Glucosamin

C

CalleNy

Om man börjar ge detta till sin häst, är det så att de måste äta detta hela sitt hästliv då ???
Har fått många olika bud vad gäller detta...
En del säger också att man ibland ska göra uppehåll med glucosaminet för att sedan ge det igen... :confused:

Sv: Glucosamin

Jag har i och för sig bara erfarenhet av en häst som fick Glicosamin. Hon var 22 tror jag då hon började få det. Hon var innan stel och därmed ganska orörlig. När hon fått det i ca en vecka var hon som ung på nytt. Ägaren provade göra uppehåll ett par gånger men hästen blev genast stel och stum igen. Hon fick sitt Glucosamin resten av sitt liv.

Nej verkligen inte. Det är inte beroendeframkallande.

Däremot, om hästen har ett problem som bara kan avhjälpas med glucosamin, ja, då lär man väl ge det resten av livet. Men det är inte glucosaminets fel isf.

Om man börjar ge detta till sin häst, är det så att de måste äta detta hela sitt hästliv då ???
Har fått många olika bud vad gäller detta...
En del säger också att man ibland ska göra uppehåll med glucosaminet för att sedan ge det igen... :confused:

Har bara erfarenhet av Glucosamin till gamla hästar. Och i de fallen har det varit viktigt att ge varje dag för att upprätthålla effekten. Däremot vet jag inte om jag tror på att ge det i "förebyggande" syfte.

Tack för svar !

Min häst är inte gammal och står på boxvila efter en skada, men är nu på bättringsvägen och under försiktig igångsättning...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka