Visst vill de det! Och inte alla debiterar frakt. Själv tycker jag det är lite oförskämt att kräva frakt, eftersom de faktiskt får bra näring o jordförbättring gratis!!!

Nja, är det välbränd gödsel som kan köras rakt ut är det väl få som tar frakt. Om det däremot ska mellanlagras, vändas etc förstår jag att det kostar...

De flesta bönder vill ha lite för att de tar emot hästskiten. De flesta hästmänniskor mockar för rent dvs mest rent spån,halm,torv som inte kan brinna lika bra som "rent skitig" strö. Min bonde som tar mitt gödsel blandar det med sin gödselstack från korna d det är lite snedbalans på kväve i hästskit. Här i Stockholms trakten så är det inte så gott om bönder som får tar emot hästskit vilket gör att de som gör det kan ta ordentligt betlat.

Jag kan ju bara svara för mitt eget fall! Och vi har möjlighet att lagra gödseln själva, vääääldigt länge! Två år eller mer om det skulle behövas. Stooor platta! Som dessutom är överbyggd.

I mitt fall "erbjöd" sig grannbonden att ta hand om vår *välbrunna* gödsel gratis. Som en tjänst...men jag säljer den hellre till trädgårdsentusiaster! Och tjänar en slant själv. Vi har bara halm och skit/urin. Från häst, höns och getter. Himla bra blandning när den är färdig!

Men visst, tar de emot den helt obrunnen, med en massa halm och kanske t.o.m. spån, då förstår jag att de vill ha betalt. Å andra sidan får de ju gratis gödning och jordförbättring. Men så länge det inte handlar om att skörta upp hästägarna så är det väl upp till var och en att frakturera alternativt betala för det.

Självklart vill dom det. Vill du inte ha din får du mer än gärna lämna den på min gödselplatta. :idea:

Bonden som vi arrenderar våra hagar av tar gärna hästgödslet och sprider ut det över sina åkrar!

Ja.. visst kan vi bönder vilja ha hästgödsel MEN där finns ett antal men.

Gödseln innehåller ofta mycket ren halm och spån och det ger ett lågt gödselvärde. Ser vi då ekonomiskt på det så kostar det mer att hämta och sprida än vad det ger i gödselvärde. Det är ofta små mängder det handlar om och då är det nödvändigt med mellanlagring hos bonden. Man varken kan eller får sprida gödsel när som helst!
Vi tar betalt för hämtningen av sådan gödsel. Ren transportkostnad för att flytta hem den till oss där vi blandar den med vår andra gödsel. (Det är inget vi gör för att tjäna pengar eftersom värdet är lågt utan som en tjänst mot grannarna som annars inte blir av med sin gödsel.)
Någon har gnällt över priset och vill låna lastare och dumpers för att själva göra det. Gissa om de blev förvånade över vad maskinhyran är! Maskiner kostar!

Bränd gödsel (vilket är sällsynt eftersom de flesta har för lite lagringsmöjlighet) är en annan sak.

Ett annat problem är att hästgödseln från småstall ofta innehåller balband, plast och massa annat skräp. :( Inget kul! Ger ofta merjobb vid spridningen. Av den anledningen har vi slutat hämta hos en tjej.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett bråk mellan två hästintresserade kvinnor lämnade den ena kvinnan bland annat hästgödsel utanför den andres port – mitt i...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Varför kommer inte mördarsniglarna ut på åkrarna? Tur är väl det, vore en mardröm att få in sådana i hösilaget.
Svar
5
· Visningar
479
Anläggning är det inte så att vissa kommuner tillåter gödsel direkt på marken eller måste man ha platta/container? och sen undrar jag även hur ofta...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur