Jag skulle däremot kunna tänka mig att våga föreslå Mabuse att ta en titt på Ottomania på Aschebergsgatan. Också turkisk, men lite mer middag på riktigt, så att säga. Om man gillar köket.

Ottomania ser trevligt ut, men tyvärr i sammanhanget så har jag ett utmärkt turkiskt lunchställe bredvid jobbet, så jag äter turkiskt alldeles för ofta till vardags.

+1 på Dorsia. Riktigt bra ställe att sitta på en helkväll.

Andra trevliga ställen i varierande prisklass: Puta Madre (med reservation för att jag inte ätit där, men de är bra på drinkar och det är ett charmigt ställe), Familjen (bra mat och vin, och också ett ställe för sena drinkar).

Dorsia ser jättetrevligt ut, rolig meny och är det dessutom trevligt att sitta där så är det absolut en kandidat!

Nu har vi varit i Göteborg. Det blev konstmuséet, som hade en intressant utställning om historiskt måleri/foto, hur historiska händelser har framställts i konsten. Klart sevärd.

Middagen blev på Dubbel Dubbel, och där måste jag säga att ni Göteborgare vet inte hur bra ni har det, bodde jag i Göteborg skulle jag springa dit varje vecka. Trivsamt, och framförallt väldigt, väldigt god mat för inga pengar.

Till sist blev det ett glas vin på Dorsia, det var en upplevelse med den lokalen! Tyvärr inte så mycket folk, söndag kväll är kanske inte utekvällen nr 1 precis...

Tack för alla tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka