Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Anna_

Trådstartare
Jag har köpt ett ridhus! Men underlaget är inte det bästa, så jag vill ha tips på hur jag kan fixa iordning det - helst utan att byta ut alltihopa.

Nu är det gammalt, torrt, finkornigt sågspån. Ridhuset är inte använt på flera år. Vad skulle ni göra med det? Kan det räcka att vattna, harva, blanda i sand, ? Eller andra förslag..? :)
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

De idéerna du räknar upp kan ju hjälpa till och göra underlaget en smula bättre. Men i längden är ändå det bästa du kan göra att byta ut det.
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Polly_Mulle: Jag kan förstå det, det ska bli underbart lyxigt!! :)

Hermelin: Det vore säkert det bästa, men det känns onödigt dyrt... Och vi ska inte ha nån direkt verksamhet, utan mest nöta på det själva.

Någon annan som har erfarenhet av gammalt sågspån...?
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

jag skulle blanda i sand och harva om det så att det blandas rejält,sen vattna det om det skulle behövas..

har hört vissa som lagt in salt för att det inte ska damma!
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Det låter onekligen lite roligt. Köpt ridhus, i vilken butik kan man göra det? Ica, Coop? ;)

Du får förklara lite mer ingående, nyfiken som jag är. :D
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

hihi, har du inte sett att det finns på Ica Maxi :D

Nej, jag har köpt en gård och där står det bl.a. ett ridhus! (Jag ska flytta ganska långt norrut, det är inte så att jag är mångmiljonär och har shoppat loss här i Stockholm :crazy: )
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Kolla upp om det kanske räcker om du köper lite av nått sån där färdigt underlag....
Efter som att det finns ett befintligt underlag som är rätt ok men gammalt så tänkte jag att det kanske räcker med ett par centimeters lager av nått sånt där färdigt typ paddex eller nått...vet att det finns flera olika och dom ligger säkert olika i pris.
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

När mitt gammla jobb hitta ny gård och flytta så fanns det ett ridhus, med gammal botten, vi la ner ex antal kroner på sand, salt, spån, gummi m.m men det sluta aldriga att damma om det. Till slut så tröttna vi å tog ut hela det övre siktet och lämna "botten" och fyllde sedan på med vanlig spån/sand blandning och efter det så hade vi inga problem.

För en gammal botten är ner bruten och innhåller pga det en massa damm oavsett vilket matrial du väljer att lägga in så får du aldrig bort dammet. Det krävs inte att du gräver upp allt utan räcker att ta bort det lösa siktet. På sommaren går det att vattna så att det håller sig någolunda dammfritt, men på vintern så fryser hela botten om du ska vattna så passa mycket att det inte dammar.

Så ett tips från mig ta bort övre lagret lägg in nytt och då spara pengar på sikt och hästarna å du slipper bli dammförgiftade...
 
Senast ändrad:
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

eviliny skrev:
När mitt gammla jobb hitta ny gård och flytta så fanns det ett ridhus, med gammal botten, vi la ner ex antal kroner på sand, salt, spån, gummi m.m men det sluta aldriga att damma om det. Till slut så tröttna vi å tog ut hela det övre siktet och lämna "botten" och fyllde sedan på med vanlig spån/sand blandning och efter det så hade vi inga problem.

För en gammal botten är ner bruten och innhåller pga det en massa damm oavsett vilket matrial du väljer att lägga in så får du aldrig bort dammet. Det krävs inte att du gräver upp allt utan räcker att ta bort det lösa siktet. På sommaren går det att vattna så att det håller sig någolunda dammfritt, men på vintern så fryser hela botten om du ska vattna så passa mycket att det inte dammar.

Så ett tips från mig ta bort övre lagret lägg in nytt och då spara pengar på sikt och hästarna å du slipper bli dammförgiftade...
HÅller med...sen skulle jag ha i ganska mkt salt (i o m att du bor norrut)så det inte fryser lika lätt, men tänk på att du måste spola av benen efter varje gång hästen varit i ridhuset, då saltet inte är bra för hovar och hud!Saltet hjälper även lite på sommaren mot dammet med.
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Men kolla om underlaget är så slitet att det verligen dammar fast man vattnar. Det värsta jag vet är när finfina underlag som satt sig bra ska bytas i tid och otid! :mad:
Prova först att vattna och sköta om underlaget utan att lägga särskillt mycket pengar på det. Sedan när du använt det ett tag ser du om det verkligen behöver bytas.
Mänga slänger onödiga pengar på att byta underlag hela tiden. Inget underlag är underhållsfritt, oavsett hur nybytt det är.
Lycka till med ridhuset! :)
 
Sv: Göra gammalt ridhusunderlag användbart

Tackar :)

Ja innan jag gör något drastiskt ska jag provrida där ett tag. Jag har inte ens hunnit flyttat dit än! Men det är ju inte kul om det dammar eller fryser... så alla tips är välkomna!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: _FiA_
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 649
Anläggning Behöver lite tankar o idéer här. Botten i vårt ridhus börjar bli lite väl dålig nu, och det är ju inte bara att knäppa på fingrarna...
Svar
11
· Visningar
5 264
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp