Glucosamin till unghäst.

attempt

Trådstartare
Kan man ge en häst på 4 år glucosamin för att göra lederna starkare och mjukare? I förbyggande syfte liksom. Hon rids varannan dag ungefär, och tränas i westernridning så det är ganska hård träning ibland.

Sv: Glucosamin till unghäst.

Javisst kan du det. Hjälper det inte så är det i alla fall ofarligt. Min unge man har fått det när han tränat hårt.

Vet att en del menar att lederna blir "beroende" så att man inte kan sluta med Glucosamin, men vet inte om det är sant.
Det är ju mycket som är outrett när det gäller den typen av tillskott...;)

Jag hade nog inte använt det förebyggande, utan väntat tills hästen visar tecken på att få ledproblem. En 4-åring växer ju fortfarande, så jag hade nog hellre anpassat träning och underlag som förebyggande.

Ja visst kan du göra det.... det är inte skadligt...
Jag ger både min unga och gamla dam det
Lycka till..

Vissa studier pekar på att hästens egen "tillverkning" av Glucosamin avtar om man till sätter det från annat håll. Tror inte att det finns nägon färdig forskning på det men min veterinär avråder från att ge det till yngre hästar som inte har några problem med sina leder. Annat är det om hästen redan har bekymmer med lederna, då är det bra att ge så att man hjälper kroppen att "hålla igång" lederna.

Skulle vara intesssant att få veta vilka studier detta skulle vara?
Men det finns absolut inget som talar för att glucosamintillskott skulle ha ngn förebyggande verkan.
PL

Jag vet tyvärr inte vad det är för studier, det är min veterinär (jobbar på ATG) som sagt det till mig. Om jag uppfattade det hela rätt så var studierna (forskningen) inte klara utan pågående.

Intressant att läsa olika svar.. Jag vet dock inte vilket som är sant. Men som en del säger, kanske man inte ska ge en unghäst som inte har problem med lederna.

Finns det något annat man kan ge till en träningshäst som håller igång lederna, mjukheten osv? (förutom en bra foderstat, ordentlig uppvärming, avskrittning och strechning)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 291
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka