Göra om till QH

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Undrar litegrann om det här med att göra om selar/vagnar till QH.

Har hört att man inte får ha sele/sulky med "självmonterad" QH i lopp pga säkerhetsrisken?! Stämmer det?

Tänkta isf lämna in selen till kunnig person som får sätta fästet på den (och ta bort allt som blir överflödigt) och sen med hjälp av killen sätta motstycken på speedcart och sulky.

För längesen körde jag med vagnar/selar som var omgjorda och tyckte att det funkade bra. Men då kommer nästa fråga...jag kommer inte ihåg hur det var gjort.
Ska säkerhetsremmen sitta på vagnen eller i selen??

Är det olika hur det brukar sitta på sulky resp. speedcart? (dvs om det sitter på selen till speedcart och på sulkyn till sulky eller tvärtom)

Hoppas ni förstår hur jag menar....och hoppas någon har svar på mina frågor!

.....en sista fråga också...tror ni på kvaliteten på B*rjes grejer?? Kan väl inte vara så mycket fel på en metallbit eller??

Sv: Göra om till QH

Akta dig för QH-fästen av okända billiga märken.
Jag har råkat ut för ett fäste där fjädern och pinnen skakade loss från fästet under pågående värmning. när vi jämförde med en walsh sele såg vi klart och tydligt att det var en sämre konstruktion på den billiga.
Man lär sig sina läxor. men det gick utmärkt att byta ut de dåliga QH-fästena till bra kvalitet på den billiga selen.

Jag skulle nog lämna in sulkyn oxå....
Vet flera som vid en koll på Skelleftetravet förra sommaren (eller var det där förra) som fick "startförbud" pga att STC ansåg att QH var felaktigt ansatt på vagnarna.

Många hade monterat på äldre vagnar med för smala skacklar och risken var överhängande att trä't skulle spricka.

Däremot på speedcarten hemma är det inte lika farligt då skalmarna oftast är i järn.

Finns olika modeller av säkerhetsremmar en kort som sitter på vagnarna och vissa har en lång som alltid sitter på selen.

Rådet är att om du inte är "lite mer än normalhändig"... be om hjälp! Och Köp en färdig QH sele. Tycker det verkar väldigt svårt att få till det annars...
Tycker det verkar som om vagnar som är avsedda för mode sele har tillräckligt grova skalmar där QH fästet hamnar, medans riktigt gamla har för smala..
Har sett Hudik o Custom som blivit ombyggda och har själv en Jerald som blev bra!
Länkar till en bild på min så ser du hur grov jag tycker att skalmen bör vara.
Ombyggd till QH

Hej!
Funderar också på att göra om min sele till QH, skulle gärna se bilder på "ombygda" selar. Nån som vet hur man gör det eller ungefär vad det kan kosta att lämmna in det? Jag ska bara ha den att köra motion med hemma, men det är ju bra om det håller ändå :)
MVH // Sophie

jag vet några som byggt om har väl blivit sådär beror ju på vad för grejjer dom köpt. men det går väl runt MINST 1500 om du ska ha BRA grejjer då köper jag hellre en ny sele tex synte från wahlseten eller finntack för 3600 komplett. hemma har jag gärna vanliga remselar då jag oftast kör med tryckvagn. tror inte det är så smart att köra med qh på en sån ;)

Liknande trådar

G
Trav Hej hopp! Jag kikar in här på forumet och undrar om någon kan hjälpa mig, det är så att jag är på väg att bygga min första egna...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Jamtland
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 936
Senast: evis
·
B
Trav En bekant ska nu köpa en ny sulky till sin häst. Frågade då mig om råd. Jag har kollat runt och det finns mycket fina sulkys men, hur...
Svar
7
· Visningar
2 970
Senast: stally
·
Trav :bump: :crazy: började ju bra med att jag slapp köra dit, vilket ju oxå resulterade i att jag slapp ta hand om sulkyn samt fixa nån...
Svar
17
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka