Gör om åker till bete - tips

Lotus7

Trådstartare
Jag har precis köpt min drömgård och flyttar in den 25:e oktober. :d
Till gården finns ett stall med 8 boxar, 4ha hagar, 15ha åker och 23ha skog.

Tanken är att en del av åkermarken skall få bli bete (till en början 5ha).
Idag är denna mark (15ha) arrendera av grannen (en kobonde med ca 200 djur) och tanken är att han skall få fortsätta arrendera 10ha.

I år har han sått korn på dessa 15ha, vad behöver jag göra med de 5ha jag vill göra om till bete? (Det såddes vall på dem förra året.)
Går det ens att ha bete på dessa 5ha nästa år? Eller måste jag vänta ett år till?

Alla idéer mottages tacksamt, försöker läsa på så mycket jag kan men det är så mycket nytt att lära sig :o :D
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Är bara att så vall och vänta till tidigast nästa år med att ha bete där. Bäst är att ta hö där första året och sen ha bete nästa år efter att ha tagit en skörd hö. Då borde gräsrötterna vara tillräckligt starka...
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Har han sått korn på dem nu så lär du ju inte ha något bete till nästa år, kornet är ju inte färdigt att skörda förrän i augusti. Egentligen har du ju inte tillträde till marken förrän hans grödor är skördade och först då kan du så in vall vilket sen kommer ta två år innan du kan släppa hästar på (är det insått i augusti finns det inte en chans att det bär för hästar första året efter utan tidigast sommaren efter).

Det jag dock inte vet om det funkar som du direkt bör kolla upp det är om det går att nu så in vallfrö också i hans redan sådda korn. Borde ju kunna funka möjligt att en del av hans korn blir skadat men då får du ju ersätta honom för det. Normalt sår man ju in allt på en gång om man sår in vall i skyddsgröda tex korn. Det skall dock göras omgående om det skall fungera är snart för sent att så in nytt i år. I så fall så har du bete om två år i stället för tre eftersom gräset kan etablera sig i lugn och ro i botten av kornet.
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Har träffat bonden nu och han hade sått in vall redan (kornet är skördat i år) så då tjänar jag ett år alltså?

Det hade redan kommit bra med vall på marken och han tyckte jag kunde släppa hästarna där nästa år, men jag tror jag väntar. Det kanske är bäst, synd om de trampar sönder allt.
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Kanske ska förtydliga, han tog korn i år på marken och tänkt ha vall på den nästa år, så det var redan sått. Det borde väl vara till min fördel då?
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Aha så det var inte i år han sått in korn, var vallen insådd redan med kornet i fjorhöstas eller är den insådd nu ? Har den legat och etablerat sig under ända sedan ifjor så ta en höskörd på den i juni sen kan du släppa hästar på den om det är torrt. Undvik att ha hästar där om det är blött.
Är den insådd nu så hade jag inte heller haft hästar där nästa år utan skördat den och möjligen sent på hösten om det är torrt släppt men bara om det är riktigt torrt annars hade jag väntat till året efter.
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Kolla med honom vad han sått in, risken finns att det är ren vall och inte betesvall då kommer den inte att klara att hästarna går där. Olika gräs har olika rotsystem och bla ängsgröe som väver nät under marken är ett måste om de skall tåla att belastas av betesdjur. Är det fel sort har du ju däremot en fördel och det är att du kan så om en bit i taget och har en bit kvar att använda medans resten etablerar sig.
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Som jag förstod honom hade han sått tillsammans med kornet.
Vilken typ av vall det är vet jag inte, får fråga honom.

Men då finns det alltså en chans att de kan gå där till sensommaren/hösten nästa år? Det vore ju underbart!
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Japp är den insådd med kornet så är den insådd för ett år sedan och kommer funka att släppa på om det är torrt nästa sommar. Ta en skörd på den och släpp dem sen på efterbete (om det är torrt).
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Rekommenderar att du låter bonden slå nästa år också och inte skicka ut hästar på vallen. Så in mer varierat nästa år utan någon ogräsbekämpning och helst utan överdriven gödsling (om gödsling, ta inte konstgödsel). Då kan han ta hö även året efter det och sedan kan det vara så att marken är OK för bete/hagesmark.

Jag skulle dock låta det få växta till sig lite vilt. Har hagar på gammal vall och marken blir lätt lerig och söndertrampad om den inte får vila tillräckligt. Personligen hade jag varit överlycklig med skogshagar och lite, lite äng.

Lycka till!
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Japp är den insådd med kornet så är den insådd för ett år sedan och kommer funka att släppa på om det är torrt nästa sommar. Ta en skörd på den och släpp dem sen på efterbete (om det är torrt).

Korn sår man på våren. Så vallen är sådd i år....
Ta en höskörd nästa år, och beta återväxten, (eller delar av den) om det är torr mark.
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Låter klokt att ta en skörd och sedan om marken är torr och fin så kan de gå där sedan.
Det är väldigt väl drenerad mark så den har alla förutsättningar att vara torr.

CK: precis, den är sådd i våras.

Zarac: Ja det blir en skogshage också. Har mark så jag klarar mig nästa år utan att släppa hästarna på det "nya". Men om marken håller för det så får de gärna gå där efter skörden. Ju mer yta man kan flytta runt dem på ju mindre söndertrampat borde det ju bli. :)
 
Sv: Gör om åker till bete - tips

Aha uppenbarligen något som skiljer sig i landet, här nere sår de in korn även på hösten, annan sort gissningsvis. Vår nyaste vall tex såddes in med korn slutet av augusti av bonden vi köpte den av och skördades som vanligt i augusti vad gäller kornet. Har ingen koll annars på sädesodling men kanske de milda vintrarna här nere som gör det ?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu behöver jag råd. Vi är spekulanter på en gård med 5 ha mark. Denna mark är idag insådd med något sädesslag. Det är en bonde som...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: warg
·
Anläggning Jag har lite funderingar och problem som det känns. Jag och min sambo håller på ta över hans föräldragård och på den gården finns...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 248
Senast: Blomskan
·
Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp