Göra rent lampskärmar

fejko

Trådstartare
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
 
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
Jag skulle nog, om den känns viktig för dig, lämna in den till någon som fixar sånt. Det finns ju ställen som lyckas sanera allt möjligt bråte från diverse spännande.

Antar att du pratar om eldning inomhus? I så fall kanske det kan behövas lite bättre fart på elden för sådär ska det inte behöva vara.
 
Hinna som i att det är tjärblandat sot?
Är det inte vid restaurering som de kan använda rikligt med franskbröd till att ta bort smuts med just feta inslag? Dubbelkolla det gärna innan du ger dig på att testa, är inte helt säker på vilka kombinationer av material och smutser som det brukar användas till.

Men det låter som något med eldningen är fel? Dels om det sotar så, och dels om du får in det i rummet.
 
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
Det kan ju inte vara nyttigt att andas in?? Något måste ju vara fel? Vi eldar i kamin dagligen på vintrarna men inte har vi en svart hinna överallt!
 

Liknande trådar

Hemmet Finns det någon slags sil som passar en sån här gammal diskho? Ca fem centimeter i diameter Det fastnar ju mängder med matrester där...
Svar
15
· Visningar
681
Senast: sthu
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: snorp
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
361
Senast: sicx
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 960
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp