godkänd ridponnyhingst fux?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nalta
  • Startdatum Startdatum
N

Nalta

Hejsan

Jag undrar om någon kan hjälpa med hingstval till mitt ridponnysto.

jag söker en godkänd ridponnyhingst, fux, gärna bläs och strumpor.

mankhöjd mellan 133-145

anledningen till att jag söker så specifikt är att jag hoppas på att få en avkomma som är så lik mitt sto som möjligt, isabell med vita höga strumpor och bläs, då tanken är att köra par.

stoet är maxad d och jag vill helst inte att avkomman växer över.

några tips var jag ska leta? asrp sida är ingen bra.

mvh/ Nalta :)

Sv: godkänd ridponnyhingst fux?

Du får gå igenom hingstarna manuellt för att hitta de som uppfyller dina villkor. Nu gjorde jag det åt dig:

Casio RP 141. 137 cm.

Verona's Bo-Gi RP 134. 140 cm.

Fanns en hel del fuxhingstar till, men alla var 145 cm eller högre.

Dessa är de som löst licens för 2011 hos ASRP hittills, fler kan tillkomma.

hej pazuzu!

tack för ditt svar :)

jag ska genast läsa in mig, har tittat på verona´s innan men misstog mig och trodde han var isabell.

vill försöka undvika en isabellhingst då jag lite orolig för en cremello avkomma. tycker du jag kan kika på isabeller eller ska jag undvika det helt?

vet du något om hot shot, jag tänker på gångarter och exteriör.
mvh

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan förstå att du vill ha ett par som är "lika" men det är en väldig chansning att försöka avla fram en isabell. Det är ju bara 50% chans. Vad gör du om du inte får en isabell första gången (eller andra, tredje, fjärde) ? Är det inte msartare att hitta en ridponny som matchar dina krav ?

Jag har träffat Hot Shot A flera gånger på ponnyhoppningar. Han är kraftfull, en riktig kubik. Med god hoppfödrmåga. Gångarterna kan jag inte uttala mig om. Trevligt sätt, något het i hoppningen.

hej cirkus och tack för dina funderingar.

jag förstår hur du tänker, och jag tycker att man kan se lite olika på det.

jag har ju letat efter en lämplig parhäst under 6 månaders tid nu. det är inte så lätt att hitta en lämplig, storleken kan ju diffa på några centimeter, värre är det med gångarter och tecken tycker jag.

min tanke med att betäcka nu, är dels för det passar bäst in för stoet i sin utbildningsnivå hon är på. hon är dessutom skadad just nu i sin ena hov och behöver vila och senare köras lugnt under hösten.

en annan tanke är att det är svårt att hitta en lämplig parhäst, gällande takt tempo och form, då spelar färgen mindre roll, det viktigaste är ju att de är lika gångartsmässigt och min tro och förhoppning är att en avkomma blir lik sin mamma.

en annan fördel är ju att fölet redan från början följer sin mamma och senare i lvet är van att arbeta jämte sin mamma.

om jag betäcker med en fux så är ju chansen att få en isabell 50%, vilket jag iaf anser är ganska bra odds. och skulle det bli en fux så är det inte hela, världen, som sagt, att de har lika gång är viktigare.

med vänliga hälsningar

Jag förstår hur du tänker också, men jag tycker bara att det är en sån lång leverans på varan !

Du har letat i sex månader och inte hittat vad du vill ha, men du kan tänka dig att chansa och vänta i flera ÅR på en eventuell avkomma som det inte finns några garantier för att den motsvarar dina krav.

sant, du har en bra åsikt.

men det finns en del av mig som känner att det är nu det är läge att betäcka, för sedan ska hon tävla under så många år, om hon inte skadar sig eller något händer förstås, så det känns lite som nu eller aldrig. kanske inte ett helt hållbart argument, jag vet :S

ett annat argument är ju också att jag på sikt kommer ha 3 hästar, en i reserv om något händer, så jag håller verkligen det öppet att hitta en redan färdig ponny att tävla med, medan det eventuella fölet växer upp.

hmmm svårt!

jag tackar för din synvinkel, det får mig att tänka över detta.

Liknande trådar

Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar