Godkända eller inte godkända hingstar - fråga.

Q

Queens Proctor

Jag är intresserad av att betäcka med en hingst som själv sprungit bra och som även fått de bästa omdömen vid visning för annan ras. (Greeen River som är godkänd för ridponnyavel)

Han är dock inte godkänd för fblavel och jag undrar vad som händer om man använder honom på xx-sto. Får avkomman inte starta? Någon som säkert vet hur detta ligger till?

Mvh QP

Sv: Godkända eller inte godkända hingstar - fråga.

Är nästan 100% säker på att hingsten måste vara godkänd för fbl-avel, är ingen expert men...

Jag tror att det är så här: Ej gdk hingstar kan bara betäcka ägarens egna ston och de får inte vara verksamma via semin.

Jag tror att det är så här: Ej gdk hingstar kan bara betäcka ägarens egna ston och de får inte vara verksamma via semin.

Ja, ej gdk hingstar får ju aldrig betäcka annat än ägarens egna inom någon ras vad jag vet. Och i xx fall är det ju lite komplicerat eftersom ägarkonstellationen måste vara exakt samma på sto och hingst, vilken den inte alltid är pga konsortier och andra samäganden mm.

Är saken den att i RP-aveln går det bra med semin medan det ju inte gör det i xx-aveln? Å andra sidan var ju hingsten GR runt 10 år när han godkändes för RP med 10 av testryttarna. (Efter vad jag förstått har RP stora krav för godkännande)

Har han blivit visad inom rasen eller har Svensk Galopp ett krav på mankhöjd som gör att han inte kommer i fråga?

Jag funderar vidare (med er hjälp förhoppningsvis) medan jag väntar på svar från HH som jag mailat till för att förhoppningsvis få klart besked.

Jag råkar vara intresserad av just Green River eftersom jag tycker att hingsten är intressant av flera anledningar, men själva frågeställningen gäller ju naturligtvis även andra hingstar.

Det är ibland lite svårt att följa kraven för xx-hingstar, de har ju inga bruksprov el dyl utan godkänns på prestation.

Mvh QP

Reglerna är ändrade sen drygt ett år tillbaka p g a EU-direktiv, nu får alla hingstar, godkända eller inte, betäcka andra än ägarens ston. Däremot är det upp till rasföreningarna vilka hingstars avkommor de tar in i stamboken.

På 80-talet gick jag mycket på galopp och åtminstone då var det tillåtet att starta hästar efter icke godkända hingstar. Just nu kommer jag inte på namnet på den jag tänker på särskilt, men det kommer kanske:)

Precis som övrigfa kan jag intre svara dej säkert. Jag tror att bara hästarna finns i General Studbook (vilket Green River finns) så kan avkomman registreras på samma sätt som andra fullblod dvs m blodtypning bla.

MEN jag vet inte sääkert. På denna sida finns mailadresser till folk som vet, det är nog bättre att fråga där.

http://www.sfaf.nu/ramsidor/foreningsinfo.htm

Jag tror att det är som du skriver.

Hingsten jag tänker på hette Effectivny. Samma ägare hade även Asama som mig veterligen aldrig var godkänd men ändå hade avkommor som startade.

Vet inte hur det fungerar just nu men för några år sedan slutade man med att godkänna hingstar. Dom avelsvärderades och sen var det upp till stoägarna om dom hade lust att betäcka eller ej. Internationellt finns det inga krav på annat än att hingsten ska vara GSB-reggad och inte AI så vitt jag vet.

Tack för alla svar.

Det verkar kunna sammanfattas som att hingsten får startberättigade avkommor om han själv är registrerad i GSB och inte använts på semin inom andra raser (i alla fall inte samtidigt - hur är det om han används enbart naturligt året därpå blir väl nästa fråga).

Har också hört om EU:s nya regler men tänkte inte på det förrän jag blev påmind om det här.

Mvh
QP

Eighty Eight Keys har växlat mellan semin och naturlig betäckning men inte under samma säsong, så det borde var ok.

Intressant att få veta! Men i december 2004 om jag minns rätt var någon nämnd och tittade på en kompis kompis fullblodshingst för att se om han skulle godkännas för fullblodsavel:confused:
Jag skriver inte ut hingstens namn här men han ska ha blivit godkänd och betäckt, även om jag inte kan hitta några registrerade avkommor till honom:confused:

Intressant att få veta! Men i december 2004 om jag minns rätt var någon nämnd och tittade på en kompis kompis fullblodshingst för att se om han skulle godkännas för fullblodsavel:confused:
Jag skriver inte ut hingstens namn här men han ska ha blivit godkänd och betäckt, även om jag inte kan hitta några registrerade avkommor till honom:confused:

Men det ändrades väl förra året?

Det visste jag inte, så då har jag fått svar på min undran. Tack!:)

KL

Har nu fått svar från hingsthållaren att GR även är godkänd för xx-avel, så vi verkar ha fått fram gällande regler resp. vad som gällt tidigare här i tråden. Inte alltid helt lätt att hålla sej uppdaterad om allt :smirk: .

Mvh QP

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA