Göra om galopphäst till hopphäst

L

Lundtjej

Hej Är det någon här som har erfarenhet av att göra om galopphäst till hopphäst?
Jag har hittat en fin galoppör "Engelskt fullblod" han har startad och varit ganska duktigt såvitt jag förstår, han har vunnit några lopp men vill nu inte springa fort längre. Han är nu 5 år.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur skall jag bära mig åt för att på bästa sätt utveckla honom? Och vilka förutsättningar har de generellt för hopp/dressyr?

Tacksam för svar!

Sv: Göra om galopphäst till hopphäst

De förutsättningar den häst du har hittat har är helt beroende på individen men många blir rikigt trevliga ridhästar.

Mitt fullblod tränar och tävlar hoppning på medelsvår nivå och dressyr LA-nivå.

Hej! Nu har jag ingen erfarenhet av galopphästar men, när jag läste att han har vunnit och varit riktigt duktigt men numera inte vill springa fort så tänkte jag att han kanske har ont. Med andra ord, han börjar kanske gå sönder?

Kan kanske vara bra att ha i åtanke?

Annars, lycka till med hästen!:laugh:

Så behöver det inte alls vara. I takt med att de vinner går de också ut mot tuffare motstånd och då kanske inte alltid viljan att löpa längre finns hos hästen. Bara för att ge förslag på ett scenario.

Hej! Nu har jag ingen erfarenhet av galopphästar men, när jag läste att han har vunnit och varit riktigt duktigt men numera inte vill springa fort så tänkte jag att han kanske har ont. Med andra ord, han börjar kanske gå sönder?

Kan kanske vara bra att ha i åtanke?

Annars, lycka till med hästen!:laugh:

Även om hästen inte håller för galoppträning/löp så behöver den inte vara obrukbar. Galoppträning sliter extremt mycket för hästen och den kan mycket väl hålla för normal till hård ridträning.

Om du ska köpa ett fullblod på banan så finns det en del att tänka på. Hur mycket hästvana har du? Många fullblod KAN VARA lite mer av allting. Lite snabbare i kroppen och knoppen, lite känsligare än många halvblod. Jag har lite mer att tänka på vad gäller tandvård, hovvård, småsår som måste tas om hand, sadelinpassning som måste vara perfekt, räkna på foderstat osv.

Sen byter ju hästen helt miljö och ska lära sig ett helt annat sätt att vara så det måste den nya ägaren tänka på.

Många fullblod är jätteduktiga hoppare, man får titta på just den hästens teknik, samma sak med dressyren, gången kan variera mycket, vissa rör sig väldigt trevligt i bra balans även om traven kanske inte riktigt räcker till för höga klasser.

Har galoppören inte gått hinderlöp är det bara att hoppa in som vilken unghäst som helst. Har den gått hinder får man tänka på att den måste lära om, häckar har de lärt sig att hoppa igenom och min erfarenhet är att de gasar vid landningen, vilket man kanske inte vill vid banhoppning.

Själv kan jag inte tänka mig en annan ras än fullblod (som absolut ska ha gått i träning) men jag märker att jag har lite mer att pyssla med än de som äger andra raser!

Att han varit bra som löphäst behöver inte vara positivt för dig när du letar ridhäst. När jag kollar på fullblod kollar jag de som varit dåliga löphästar och startat få lopp. Brukar vara fräschast och billigare än de som är bra.

En häst som startat mkt med få strykningar, brukar oftast vara en rätt hållbar individ. Observera brukar. Den stora omställningen, som jag tycker många inte tänker på, är att även om fbl är i bra kondition när de kommer från banan så är de ridna på rakt spår. Att då börja traggla mkt på ridbanan med mkt volter kan vara förödande. Det tar två år att bygga upp full styrka i senorna.

KL

Är inte den avgörande frågan hur mycket fullblodsvana TS har? Fullblod är det underbaraste som finns. Men det är nog ingen lämplig första-häst. Inte övergångshäst från ponny heller.

KL

Är inte den avgörande frågan hur mycket fullblodsvana TS har? Fullblod är det underbaraste som finns. Men det är nog ingen lämplig första-häst. Inte övergångshäst från ponny heller.

Håller med,vi har en engelsk fullblodskorsning och han är precis som någon annan beskrev så träffande innan-de är mycket mer av allt,både i knopp och kropp.
Lyckligtvis är han även en mycket bra hopphäst,men inte helt lätt att rida eller tävla eftersom han är så känslig på alla vis.
Snabb är han definitivt,mycket vändbar,extrem hoppförmåga har han också och en otrolig grundkondis och styrka ,men i övrigt ganska petig allt måste vara och kännas perfekt.

KL

Det där med "ingen lämplig förstagångshäst" tycker jag bara är bullshit. Själv har jag aldrig ägt en egen häst men har massor med vana och erfarenheter av olika hästar ändå. Har inga tvivel om att jag skulle klara av ett fullblod.

Hästvana hör inte ihop med hur många hästar man haft eller att man bara ridit ponny innan. Det har att göra med erfarenheten, viljan att ta till sig saker och säkerhet. Vet flera stycken som har haft flera hästar i 15-20 år men som ändå inte klarar av något livligare än en halvdöd pensionär.

Du missar poängen. Det handlar inte om någon har viljan eller inte utan om den personen hunnit skaffa sig erfarenheten. Erfarenheten att vara tvungen att ha lite mer kompetens i all kringhantering.

Och ska det sen omskolas så kräver det också sitt.

Fullblod är ingen lämplig första egen häst, spec inte när man ska skola om dem. Jag har livslång erfarenhet av fullblod, har jobbat som träningsjockey och jobbat massor med att utbilda unga fullblod, ändå tänkte jag både en och två gånger innan jag köpte min första egna fullblodsvalack på 5 år. Det är kanske just erfarenheten av fullblod som gör att man tänker sig för två gånger innan man köper ett.

Det finns folk som är hur duktiga som helst och har massa hästerfarenhet, som jag ändå tvivlar på hade kunnat klara av ett fullblod. De är så mycket starkare i skallen. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet, och det är inget jag rekomenderar när man köper sin första egna häst. Att ha häst ska vara kul, inte en ständig kamp, vilket det faktiskt blir med ett fullblod eftersom de är så känsliga och starka som individer.

Min valack är idag 12 år, välskolad och genomsnäll, ändå inget jag skulle rekomendera om man inte haft fullblod innan.

Jag blev med fullblod utan att ha någon alls fullblodsvana innan. Även om jag inte var något blåbär innan så fick hästägandet en ny dimension. Fullbloden är liksom mer häst på något sätt.

Det skadar aldrig att ha ninjareflexer, för allt går mycket fortare. Du hinner inte se att "oj det där kommer hästen reagera på" innan hela händelseförloppet är utspelat. Dom är mycket känsligare som andra skrivit här. Det inte bara att rida ut på nytt träns/bett/sadel och tro att allt kommer vara som vanligt. Ex.vis så sprattlade min häst som en rodeolax i två dagar i sin nya inprovade sadel. Och om man tror att en vanlig häst inte går att lära något med våld, så är det omöjligt med ett fullblod. Man måste ha en ordentlig hästvana i ryggen, annars blir det som RebeccaJoli skriver, en ständig kamp. För det går INTE att tvinga dom. Man måste lära dom.

Jag har många gånger fnissat igenkännande åt min häst. Då jag har själv ADHD. Så tycker jag själv känna igen många av dom dragen hos honom. Allt går blixtsnabbt, man får inte tvingas, man får inte bli arg, och man måste vara konsekvent in i döden. och dom använder oftast dom dragen emot en för att komma ifrån arbete. Och då måste man ha hästvana nog att se igenom fasaden. Ex: Min häst kan vara så rädd för en stol i manegen att han blir helt oridbar under ett dressyrpass. Men skulle jag använda stolen som i fyllnad i ett hinder skulle det inte vara nåt problem. För det är ROLIGT att hoppa! Då måste man veta hur man tar igenom hästen så att man slipper slänga dyra tränarpengar i sjön.

Men är man själv en fullblodsmänniska, så är fullblod det underbaraste man kan ha! Jag själv kommer nog aldrig mer ha något annat!

Mycket klokt skrivet, du beskriver fullblodsägandet på ett mycket bra sätt. Det man oxå ska ha i åtanke är att fullblod är pigga, känsliga, "heta" hästar, men som innerst inne är väldigt lata och gärna avnävder sig av sin nervositet och känslighet för att slippa jobba... Det kräver mycket av ryttaren att få en sån häst att jobba som den ska.

Ahh kippar efter andan!! Så jäkla bra skrivet:rofl::rofl::bow:

Jag köpte min fullblodsvalack i december förra året då var han 3 och fyllde 4 nu i april. Får ofta höra att han inte är "riktigt klok" men där har de som säger det HEEELT fel för klok är han, liiite för klok för sitt eget bästa.
Precis som du skriver så går det inte att tvinga fullbloden till något dom inte är med på. Jag brukar "lura" min till att tro att saker och ting är hans egen idé för då blir allt minde komplicerat:angel:

En annan sak jag tycker man ska ha i åtanke är foder, för helt ärligt så är det många gånger MYCKET dyrare att hålla en blodis i hull än ett halvblod.

kl

Jag har gjort en jämförelse i vårt stall, jag har jämfört min och min kompis 4 fullblod med 4 halvblod i stallet, och vad de kostar per år.
Vi har samma stallhyra, 1650kr/mån ink hö halm.

Foder
Jag har räknat på vad hästarna äter nu, när de går på gräs, alltså det billigaste för både halvbloden och fullbloden (två av halvbloden går på grus delar av dagen för att de blir för tjocka på gräs dock), alla hästar är i full tävlingskondition och står inne på nätterna. Jag har räknat på vad mitt sto, som i år har föl vid sidan, äter när hon inte har föl, och tävlas. Jag har inte räknat med vitaminer, mineraler och andra fodertillskott.

Genomsnittet för våra 4 fullblod är 900kr/månaden i kraftfoderkostnad. Det blir 10 800kr/år.
Genomsnittet för de 4 halvbloden är 250kr/månad i kraftfoderkostnad. Det blir 3 000kr/år

Hovslagare
Jag har räknat att alla har en kostnad för helskoning på 1250kr. Det ska dock tilläggas att fullblod har lättare för tappskor än halvblod då de har dåligare hovkvalité, och att vissa halvblod kan ridas och tävlas barfota eller halvskodda. För enkelhetens skull har jag dock räknat med att alla skos runt om.

Fullbloden måste skos var 4-6e vecka. Det blir 9ggr per år, alltså 11 250kr/år.
Halvbloden skos var 8-9e vecka. Det blir 6ggr per år, alltså 7 500kr/år.

Försäkring
Av någon anledning är det även dyrare att försäkra ett fullbod, även om det aldrig gått på banan, och även om det bara används som ridhäst.
Då alla våra hästar är försäkrade i olika summor så går det inte att räkna ut vad det skiljer, men enligt alla försäkringsbolag jag varit i kontakt med har fullbloden varit dyrare. Låt säga att det åtminstone skiljer 1 000kr/år om hästarna är försäkrade i samma liv-värde och veterinärvård.

Sammanställning
På ett år kostar alltså ett fullblod ca 41 850:- utan försäkring, träning, tävling och eventuella andra kostnader.
Ett halvblod kostar ca 30 300:-.
Räknar man då dessutom med att försäkringen på ett fullblod är 1 000kr dyrare om året kostar ett fullblod 12 550.- mer om året än ett halvblod.

Istället för att köpa ett fullblod för att de är billigare i inköpspris, spara de pengar ett fullblod hade kostar i ett år, addera det till summan hästen skulle kosta i inköp, och köp en häst som är lämpligare. Istället för att köpa ett fullblod för 25 000 kr, så kan du då köpa en häst för 67 850:-. Då får du en häst som är färdigutbildad och avlad för att hoppa istället för att springa fort.

Sparar du dessutom mellanskillnaden mellan kostnaden halvblod/fullblod, så kan du efter 5 år köpa en lika dyr häst till…

Värt att tänka på!

ha ha jag hade en medryttare som jag tog 500:- i månaden av för att rida mitt fbl 2-3 ggr i veckan, hon tyckte det var dyrt, och trodde inte ens han åt för 500:- månaden....jag förklarade att han åt för ca 1500:- i månaden, enbart kraftfoder då blev hon tyst :D
Men ja, det är dyrt att hålla fbl, men det är dom värda!
Och ang "göra om" till hopphäst, jamen det är egentligen inte så svårt, är du utrustad med tålamod, tid samt en bra tränare så ska det inte vara så svårt.
Tänk dig att det är en nyss inriden unghäst och utgå därifrån, lycka till =)

Senast ändrad:

ha ha jag hade en medryttare som jag tog 500:- i månaden av för att rida mitt fbl 2-3 ggr i veckan, hon tyckte det var dyrt, och trodde inte ens han åt för 500:- månaden....jag förklarade att han åt för ca 1500:- i månaden, enbart kraftfoder då blev hon tyst :D
Men ja, det är dyrt att hålla fbl, men det är dom värda!
Och ang "göra om" till hopphäst, jamen det är egentligen inte så svårt, är du utrustad med tålamod, tid samt en bra tränare så ska det inte vara så svårt.
Tänk dig att det är en nyss inriden unghäst och utgå därifrån, lycka till =)

Ungefär som min då..köpte foder för 800:- förra veckan som räcker i drygt 2 veckor:angel: och ja ni vet ju hur han ser ut nu och vilka kopiösa mängder han äter:angel:

Ungefär som min då..köpte foder för 800:- förra veckan som räcker i drygt 2 veckor:angel: och ja ni vet ju hur han ser ut nu och vilka kopiösa mängder han äter:angel:

Men din är ju så tunn för att han varit skadad, sen när han är igång igen så slipper du förhoppningsvis lägga ut halva lönen på käk till kusen ;)

Ta det lugnt och ANDAS kvinna, han kommer bli kalassnygg snart igen!

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej heJ Jag har ett litet problem med min häst... Jag har ett varmblod som är född 2001 och har både gått i travet och monté men är...
Svar
6
· Visningar
2 614
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka