Göra örtblandningar...

Snorpan

Trådstartare
Är det någon här som testat att göra örtblandningar själv?
Jag har precis börjat ge min häst örter men de är ju så fasligt dyra. Om man kan plocka och torka själv skulle det vara toppen.

Någon som testat?
Någon som har tips på hur man ska göra?
Någon som har tips på vart man kan hitta olika växter?


/Snorpan
 
Jag brukade plocka nässlor till min förra häst... Det var nån som sa åt mig att det var bra för matsmältningen. Jag torkad dom och gav tillsammans med höet och ibland som "te" som jag blötte upp kraftfodret med...
 
Jag gör det. Men kan du nånting om örter då? :confused: Om inte så kan du köpa "Hästägarens Örtabok". :)

Blir mkt billigare! Nässlor, maskros, älgört och rölleka finns i massor att plocka.
 
Jag gör egna blandningar och ger även enkel örter. :)

Lär dig vad som växer där du bor och hur det påverkar hästen.

Torka på ett mörkt, luftigt och svalt ställe. Gärna på nät eller galler så att det inte blir instängt och möglar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 504
Senast: Badger
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Cina B
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp