Gnisslar tänderna

M

majabergman

Är det någom som har en aning om varför min häst gnisslar tänderna? Det gnekar så man ryser :P Har kollat i hans mun och hittar ingenting.

:confused:

Sv: Gnisslar tänderna

hej.. min kompis häst gnislar tänder. och hon sa att det är inget att göra åt.. men hon gnisslar bara när hon rider.. när gnisslar din häst tänder? när du rider elr annars oxå?

Det är när jag rider som han låter. Oavsett vilket bett jag har :S

Det beror på att hästen är spänd och missnöjd av någon anledning. Den motsätter sig hjälperna och är inte lösgjord. Det behöver inte alls vara bettet, det kan vara handen som är för hård eller för glappande, eller på annat sätt stör, det kan vara att ryttaren sitter i obalans och stör hästen, att ryttaren kniper eller hackar med skänklarna, osv.
Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dej komma underfund med vad som behövs för att hästen inte ska gnissla.

Ja då är det nog spänningar eller/och att hästen har ont någonstans. Testa att rid med bettlöst, då märks det om det är bettet.

Annars kolla upp hästen ordentligtn på klinik.

Zuzzi: Joo rid bettlöst på min häst du :P Han är knäpp´x) Tror inte han har ont nånstans, har visiterat honom. Mamma har även kollat. Han ska vaccineras nu i veckan så ska be henne kolla upp då :)

Flashlight: Det är knappast handen eller sitsen. Skänklarna låter jag bli, använder dom nästan inte alls, iochmed att han är väldigt het.

Så som sagt, kollar me veterinären. Annars vet jag inte :S

Åk in på kliniken och få hästen genomkollad. Du kan inte på långa vägar avgöra att din häst är frisk bara för att du har visiterat. Det är bara det ytliga du kommer åt men en häst kan ha ont på så många ställen i kroppen.

Tycker att din häst inte verkar låta fräsh iochmed att den verkar väldigt het + som du säger gnisslar tänderna = något stämmer förmodligen inte

Min häst har problem i bakkärran och gnisslar därför tänder när man ber henne samla ihop sig (Jag ska kolla upp henne på klinik). En liten fingervisning som jag har är att om hästarna är köriga fram är något fel bak och tvärt om. Hästarna är ju byggda diagonalt.

Eftersom din häst är väldigt het också vill den antagligen springa ifrån arbetet och när den är tvungen att arbeta gnisslar den tänder.

Det räcker INTE att visitera hästen eller med veterinär, de kan inte kolla det hemma hos dig. Åk in till kliniken och kolla upp din häst ordenligt.

Hästen är het. Han är så i psyket, det är en väldigt speciell häst. Han kommer från travet, kallblod, han gick där i 7 år och sen har han gått i skogen i 3 år till han till slut hanmnade hos mig.

Vi har fått reda på det genom veterinären. Han blir stressad, han har alltså inte ont. Ringde till dressyrtränaren som sa att vi bara skulle fortsätta rida han och träna, då skulle det bli bättre. Han trotts allt bara haft han i en månad, och ingen kondis hade han när han kom.
Men han är frisk som en nötkärna! :) Det löste sig med fodret också, veterinären gjorde en fodetstat som ska funka, så han inte får den energi han inte behöver. :)

Bra att du får hjälp med hästen, försök att få den avslappnad när du rider så ska du se att den slutar gnissla.

Han borde inte vara så stressad om han är riden i 3 år. Visserligen kallblodstravare lite speciella men det ska väl inte vara så att de gnisslar tänder. När gör han det?

Men varför inte kolla upp hästen ändå? Det är väl ändå trots nånting som inte stämmer för dom ska verkligen inte gnissla tänderna. Speciellt när det bara är inom ridningen, hästen är extremt spänd/har ont = mår inte bra

Min kille gnisslade tänder i början, just som jag fått honom. Han gnisslade alltid om han vart rädd för ngt, då började han gnissla, sen slutade han när han lugnade ner sig. Kunde ta ganska lång tid efter att han blev rädd för ngt, tills han slutade gnissla. Jag hade ut veterinären, tandläkaren (tandläkaren var ute flera gånger, då jag var mkt orolig för vad det kunde vara, och om han hade ont i munnen), och kollade även igenom honom noga, med rönken i princip på hela honom, då jag var till kliniken för besiktning innan jag köpte honom (hade han på foder först). Inget hittades ngnstans på honom. Så min kille gjorde så när han vart rädd för ngt. Nu har han slutat med detta, har över huvud taget lugnat ner sig markant, och är inte lika "lättskrämd".

Kolla igenom hästen när veterinären kommer. Ngt stämmer inte. Antingen har han ont ngnstans, lr så är han missnöjd med utrustningen, lr som min var - otroligt lättstressa och skärrad för det mesta.

Lycka till! Hoppas att det löser sig, och att han slutar gnissla:)

Han är riden lite i tre år. Han gick som turridningshäst som bara tog han i nödfall, vilket blev ca. 4-5 gånger på sommaren. Sammanlagt har han nog bara blivit riden 2-3 månader. Så det är inte så konstigt att han blir spänd.

Min veterinär sa att det bara var onödigt att köra dom 30 milen till kliniken för att kolla upp det. Hon sa att efter ett tag så ska han ha slutat, när han blivit riden ett tag. Om han inte slutat då ska jag kolla upp honom.

Hästan som jag nyligen köpt gnisslar tänderna när man är ute och rider. Men ägaren säger att det antagligten är för att han slappnar av på det sättet lr ngt. Jag minns inte riktigt. Men eftersom hans tänder är fina så tror jag inte att det är något stort problem för honom. :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30