gnagare.....

U

ullis25

Hej! Jag upptäckte för några dagar sedan att min häst sedan 2 månader tillbaka, har börjat gnaga på väggarna i boxen, vad jag vet har han inte gjort så hos tidigare ägaren, vad ska jag göra? där han står nu får han grovfoder 3ggr/dag förut hade han fri tillgång han får va ute ca 3-4 timmar mindre än förut, han va ute 12timmar förr, men här finns inte de rutinerna. Hagen är en enda stor slaskpöl.. inte ett enda grässtrå pga av den berömmda snön... så han tuggar på stolpar mm.. stall ägarna har sagt att de ska lägga in lite grenar, men har inte sett nåt än.. vad kan jag göra så att hans vistelse i boxen blir bättre? jag har hö nät, gömmer godis/frukt i halmen, funderar på och köpa en sån där boll på H***s är de bra?? och jaga grenar, Vilka typ av träd/grenar kan man lägga in? det finns ju giftiga oxå.. Jag lider av och se detta hos min häst, hoppas att det bara är jag som gör det och inte han.

Sv: gnagare.....

Om jag skulle vara du så skulle jag hitta på alternativa sysslor som du precis nämde. Grenar, leksaker, mm.

Vi har t.ex. hängt upp en bad puff och en fleece filt på väggen så han har lite och pyssla med och gnugga sig på. Han biter dock inte på dessa så det kanske inte fungerar hos din häst i fall han är en sådan som gillar att gnaga på allt!?

Du kan ju även köpa lite krubbnix och smeta på väggarna så att du får bort detta beteende och slipper förstöra inredningen. Det får ju hästen att inte vilja bita på väggar, mm, för att det smakar så äckligt.

Sedan så handlar det ju lite om att han måste vänja sig vid det nya livet också. Och om du har hönät, gömmer godis/frukt i halmen, mm, så borde han klara sig också. Rastlösheten vänjer han sig nog med, med tiden...

Men prova krubbnix och någon leksak till plus en gren så får vi se om det fungerar... Lycka till!

Ha det bäst! // Johanna :D

En bekant till mig hade ett gäng pållar som mer än gärna tuggade i sig av stolpar och inredning i stallet, jag upplyste henne att börja fodra med Aspbarkspellets, och resultatet är att de idag tuggar betydligt mindre på både stolp och inredning, och då har hon bara fodrat med Aspbark i ca 2 veckor.
Det kanske kan vara värt att prova även för dig? Hon ger sina hästar 0,5 kg/dag och häst.
För övrigt kan jag tillägga att hennes hästar har fri tillgång på strå (analyserat), stora hagar att röra sig i med kompisar, så det är inte där problemet sitter. Hästarna är kompisar med varandra och det finns ingen "hackkyckling".

Mina hästar började gnaga på inredningen för ett tag sedan - har aldrig gjort den innan. Vet inte om det beror på att snön har legat så länge i hagen och de därför inte har haft möjlighet att gå och gnaga i det lilla gräs som normalt annars brukar finnas även mitt i vintern.

Men jag hängde in 2 grangrenar i varje box. Knöt fast dem ordentligt i boxgallret. Och det har hjälpt! Nu gnager de friskt på grenarna och låter boxväggarna vara ifred. Jag byter grenarna med jämna mellanrum när de är för söndertuggade.

Värt att prova!

Ut och såga gran/aspträd/grenar och lägg in i hagen & grenar i boxen.
Sysslolösheten & tristessen blir stor då de inte har något att göra vilket resulterar i att det ska tuggas på allt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 145
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025