göra paddock!

A

anna210

Skulle vilja göra en paddock på ca 40 *20 här hemma.
Undrar om det är någon som vet vad det skulle kunna kosta ungefär.
Kan nog fixa schaktning av jord själv så det bara är att "fylla på" med gruset/underlaget sedan.
" alla" har ju gruspaddockar så det kan väl inte vara så himla dyrt? :crazy:

Sv: göra paddock!

Vi gjorde ridbana (20x40) förra sommaren och jag kan säga att vi inte betalade många kronor. Vi kunde nämligen byta matjorden mot grus och sand som vi behövde. Det blev till och med pengar över eftersom grustaget betalade mer för vår matjord än vi gjorde för deras grus. Lastmaskinen och "gubben" i den fick vi betala, men sen har min man egen lastbil så alla transporter fixade vi själva.
Kan man inte fixa på egen hand utan måste hyra in maskin, lastbil och "gubbar" + grus är det däremot inte billigt :crazy: kan tänka mig att det knappt räcker med 20000 kr.
Lycka till !!!

Jag har en grus-paddock, 25 x 45 m. Vad som kostade för mig var:
-Grus, stl 0-65mm, 10 lådor (5 bil och släp)
-Grus, stl 0-8mm, 8 lådor (4 bil och släp)
-Dräneringsrör á la täckdikdningsrör under medellinjen med dito specialgrus
-Två st telefonstolpar för belysning
-Två st "gatlampor"
-Elkabel
-Tryckimpregnerade staketstolpar
-Isolatorer och band till staket

Gick på motsvarande något över 20 000 kr och då hade jag allt arbete helt gratis (inklusive grävmaskin).

Ett bra alternativ till grus i padedock är Paddex (hyttsten). KOlla in på hemsidan och kontakta dem för pris och frakt! När jag kollade för 2 år sedan var det mycket billigare än grus och det fungerar att använda utan att lägga mattor under och det går att lägga direkt på gräs utan att det "trampas igenom". Dvs. billigare och mindre jobb!

www.paddex.se

Mvh Jeanette

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama