Göteborgstips?

Mabuse

Trådstartare
Jag ska till Göteborg med maken en helg om ett par veckor, och skulle gärna ha lite tips av göteborgskunniga bukare om vad man kan hitta på där dagtid en lördag och söndag. Gärna barnovänliga aktiviteter, eftersom vi sällan får tid till sånt annars. :angel: Shopping är vi inte så intresserade av, men om det finns någon bra utställning att se kanske? Hur är det med konstmuseum?

Gärna också café- och restaurangtips, eller om det finns någon trevlig vinbar eller liknande att avsluta kvällen på (inte ett uteställe med musik etc, utan ett lugnare ställe där man kan ta en öl eller ett glas vin och avrunda kvällen). Restaurangbudgeten är tämligen väl tilltagen, något ställe där det är trevligt att äta middag på tu man hand, som är öppet en söndag.

Sv: Göteborgstips?

Vet inte vad de har för utställningar just nu, men vi har ju både Röhsska och Världskulturmuseet som brukar vara bra.

Jag vet inte om ni har något växtintresse men annars är Göteborgs botaniska trädgård klassad som en väldigt fin trädgård även ute i Europa och jag håller med. Den är mycket trevlig att gå i och nu när vårblommorna börjar titta upp kan det vara trevligt att ta ett varv där. Där finns även en restaurang, inte sådär väldigt kulinarisk precis men det går iaf att ta en lunch där eller en kopp kaffe.
Trädgårdsföreningen i Göteborg har fina växthus att besöka.

Botaniska trädgården håller riktigt hög klass, och har så sett säsong året runt (även om vissa säsonger är mer publikfriande än andra).

Det är en rätt intressant (tror jag) fotoutställning på Konstmuseet, i samarbete med Hasselblad Center (som ligger vägg i vägg).

När det gäller maten, tycker jag att det blir svårt av att restaurangbudgeten är generös. Jag har som hobby att äta extremt billigt ute i Göteborg.

I GP finns en lokal restaurangguide som heter Krubbkollen, och som är tillförlitlig, tycker jag. Jag brukar äta på de billigaste ställena med högt betyg i budgetklassen, och typ på de dyrare ställena med högt betyg i samma klass om jag firar något.

En lite dyrare restaurang som jag vill gå på heter Levantine. Jag har aldrig varit där, men passerar ofta till fots och jag gillar inredningen. Golvet är väldigt fint, tex.

För lunch på lördagen är Fiskekyrkans restauranger inte dumma, tex Gabriel. De har dock inte söndagsöppet eller kvällsöppet.

Om det är klart väder, är det också trevligt vid Långedrags Värdshus, men kolla i så fall öppettiderna så här års.

Egentligen tycker jag att det är det enkla och lite folkliga som är grejen med Göteborg, särskilt om man jämför med Stockholm och dessutom bor där. Tex riktigt prisvärda och goda restaurang Thali, som är ett helt vegetariskt indiskt BRA ställe.

Jag har inte varit där själv ännu, men efter helgens recension i Göteborgs-Posten vill jag gärna äta på Wasa Allé.

Jag och sambon var barnlediga för ett tag sedan och besökte då restaurang Gropen. Jag gillade den och skulle gärna gå dit igen.

Le Village är väl det givna vinstället. Maten är sådär men de har grymma viner, det är deras specialité.

Bra restauranger, där har du bla. Stearin, Kometen, River Café och Avalon.

Jag har inte varit där själv ännu, men efter helgens recension i Göteborgs-Posten vill jag gärna äta på Wasa Allé.

Jag tänkte faktiskt på Petruska och hennes man när jag läste den. Ekologiskt och närproducerat och tydligen bra vegetariskt alternativ. Länk

Men då snackar vi ju lyxkrog, helt andra priser än Krubbkollen i GP. Deras recensioner på webben är också uppdelade i Lyx och Budget.

Wasa Allé har högt betyg i lyxklassen i Krubbkollen.

Jag har blivit bjuden dit med jobbet någon gång, och det var verkligen inte dumt. Annars går jag bara på så där dyra ställen med mina svärföräldrar. Mina restaurangvanor ser heeeelt annorlunda ut. Mina stockholmska vänner brukar fnittra när de läser menyn på restauranger jag föreslår, för att det är så billigt. :p

Wasa Allé har tyvärr stängt på söndagar. Vår ursprungsidé var nyöppnade Koka, men de har - just det, också stängt på söndagar tyvärr. Wasa Allé såg annars väldigt trevligt ut, dit hade jag gärna gått!

Det måste inte vara en lyxkrog, absolut inte, jag menade mer att om det finns nån riktigt bra restaurang som råkar vara lite dyrare så gör det inget.

Är det en enklare restaurang, så ska gärna stämningen och inredningen vara jättebra. Typ ett sånt ställe där man gärna skulle sitta halva kvällen bara för att det är trevligt att vara där.

Jag vet inte om ni har något växtintresse men annars är Göteborgs botaniska trädgård klassad som en väldigt fin trädgård även ute i Europa och jag håller med. Den är mycket trevlig att gå i och nu när vårblommorna börjar titta upp kan det vara trevligt att ta ett varv där. Där finns även en restaurang, inte sådär väldigt kulinarisk precis men det går iaf att ta en lunch där eller en kopp kaffe.
Trädgårdsföreningen i Göteborg har fina växthus att besöka.

Jag gillar växter och botaniska trädgårdar, men dels är det kanske lite fel årstid för sånt (jag tänker mig att det på sin höjd är några krokusar och snödroppar som vågat sig upp nu?), dels är det en sån aktivitet som barnen också uppskattar, så det blir rätt mycket botaniska trädgårdar ändå till vardags (Botan i Uppsala och Bergianska i Stockholm).

Fast Wasa Allé är alltså inte recenserat i Krubbkollen på fredagar, utan i helgmagasinet Två Dagar på lördagar där finkrogarna recenseras. Det kräver dock papperstidningen för att haja det :)

Vet inte vad de har för utställningar just nu, men vi har ju både Röhsska och Världskulturmuseet som brukar vara bra.

Röhsska verkar till stora delar vara stängt för ombyggnad/renovering. Världskulturmuseet har en Afrikautställning som verkar intressant, nån som har sett den?

Konstmuséet såg lovande ut, både fotoutställningen och den om 1800-talets historiemåleri!

Senast ändrad:

Jag har haft rätt stora problem med att hitta trevliga ställen att äta på just på söndagar på senare tid. Har inget minne av att ha haft det problemet förut. Och när jag väl hittade ett ställe, Vink Bar, så hade de quiz. :( Inte vad jag hade tänkt mig.

Kometen har jättegod, konservativ mat.

Min son har en gång blivit bortskämd med ett besök där, som jag stod för, och så har jag varit där med svärföräldrar.

Min familjekrets består av ca 8 nationaliteter (orkar inte räkna ordentligt), fördelade inom hela det mänskligt möjliga åldersspannet, och alla gillar maten där, till och med den kräsne bolivianske fotbollsspelaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka