Glutenfria cupcakes

lady_vip

Trådstartare
Jag har en vän som inte tål gluten. Eftersom han ofta får så trista dessertalternativ så brukar jag göra mig till och göra nåt smarrigt glutenfritt.

Ny tänkte jag cupcakes. Men en sån smet tycker jag tenderar att bli trist och torr med glutenfri mjölmix, någon som har knep där? Jag tänkte mig en chokladmuffin.

Sen glasyr... Jag har aldrig gjort cupcakes, men tänker mig en ganska fast topping som jag kan spritsa ganska högt. Funkar det med färskostvarianten då?

Sv: Glutenfria cupcakes

Har du FB?
Här är en LÄNK i så fall. Annars kan jag skicka receptet på PM. Det är inte mitt recept ska tilläggas, men hon som gör dem är fantastiskt duktig! Anledningen till att det är så mycket "konstiga" mjölsorter är att det inte ska bli just torrt och tråkigt.

mandelmuffins blir saftiga och goda. Jag brukar utgå från det här receptet, funkar med socker som sötning om man inte är bekymrad över just den delen :) Jag har blandat i hallon eller chokladbitar i smeten, det går att göra mycket med och brukar bli uppskattat.

Glutenfria "mjöl" är ingen hit, går att göra lite med det typ bullar om man har i fiberhusk i degen. Då går det att få lite saftigt och att få degen att hålla ihop. Själv undviker jag det så långt det går och använder naturligt glutenfria mjöl istället, även där med fiberhusk förvisso, men det blir mycket nyttigare. Substituten ligger ofta väldigt högt i GI och innehåller inte så mycket näring egentligen.

Jag gjorde muffins i min muffinsmaskin med glutenfritt recept. Blev nästan helt som vanliga muffins, inte så man direkt kände skillnad.

Jag gjorde på det glutenfria mjölet som heter Jytte mjöl mix. Gjorde enkelt muffinsrecept på 1 ägg, socker, smält smör, mjöl och bakpulver. Tog lite mindre mjöl av det här glutenfria än när jag gör dem på vanligt mjöl. Brukar ha typ 1 dl socker och 1 dl mjöl, 50 g smör. 1 msk bakpulver, ca 3 msk kakao Det blev 6 muffins i muffinsmaskinen. Hade även i blåbär :)

Lite specialingredienser som jag nog inte hinner få tag på tills i morgon, men den där boken som nämns i kommentarerna blir en självklar present till min vän.

Hade gärna velat ha dem toppiga, men det kanske inte går utan mjöl. De verkar väldigt goda!

Mitrolle - muffinsmaskin? Låter väldigt hightech, är det som en bakmaskin?

LYXIGA NÖTMUFFINS

50g smör-margarin smält
2 ägg vispas pösiga med sockret
1 1/2 dl socker
100g malda hasselnötter
4msk potatis mjöl
1 tsk bakpulver
vispa ägg o socker pösigt
blanda i dom torra varorna + smöret
grädda på 200 grader

topping
150g mjuk smör
1dl florsocker
2tsk vaniljsocker/pulver
3 msk kakao
2 äggulor
rör ihop smör,florsocker,vanilj
sikta ner kakaon och rör i äggen ett o ett,rör tills det blir en slät o fin smet,låt vila i kylen en stund,spritsa på svalla-kalla muffins

dekoration om man vill
valnötter o silverkulor

dom är försvinnande goda även utan topping mm så gör en dubbel sats.
smaklig spis!

Jag brukar göra kladdkaksmuffins när jag gör glutenfritt alternativ. Förvisso svårt att göra snygga cupcakes av, men svårt att misslyckas med.

Nej det är mer som ett våffeljärn, fast med 6 st platser för muffins i :D Finns på typ Claes Ohlsson-butiker och liknande. Man ställer i muffinsformar med smet och stänger locket, klart på typ 12-15 min. Då får de jämn värme från alla håll och blir inte torra.

Låter supergott! Hur många blir det av en sats? Och blir toppingen sån där fast eller mer som glasyr på kärleksmums?

Har alla ingredienser hemma dessutom. Får nog testa 2 olika varianter!

den blir lite som smörkräm fast fastare,jag använder en sådan där muffinsplåt med 16 hål i så det brukar bli ca 25-30st beroende på hur mycket smet man häller i formen,ska vara halvfulla om man ska ha på toppingen

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 364
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama