GMT och svensk tid

_Charlotte_

Trådstartare
Hur mycket är klockan här när den är "9 am" GMT?
Vad jag hittar kan den vara antingen 8 eller 7, beroende på om man menar som GMT faktiskt betyder eller om man menar engelsk tid, bara... Någon som vet helt säkert?

Hur mycket är klockan här när den är "9 am" GMT?
Vad jag hittar kan den vara antingen 8 eller 7, beroende på om man menar som GMT faktiskt betyder eller om man menar engelsk tid, bara... Någon som vet helt säkert?

GMT är så vitt jag vet tiden i Storbrittanien. Och är den 9 am där så är den 10 am i Sverige.

Om det hjälper dig något så tycker jag den här sidan var något lättare att förstå: http://tidsskillnad.nu/
Men det kanske inte var det du var ute efter?

Jo, den hjälper. Nu har jag ju "bara" två alternativ kvar ;)

Det står ju under klockorna för storbritannien:
  • Tidszonens normaltid :UTC/GMT +0 timmar
  • Sommartid :+1 timme
  • Aktuell tidzons tidsskillnad :UTC/GMT +1 timmar

Så aktuell tid där är alltså GMT+1? Eller? :crazy:

UK clocks will be on British Summer Time (BST)
from 01:00 GMT Sunday 30 March 2014
until 01:00 GMT Sunday 26 October 2014

Alltså byter de samma datum som oss. Så det kommer alltid att vara en timmas tidsskillnad.

Ja, det har jag fattat :)
Tidsskillnaden mellan oss och brittisk tid har jag fattat, men GMT verkar ju inte vara brittisk tid alltid utan "brittisk tid vintertid". Fast ibland används det för brittisk tid även sommartid. Om du förstår?

GMT = Greenwich Mean Time

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

läs sektionen under "time zones" och "ambiguity in definition"

Storbritannien använder GMT på vintern och BST på sommaren.

I Sverige är klockan under vintertid en timme framför GMT och på sommaren två timmar framför. Däremot är vi fortfarande bara en timme framför BST.

Fast
Aha!
Så när det står "9 am GMT" är det klockan 11 här för oss, svensk tid, nu på sommaren? Eller tänker jag fel igen nu? :crazy:

Hur kan jag inte ha lärt mig det här efter 13 år i skolan :o

Fast jag vet inte om jag skulle lita på att källan vet det! D.v.s. Om jag som bor i London skulle bestämma skype-tid med någon i Sverige skulle jag kanske säga "klockan 8 GMT", alltså, klockan åtta MIN tid, även fast rent teoretiskt menar jag klockan 8 BST.

Tidszoner är förvirrande!

Fast

Fast jag vet inte om jag skulle lita på att källan vet det! D.v.s. Om jag som bor i London skulle bestämma skype-tid med någon i Sverige skulle jag kanske säga "klockan 8 GMT", alltså, klockan åtta MIN tid, även fast rent teoretiskt menar jag klockan 8 BST.

Tidszoner är förvirrande!

Verkar som att fler än jag varit förvirrade och hört av sig. Nu står det 9 am bst istället :up:

Men tack ändå för hjälpen hörni :) Hade jag inte haft er hade jag fortsatt tro att det var 8.00 som gällde :o

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama