God nattsömn- Utopi?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ann

Trådstartare
Kan man få några kloka råd?
Har en son som är 4 månader och som oftast äter varannan till var tredje timme under natten. Dagtid går det ofta både tre och drygt fyra timmar mellan målen beroende på aktivitet. Bil och vagn är bra :)

Har tyckt att jag har varit lyckligt lottad ändå då han genast somnar in efter slurken. Själv har jag inte alltid lika lätt att falla tillbaka i sömn. Det här börjar tära på mej ordentligt nu.

Fick tips att istället för att ta upp honom och mata, försöka med napp eller tröst istället. Sagt och gjort. Första natten gav jag nappen när han vaknade vid 02 och han sov sedan till 04. Att jag inte tänkt på det här tidigare, förbannade jag mej själv. Det fungerade en gång...

Jag tror inte han är överdrivet hungrig då han vaknar, kan omöjligt vara. Allt jag ber om är 6 timmars sömn :angel:

Ann
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Sover han i egen säng eller bredvid dig?

Med första var jag väldigt sliten pga att jag var tvungen att sitta upp och amma. Med andra lärde jag mig snabbt att ligga och amma, och då behövde jag knappt vakna till när det var dax för käk, eftersom bebisen låg bredvid mig!

Flaska skulle jag aldrig ge på natten efter missen att göra det med första. Jösses vilken tid det tog att få bort den vanan! När jag slutade amma tvåan så var det slut på matningarna på natten totalt, vilken lättnad!

Amningen brukar gå i vågor. Äter han ofta just nu så kan det ju vara en ökningsperiod, och snart sover han bättre igen.
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

jo, jag kan tillägga det. Han sover sedan drygt en månad i egen säng. Det blev en stor förbättring av kvaliteten på min sömn efter det. Jag liggammade mkt i början men resultatet blev att jag sov riktigt dåligt och han snuttade sig igenom natten.

Jag har även givit ersättning innan jag lägger mej för att han ska få en "sov-boost" men det tycker jag heller inte ger resultat.

Det kan ju ha med rutinerna jag har på dagarna. Vaken och leka-sova -äta. Han är van att det är matdags då han vaknar.

Ann
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

OK, alla är vi olika. Skönt att du hittat något som hjälper din sömn litegrann i alla fall!

Om pappan går upp när bebisen vaknar på natten då? Utan att mata, utan bara försöker söva om. Du får väl skaffa öronproppar i böran :crazy: :)
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Tell me about it... ;) Jag har en 8 mån som är ungefär likadan... :crazy: Jag fixar inte heller att ligga och amma, ev en gång på natt när jag börjar bli för trött för att sätta mig upp men det ger bättre effekt att sitta och amma och man kan lägga ner dem i sin egen säng...
The No Cry sleep solution är en bra bok, tyvärr lite svår att få tag på, jag ska kolla författare om en stund så det blir rätt namn, jag har nämligen köpt den men inte tagit mig för att börja följa den än...:angel:

Men ett bra tips är att försöka lägga barnet när det är vaket, ammar man till sömns vill de amma när de vaknar... Men det är inte så enkelt alla gånger... Men om han tar nappflaska så brukar det vara lättare... Vilken ersättning använder du?
Jag har buffat och sjungit för mina barn och det fungerar faktiskt, med elin gick vi så småningom över till att bara sjunga och numera lägger hon sig själv och sover i princip hela natten, men hon är snart 4 i och försig...:angel: :D

Försök hitta bra rutiner som följs varje kväll så barnet är inställt på att sova, sjunga har varit bra att använda samma sång som man sedan kan använda på natten när de vaknar till. Mina ungar har oxå haft kontakt behov så perioder har jag legat med armen in i spjällsängen och hållt handen och de har sovit vidare.

Några tips ialla fall! JAg åter kommer för nu skriker maten på mig! ;)
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Jag tycker det med nappen låter bra. Så funkar det här hos oss. Nu har vi visserligen en "enkel" dotter. Sover i eget rum sen i julas. Hon är fem månader nu men har hållit på så här sen hon var 2,5:

Hon somnar vid åtta, sover till tvåtiden då hon halvvaken skriker lite. Då får hon nappen (jag smyger direkt ur hennes rum och drar igen dörren så att det blir mörkt igen) och hon somnar om direkt. Jag brukar lätt somna om eftersom man är rätt borta vid tvåtiden och napp-isättandet går så fort. Vid fyra vaknar hon igen och då är hon mer vaken. Jag går upp och ammar i en fåtölj (klarar inte av liggande amning). Byter blöja och lägger henne sedan. Hon somnar om. Jag har inte alltid så lätt för att somna om då, men jag brukar stoppa i öronproppar. Min man går upp vid sextiden och ifall jag inte hör henne skrika på morgonen (hon vaknar återigen vid sex eller sju) så hör ju han henne och tar hand om henne då. Sen äter han frukost med henne och låter mig sova. Därefter lägger han henne i vår säng och hon brukar somna om (ev efter nån timmas lek). Om jag inte somnar om då är det ju inte hela världen - då kan man ju gå upp och duscha ifred. Ibland somnar även jag om.
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Snurrfian;
Jag ger Baby Semp med nappflaska då jag hoppas på mjölkkoma. Kanske finns det nått annat "more hard stuff"?
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Hola,
Ju mera mat, välling, tutte barnet får i sig på dagen desto bättre brukar det sova på natten.
Så mitt tips är att få i barnet oftare på dagen så slipper det "tanka" på natten.

Ettan (tretton år idag) hade nattmål till fem månader, slutade amma helt vid 10 månader. Har sovit i egen säng i eget rum hela natten från fem månader. Ett matvrak som ätit superbra på dagtid och fått booster med välling på kvällen.

Tvåan (två år och tre månader idag) ammar fortfarande. Slutade dock att nattamma (nattammade ca 2-3 grr/natt) för bara 5 veckor sedan, funkade ganska bra eftersom han är så pass stor nu att jag kan säga till honom "ingen tutte på natten" och han svarar "intetutte" och finner sig. Detta har varit en omöjlighet tidigare. Ammade som värst vid nio månader (1 gg/tim dygnet runt) då han fullkomligen vägrade att äta mat. Fick till en brytning vid 9 månader när han började äta liiite dagtid i alla fall (potatis) varpå han sov bättre på nätterna. Vägrar napp, vägrar välling, vägrar gröt.
Därtill har pojken varit väldigt, väldigt mycket sjuk varför jag helt enkelt inte vare sig velat eller vågat sluta amma.
Dagisinväjningen ytterligare bekymmer då han vägrade äta på dagis = ammade ännu mera på natten. Tog väl ett halvår vilket var rätt kämpigt innan han började äta på dagis.
Sover första delen av natten i egen säng i eget rum men kommer under natten knallande och lägger sig hos oss.

Mitt tips blir alltså - i med mera föda, ofta och tätt, inte dra ut mellan målen på dagen!

mvh Eva
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Det svåra är att få honom att somna om utan att äta. Du har ju lyckats bra och så enkelt att bara trycka in nappen.

Det har aldrig varit något problem att somna själv på dagtid och inför natten. Har varit förundrad över hur snabbt han måste ha kopplat vagga och sovrummet med sömn. Det är bara på natten jag ammat innan han somnar om. Dagtid sover han oftast innan det är matdags.

Ann
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

RAPPORT

Igår kväll bestämde jag mej för att driva igenom tipset från en bok jag har.
Tog in vagnen och lade honom i den efter sista målet kl 22.00.
Kl 01 vaknade han och jag stoppade in nappen, han somnade om i kanske en timme.
02, rullar vagnen över tröskeln tills han somnar om. Han fann sig ganska snabbt. Några hulkningar bara...
Så höll jag på men jämna mellanrum, kanske 4 ggr. Sist vet jag att kl var 04 och han sov till 05,20 då det var matdags.
Då kom pappa ner och de "pratade" och bytte blöja i vanlig ordning innan han åkte till jobbet. Sedan sov han till 08,30.

Som vanligt, även när jag lagar mat, så får man ta till det man har. Originalmetoden är att det är någon annan än den som ger maten som ska göra det här. Nappen ska helst inte användas då det försvårar det fortsatta då barnet ska somna om själv. Jag bytte min strategi efter första insomnandet och det gick även utan napp.

Jag ger det 3 nätter med förhoppning om att han ska sova längre perioder.

Hade det gått att bara ge napp så hade jag varit mkt nöjd med det, men som sagt det gick bara en natt...

Återkommer

Ann
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Ja, det kan säkert vara så. En kompis dotter, några dagar äldre än min son, har ätit sig igenom dagar då hon sovit gott natten innan.

Hade tänkt amma länge men jag pallar inte ens tänka på att det kan vara lika om ett par månader.:crazy:

Hur funkar du? Sover på dagen? Jag har jättesvårt att komma till ro och
sova dagtid.
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Jag har tre barn (16,13 o 6 år) och jag bestämde mig ganska tidigt för att min nattsömn var det viktigaste..:angel: fick jag inte sova så hade dom ingen "gosig" mamma på dagarna..alla mina fick nattmål fram till dom var drygt 1 månad:o sedan började vi väcka strax innan vi skulle sova (mellan 22.30-23.30)dom åt glupskt ur flaska då(tillägg)..så man visste vad dom fick i sig..sedan sov dom som änglar till ungefär 06.00..då dom åt för att sedan sova i ungefär 1 1/2-2 timmar till..;) Det innebar att jag fick en liten stund för mig själv i vaket tillstånd eller kunde gosa med det äldre barnet..

Vi la även flera nappar i sängen så att dom (när dom klarade av det)alltid kunde hitta en napp, hade även en liten lampa som lyste "gömd" någonstans i rummet.
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Ann skrev:
Snurrfian;
Jag ger Baby Semp med nappflaska då jag hoppas på mjölkkoma. Kanske finns det nått annat "more hard stuff"?
Det beror på vilken du har, man kan byta upp sig en "storlek" förut fanns det en som hette Babysemp plus som mättade mera.
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Hej Ann,

Nej, jag sover inte på dagarna (kan inte få ro helt enkelt).
Om det inte har varit så att jag varit så trött att jag nästan kräks, då har jag i bästa fall somnat med sonen en stund när han sover middag (typ ett tiotal ggr sedan han föddes).

Jobbade deltid till en början men heltid sedan nu i höstas. Det som blivit lidande är hästarna och ridningen. Har helt enkelt inte orkat med dem och någon ridning alls, jobbet och ungarna har sugit musten ur mig. Tur vi har varit ihop länge maken och jag för han fattar verkligen läget och har dragit ett tyngre lass i mångt eftersom jag vare sig haft ork eller lust till att göra ens roliga grejjor ibland.

Första ville jag amma länge men hon spottade ut tutten och ville verkligen inte ha.
Och den andra hade jag inga ideer om hur jag ville göra med men han har ju varit som besatt på tuttarna. Och jag har försökt allt möjligt... från peppar och t-shirt till gud vet vad känns det som. Det har varit en svår balansgång att inte amma på natten men ändå fortsätta att amma. Men som sagt nu, när han är större och lite mer pratbar så funkar det riktigt bra.
Ammar som tidigast kl 6 på morgonen och sedan får han bara tutte om vi är hemma under dagen, borta får han inte tutte.
Vanligen är han ju på dagis på dagen så då blir det lite tutte direkt när vi kommer hem. Sedan middag. Sedan tutte när vi läst bok i hans säng på kvällen.

Men som sagt, börja stoppa i honom potatis och såsmåningom lite grötar och sånt, kanske lite välling men ersätt dem inte med tutte utan fortsätt med tutten så han äter ordenligt och är mätt på dagen. Då borde det nog gå bra.
Dessa råd fick jag av BVC men min Tvåa ville ju som sagt inte ha annat än tutten (då är det ju lite pyssligare).

Jag kan tillägga att nu när det är "under kontroll" är det jättemysigt att amma. Vi tuttar lite på morgonen (vilket är ganska bekvämt) ligger och drar oss lite mysigt i sängen och det är gosigt att softa och amma lite i soffan när man kommer hem från jobbet.
Bäst är att de senaste veckorna har jag piggnat till betydligt så förra veckan började jag rida igång hästen (och maken har blivit överfallen med sexinviter...:))

mvh Eva
 
Sv: God nattsömn- Utopi?

Ann skrev:
Det svåra är att få honom att somna om utan att äta. Du har ju lyckats bra och så enkelt att bara trycka in nappen.

Ja. På nåt sätt tror jag det har med att hon egentligen aldrig riktigt vaknar innan hon får nappen på plats igen. Det är värre om jag tagit upp henne, pratat med henne eller nåt sånt. Då skulle hon inte somna om bara av att få nappen i munnen. Jag rusar snabbt som blixten till hennes rum och stoppar in nappen innan hon vaknar på riktigt... :D

Sen är det nog inte riktigt så att jag känner att "jag lyckats". Det känns mera som att dottern har bestämt sina egna rutiner (och tur nog passar de mig aldeles utmärkt! :bump: ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 428
Senast: hastflicka
·
Småbarn Sitter oftast på buke nattetid... detta beror på att min två månader gamla dotter gärna inte somnar förens kl 01-02. Jag är själv...
2
Svar
24
· Visningar
3 111
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-) BAKGRUND Det är min man...
Svar
16
· Visningar
5 572
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp