Gnisslande acavallo stigbyglar

Nevermind

Trådstartare
Köpte ett par Acavallo Arena i somras. De har nu börjat gnissla nåt fruktansvärt. Jag har försökt borsta rent dem och tvätta men det blir inte bättre. Har svårt att se/lokalisera vart gnisslet kommer ifrån. Någon som har en idé om vad jag kan göra? Smörja med låsolja typ? Var isåfall?

Försökte med klippmaskinsolja i "gångjärnet". Funkade inte. Någon som haft samma problem och vet var fasen gnisslet kommer från? De lät inte såhär förut utan det har kommit nu. Sjukt störigt. Och jag har inte råd med nya stigbyglar...

Försökte med klippmaskinsolja i "gångjärnet". Funkade inte. Någon som haft samma problem och vet var fasen gnisslet kommer från? De lät inte såhär förut utan det har kommit nu. Sjukt störigt. Och jag har inte råd med nya stigbyglar...
Säker på att det är stigbyglarna som gnisslar? Känns ju inte som att de borde gnissla utifrån material osv..

Jag blir KNÄPP!
Har testat allt. Ridit med samma stigbyglar på annan häst, med annan sadel och andra stövlar. Gnisslar. Bytt stigbyglar - slutar gnissla. Så det är 110% stigbyglarna som låter. De lät inte i somras. Jag har tvättat och smort dem IGEN. Så jäkla kul är det inte att köpa nya, de kostar ju ändå minst 1700 kr. Och jag har verkligen inte de pengarna just nu :(

Hmm. Mina gnisslar inte heller så det är jättekonstigt.
Jag har iofs ett gnisslande/knarrande ljud ibland nu på vintern men är rätt säker på att det är stiglädret mot kåpan..

Mina gnisslar inte heller, jag hade reklamerat. Om det inte går kan man fundera på om det är plattan som glider, och kanske hellre bör limmas istället för att smörjas?

Letade efter kvittot i min kvitto-låda nu, hittade inte det. Så det känns rätt kört tyvärr. Skit alltså... Nu kan jag inte tänka på nåt annat än det jäkla gnisslet när jag rider...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka