Gosig katt och "vaktig" "svartsjuk" hund - dålig idé?

Whirlie

Trådstartare
Försöker komma på hur jag ska göra med katten över julen. Enklast vore att ta med henne hem till mina föräldrar, men jag är lite orolig över hur det kommer gå med deras hund. Så därför vänder jag mig till hundexperterna här.

Hunden är tidigare van vid katter och har, enligt mina föräldrar, alltid skött sig bra och tyckt om katter den träffat. Den har, enligt några bekanta till dem, till och med sovit med en kattunge intill sig när de var hundvakter. So far so good!

För några år sedan var jag hundvakt åt henne och tog med henne när jag skulle på middag hos min dåvarande mans föräldrar och deras hund. En hund som jag också ofta vaktat och umgåtts med. Men det funkade inte att ha dem tillsammans. När vi släppte ihop dem på gården jagade mina föräldrars hund bort svärföräldrarnas hund gång på gång på gång från oss. Hon hade ett mycket aggresivt beteende, upplevde jag (som inte är någon hundexpert). Men hon gjorde inga riktiga utfall för att bita eller så, iallafall inte så länge den andra hunden sprang undan. Det slutade med att vi fick ha dem i varsitt rum under middagen.

Jag tror hon vaktar "sin" flock. Mina föräldrar har inte så bra koll på henne, och jag är helt säker på att hon ser sig som flockledaren. Jag hade länge bäst kontakt med henne, men eftersom jag bara träffar henne då och då så har jag inte orkat jobba med hennes uppfostran när jag varit hem och hälsat på.

Nu är jag rädd att hon ska vara aggresiv mot katten, pga att det är "min" katt. Hon tillåter inte "sin" flock att prata och gosa med andra hundar. Och jag är rädd att hon ska bli svartsjuk på katten och nypa till henne så hon blir skadad.

Har jag skäl att vara orolig?

Sv: Gosig katt och "vaktig" "svartsjuk" hund - dålig idé?

Ja eftersom hunden är ett rovdjur så finns själ att vara orolig.

Hunden och katten känner inte varandra väl heller, vilket gör att mitt råd är att hålla dom åtskilda .

Hunden kommer knappast att vara aggressiv mot katten, det har inget med flockmentalitet att göra, inte heller kan man ställa några som helst liknelser mellan situationen då hon jagade undan en annan hund från sin gårdsplan.

Men precis som Calazirya skriver, att katten mycket väl kan utlösa jakt hos hunden. Ska du ta med kisse så håll dem åtskilda. Men jakt har varken med svartsjuka eller vakt att göra.

Senast ändrad:

Menar ni att det generellt inte går att sammanföra katt och hund men inget som gör det extra svårt utifrån hundens personlighet? Vi funderar på att låta dem hälsa på varandra i helgen. Några. Bra tips?

Vad är det för hund?

Har den mycket jakt i sig, så går det i princip på reflex. Kisse och hund kan vara i samma rum i timmar, sen händer det något, kisse blir rädd och börjar springa och utlöser en jaktreflex hos hunden. Lite som "oj, nu sprang jag efter och bet, det var inte meningen" Och det är ju inte för att hunden är arg eller dum utan bara reagerar.

Själv har jag en vallhund, uppvuxen med katt och vi har katt i stallet, han låter i nio fall av tio en katt vara i fred. Men kommer vi gåendes på stallplan och en katt fräser förbi så reagerar han, det är inget han kan rå för. Nu är han så lydig att jag inte har några problem att bryta honom, men det gäller långt ifrån alla hundar.

Ska de träffas skulle jag låta katten vara på en höjd när hunden är i samma rum, hunden kopplad i början. Men som sagt, så länge katten är still är det inga problem.

Tack för mer utförligt svar!

Det är en blandning mellan labrador och bordercollie. Hon här som sagt tidigare varit med katter och katten är hundvan.

Ska följa ditt råd och ha koppel på hunden i början. Och jag tänkte försöka ha dem åtskilda i olika delar av huset på natten och när de är åtskilda. Tror katten kommer hålla sig i sitt hörn av huset automatiskt då hon inte är så social med hundar.

Det låter ju inte så farligt, en terrier eller ren jaktras hade varit värre. Nu kanske kisse får stå ut med att bli vallad eller apporterad. :D

*skrattar åt synen*

Ser framför mig hur kisse blir buren fösiktigt i hundens gap till matte efter att hon jagat ifatt den... :-) .

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 547
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 096
Senast: paradiset
·
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 131
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 057
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Mineraler