Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Nimer

Trådstartare
Jag letar efter en lampa att ha i stallet som ger mysbelysning på kvällen. I taket kommer det att bli IP65 D-märkta lysrörsarmaturer, men jag hittar ingen lampa (förutom lysrör) som är D-märkt. Någon som vet? Jag tänker bl.a. på en lampa som har en glaskupa och är ganska vanlig. Helst hade jag velat ha en gammaldags lykta som är vanlig att ha som entrélampa utomhus. Det är tänkt att lampan ska sitta högt upp på väggen i stallgången.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Jag letar efter en lampa att ha i stallet som ger mysbelysning på kvällen. I taket kommer det att bli IP65 D-märkta lysrörsarmaturer, men jag hittar ingen lampa (förutom lysrör) som är D-märkt. Någon som vet? Jag tänker bl.a. på en lampa som har en glaskupa och är ganska vanlig. Helst hade jag velat ha en gammaldags lykta som är vanlig att ha som entrélampa utomhus. Det är tänkt att lampan ska sitta högt upp på väggen i stallgången.

Vi hade precis vår elektriker ute i morse (bygger nytt stall) för att gå genom elen i stallet och berättade att vi ville ha ett par nattbelysningslampor på väggen.
Det enda vi skulle tänka på var att de var D-märkta (en triangel med bokstaven D inuti). Han berättade att den märkningen betyder att lampan klarar ner till X antal minusgrader.
Alltså borde alla lampor för utomhusbruk fungera alldeles utmärkt som jag tolkar det. Skall de monteras någonstans där de är nära ett undertak eller nära något brännbart så måste det även finnas en F-märkning (som indikerar att den inte avger så mycket värme att det kan ta eld i något i närheten samt att de skall klara dammansamling)

Det säkraste torde vara att rådfråga sin elektriker innan man monterar något. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Jag letar också nattbelysning, men skulle vilja ha flera små lampor med svagt sken. Så jag tar gärna emot tips på sådana!
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Så som jag har förstått det betyder D-märkningen att lampan är godkänd för djurstall (när det gäller brandsäkerhet mm) och att D-märkningen nu har ersatt F-märkningen. D och F-märkning skulle i så fall vara detsamma. Detta har diskuterats i en massa andra trådar vilket tar upp IP-klassning m.m.

Det är klart att man ska diskutera med elektrikern men ibland verkar det faktiskt som att de inte är särskilt kunniga när det gäller just djurstall och vad som bland annat försäkringsbolagen kräver.

Nu när jag har letat efter lampor kan jag meddela att endast ett fåtal lampor för utomhusbruk har IP-klasningen 54 vilket verkar vara det som krävs i djurstall. De lampor som jag hittat har inte varit D-märkta, så det går nog inte att göra den tolkningen att om de är godkända för utomhusbruk så får man ha dem i stallet.

Det är därför jag undrar om det är någon som vet om det finns en trevlig lampa med rätt klassning som man får ha i stall?
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Oh, tack för mer info :) Min elektriker hade intstallerat belysning i ett kostall nyligen och där fått med sig massor av regler och krav. Det var faktiskt han som drog upp märkningen (vi hade ingen aning :grin: ) och vad som krävdes.

Jag vill själv ha ett par snyggare lampor på väggen för nattbelysning så jag följer tråden med spänning och fyller på om jag själv hittar något.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Nej, det är inte alls så enkelt att det är godkännt för djurstall bara för att det är en d-märkt utomhusarmatur.

Först har vi IP-klassningen där första siffran anger hur tät "lampan" är mot fasta föremål som fingrar, dammpartiklar etc och den andra siffran anger hur tät "lampan" är mot vatten.

Tex IP X1 är om man tar en stängseltråd och sätter ett litet tak över, sen fortsätter skalan upp till X8 vilket innebär att den klarar långvarig nedsänkning i vatten.

IP 1X är ett väldigt enkelt hölje där man kan peta in ett finger medan 6X är helt dammtät - en armatur som då är märkt med IP68 är helt tät medan tex 11 är rena livsfaran, det är tyvärr inte ovanligt med IP 21 i kök :crazy: vilket jag anser som rena snurren.

I djurstall krävs inte mindre än IP 54, dvs dammsäker och den ska tåla att man skvätter lite vatten på den.

Sen F-D etc anger högsta tillåtna yttertemperatur vid normal drift. På tex element i badrum ska dessa ha märkning C så att man kan gå emot dom naken utan att skada sig allvarligt. D är ju då en lägre yttertemperatur än F.
F innebär bara att man får montera den på brännbart underlag, D innebär en högsta yttertemperatur vid normal drift på 90 grader... c,b etc är sen ännu svalare yttertemperatur vid normal drift.

Det finns då utomhusarmaturer som håller IP 33 F... vilket är sämre än IP 54 D både vad gäller täthet mot fasta föremål och vätska samtidigt som den blir varmare vid normal drift.

Utan i stallet är det IP 54 D som gäller, är inte apparaten eller armaturen klassad enligt denna standard, eller är klassad med ett för dåligt värde, så använd den då för guds skull inte i stallet.

Sen är det ju även krav på vilka kablar som får användas i stallet och hur dessa ska dras - vanliga kablar och elcentraler som normalt används i bostäder är inte tillåtna i stall.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Det finns "vanliga" lamparmaturer som håller IP 67, använd en av dessa med GLASKUPA och max 60 watts lampa om du har glödlampa i den.

Plastkupa ihop med glödlampa är inte tillåtet i stall liksom glödlampor över 60 watt.

Även alla former av halogenstrålkastare och spottar är otillåtet i stall, dom blir för varma vid normal drift.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Det finns "vanliga" lamparmaturer som håller IP 67, använd en av dessa med GLASKUPA och max 60 watts lampa om du har glödlampa i den.

Plastkupa ihop med glödlampa är inte tillåtet i stall liksom glödlampor över 60 watt.

Även alla former av halogenstrålkastare och spottar är otillåtet i stall, dom blir för varma vid normal drift.

Tactitus kan du inte hänvisa till var man kan köpa dessa lampor ? Har letat i flera år när vi byggde stall som fölningslampa ,antingen genom pm eller i tråden (hoppas moderator kan godkänna detta eftersom det är svårt att hitta dessa lampor )

Mia
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Är dom rätt kapslade så borde dom vara det, LED är ju egentligen enda vettiga alternativet till lysrör som jag ser det.

En fördel med LED är att man kan få dem i kallvit utförande. Många vill ha det gulröda skenet som var i ålderdomliga glödlampor men det är pissdåligt att jobba i. Arbetsbelysning ska vara kallvitt ljus.

Vill man ha mysbelysning så finns det ju stearinljus, i matsalen hemma har vi inte ens satt in någon elektrisk belysning - där kan man endast välja mellan stearinljus eller fotogenlampa :D
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Testa med NIMA maskinteknik, Nordpost, Malmbergs för att nämna några som kan tänkas ha.

Tänk som sagt var även på kabelvalet - i stall får endast metallskärmad kabel användas. EKLK eller motsvarande ska användas, KULO/EKK, FK m.fl. är inte tillåtna.

All kabeldragning ska vara utanpåliggande, inga kablar som går inne i väggar eller tak i plaströr mao.

Den extra ledaren som ligger som ett nät innanför metallröret i EKLK kabeln ansluts till jord vilket ger en "extra" jordning.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

D-märket är en symbol som betyder att ingen del av armaturen blir varmare än 90 grader denna märkning fins endast på lysrörsarmaturer.
Till glödlampor skall du välja en armatur som är i IP klass 44 eller högre.
Välj en armatur i metall eller porslin med glaskupa.
Sedan välj en elinstallatör som gått kursen Elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet så får du en elinstallatör som vet vad som gäller!
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Hur är det med kabeldragning i sadelkammare; Får den vara inne i tak och väggar?

Är det ok att sätta led-belysning i sadelkammare? Vilken ip-klass och ev märkning (d eller f) ska den ha?

Håller på att bygga upp en sadelkammare men är än så länge på ytterväggarna, har inte satt upp innerväggar ännu.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Utan att ha läst svaren så upplyste (ha, ha nu var jag vitsig) en elhandlare mig nyss att numera måste det vara IP67 i stall.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

D-et har att göra med maximal yttertemperatur på armaturen vid normal drift, har alltså inget med minusgrader öht att göra.

Ju lägre/närmare A märkningen är desto lägre yttertemperatur har grejjerna vid normal drift. F är alltså sämre än D, D är sämre än C etc.

Du kan alltså inte ersätta en D-märkt elektrisk apparat med en F-märkt !
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Hur är det med kabeldragning i sadelkammare; Får den vara inne i tak och väggar?

Är det ok att sätta led-belysning i sadelkammare? Vilken ip-klass och ev märkning (d eller f) ska den ha?

Håller på att bygga upp en sadelkammare men är än så länge på ytterväggarna, har inte satt upp innerväggar ännu.

Nej, all kabeldragning ska vara utvändig med lägst EKLK. Det är alltså inte godkänt med vanlig "kulo" som normalt används vid utanpåliggande dragning.

Undantaget kan vara om du drar alla ledningar inuti stålrör och dessa ska vara rostskyddade...

Det finns även krav på var du drar ledningarna, tex ska dom dras på undersidan av bjälkar för annars måste ledningen läggas i stålrör eller så måste använda kabel EKPK - detta för att råttorna inte ska kunna gnaga på ledningarna.

LED-lampor är ett bra val till stall eftersom dessa lampor inte blir särskilt varma, halogen däremot får inte användas. Dock måste du ha rätt IP-klassning på armaturen.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

KL
Klassningen i ett stall beror på djurslaget och hästar kräver högsta klassningen. Kor och får har lägre krav för dom anses inte damma lika mycket.
 
Sv: Godkänd lampa i stall (ej lysrör)

Är det ändrat nyligen till IP67 i häststall?

Omman tittar i lantbrukets brandskyddskommittés "Handbok för elistallationer i lantbruk och hästverksamhet" så står det följande under kapitlet belysning;

Häststall

Avdelning Styrka Rek. kaplsing
Stall/box 100 IP54 D
Sadelkammare 100 IP23
Spolspilta 200 IP55
Ridhus 100-200 IP23/54 D Beroende på underlag
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 147
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp