Glutenfri kladdkaka

Aslan

Trådstartare
Jag hade planerat att göra en kladdkaka med chokladkolakräm, men kom på att vi har en gluten i familjen. Kan man på något sätt göra denna glutenfri eller är det bara att glömma chokladkolakrämen?

100 g smör
1 msk vetemjöl
4 msk strösocker
1,5 msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Vad ska jag ersätta vetemjölet med? Mandelmjöl? Hade tänkt att ersätta vetemjölet med mandelmjöl i själva kakan, men vet inte om krämen blir bra.

100 g smör
1 msk vetemjöl
4 msk strösocker
1,5 msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Vad ska jag ersätta vetemjölet med? Mandelmjöl? Hade tänkt att ersätta vetemjölet med mandelmjöl i själva kakan, men vet inte om krämen blir bra.

Jag brukar köra vanlig finax glutenfritt mjöl, mandelmjöl tycker jag får en speciell (söt, god smak annars :) )

Arrowrot går också att använda istället för mjöl för att få det att tjockna, väljer det själv som glutenfritt alternativ.

När jag gör kladdkaka använder jag alltid mandelmjöl istället för vetemjöl, blir de allra godaste kladdkakorka. Garanterat kladdiga :d

Hade tänkt att ersätta vetemjölet med mandelmjöl i själva kakan, men vet inte om krämen blir bra.

Jag har för mig att det inte blir så bra om man ersätter vetemjöl rakt av med mandelmjöl, tror kanske man behöver lite fiberhusk eller liknande också (eftersom vetemjöl innehåller gluten men det finns inget motsvarande i mandelmjöl), men jag är inte helt säker. Googla :)

Jag har för mig att det inte blir så bra om man ersätter vetemjöl rakt av med mandelmjöl, tror kanske man behöver lite fiberhusk eller liknande också (eftersom vetemjöl innehåller gluten men det finns inget motsvarande i mandelmjöl), men jag är inte helt säker. Googla :)

fast gluten behövs väl mest till brödbak?
Vet inte om det funkar på samma sätt i kak eller kladdkake bak.

Jag gjorde kakor igår med 50% bovete och 50% majsmjöl. Det smakade precis som vanliga mördegs kakor!

Använder som sagt alltid endast mandelmjöl och det blir hur bra som helst, bättre än med mjöl till och med. De kladdkakorna kan liksom inte bli torra!

Jag gjorde en vanlig kladdkaka med mandelmjöl. Det återstår att se ikväll hur den blev! Chokladkolakrämen skippade jag, jag har inte tid att göra om den så jag körde på ett vad jag tror är säkert kort ;)

Liknande trådar

Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
211
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
6 706
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: nullo-modo
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka