Glucosamin till människa

Medryttarinna

Trådstartare
Glucosamin lär ju ha en positiv effekt på leder, för både människa och häst.
Vad säger er erfarenhet: kan man som människa använda samma glucosaminpreparat som man ger till hästar? Vilken dosering rekommenderas?

Sv: Glucosamin till människa

Kan man väl, men är skitäckligt samtidigt som det faktiskt är dyrare med hästpreparatet numera. Jag skickar efter på Vigoer, där finns till både djur och människor till mycket bra pris. Det priset som anges är inklusive frakten.

Min pojkvän som tränar BodyBuilding tar glucosamin för häst...och har blivit mkt bättre i lederna. Har ingen värk alls längre. Han använder emins, väger 100kg så tar det som de rekommenderar alltså ½ mått / 200kg = 1/4 till honom. Annars 1krm(1gram) / 15 kg till hund

Jag tycker inte det är så himla dyrt om man tänker på hur länge det räcker.

0,5kg för ca 500kr och så ska du äta typ 4krm = 4gram (ca om du väger 60kg)

Senast ändrad:

Min mamma tar Glucosamin för häst, Emin's. Visst, det är ju inte superdupergott, men det är en sådan liten mängd att det går ner utan problem med en sked filmjölk.

Läste i tidningen tämligen nyligen om en ganska stor studie man gjort på effekterna av Glucosamin (för människa och på människa). Tyvärr såg man inga effekter utöver placebo-effekten.

Trist - för jag hade tänkt att testa detta mot mina usla höftleder :-(

Hmm, det lät ju inte så kul..
Jag blev lite hoppfull när jag började läsa tråden; kanske kunde vara värt att prova! Har också knepiga höfter.

Kanske hade placeboeffekten funkar om jag inte vetat om den.. Nu när jag hört om det kommer biologen i mig utgå från att allt är fejk och man lika gärna kan äta mjöl..

Hur är det med nypon då, det påstås ju hjälpa mot ledvärk? Brukar ha lite nyponmjöl i morgongröten för det ger så trevlig smak, vore ju inte fel om det kunde fungera mot värk också (i större dos antar jag, har 1-2 tsk i dagsläget)!

Stämmer med vad jag läst. Ingen bevisad effekt på människa. Möjligen viss smärtlindring.
Har stått en del i Läkartidningen om det.

kl
men om det funkar på djur(hund) så kan knappast placeboeffekten funka, då han inte vet vad han får, vi är trots allt djur och på mig funkar det(jag vet i och för sig vad jag får:laugh:)

*KL*

Hmm, The Lancet publicerade en artikel baserad på studier om just Glucosamin som konstaterade att människan har lättare för att ta upp glucosaminsulfat än HCL. Men då är sulfaten mest prövad varför man nått dessa resultat med den typen än HCL.

Det verkar ju rimma rätt dåligt faktiskt, om läkartidningar skriver sådana saker om det inte vore sant.;)

det roliga i det hela är att glucosamin inte räknas som medicin, men läkarna får skriva ut det eftersom studier säger att det funkar:D

det roliga i det hela är att glucosamin inte räknas som medicin, men läkarna får skriva ut det eftersom studier säger att det funkar:D

Jag tror att det är tvärt om. Hade det funnits en bevisad effekt hade glukosamin varit klassat som läkemedel, och ej sålt i ex hästbutiken.

En VISS effekt finns, smärtlindrande. Men att brosket byggs upp :confused:

Kan kolla med mannen i kväll. Det är han som har tidningen ;)

Uppdatering. Det finns studier som visar på effekt, likväl på de som ej visar någon effekt alls.:confused:

Även kollat i "Lameness of horses". Även där nämns studier som visat på resultat, likväl på de som ej visat på. Nackdel, dyrt utan att effekt garanteras.

Mitt tips om man börjar få ont i lederna: köp kalk på hälsokosten. Blanda en tesked i ett glas vatten o drick varje morgon. Detta har hjälpt mig.:) Jag har ingen värk längre.:banana:

Orsaken till ledvärk är ofta att man är försurad i kroppen. Man äter fel, man stressar, etc. Då behövs en neutralisering av syrorna i kroppen och då hjälper kalken till med detta. Enkelt o naturligt.

Jag tror att det är tvärt om. Hade det funnits en bevisad effekt hade glukosamin varit klassat som läkemedel, och ej sålt i ex hästbutiken.

En VISS effekt finns, smärtlindrande. Men att brosket byggs upp :confused:

Kan kolla med mannen i kväll. Det är han som har tidningen ;)

Glucosamin är klassad som läkemedel, och därför fick hälsokosten sluta att sälja detta eftersom man plötsligt kom på att den hade effekt. Från början fanns det bara på hälsokosten, att det finns glucosamin som fodertillskott för häst hänger samman med renheten samt styrkan i pulvret vilket då inte klassas som läkemedel. Det finns inget som styrker att glucosamin kan förnya brosket, däremot att det kvarvarande kan hållas lite mjukare och mer medgörligt speciellt om den dessutom innehåller chonidrin.

Fråga till alla som tror sig kunna svara:
Jag vet att det råder delade meningar om glucosaminets verkan är reell eller en placeboeffekt.
Vilken slutsats ska jag dra ang användandet? Är det att rekommendera att som människa ta samma glucosamin som man ger till hästen? Eller finns det andra komponenter i preparaten för häst respektive människa som skiljer sig, vilket gör att man skulle avråda?

Min mamma äter samma som vår gamla häst och hon har räknat ut sin dos på vikten. Hon mår bättre i lederna av det iaf.

Det är säkert många som äter glucoasamin till häst, skillnaden är som sagt renheten vid tillverkningen och styrkan. För människa ställs krav på klinisk renhet i miljön vid tillverkning, detta gäller ej för fodertillskott. Fodertillskotten håller också en lägre styrka, dvs kanske 50-60 % glucosamin mot människomedel som håller långt högre mot 97-98% glucosamin.

Hittade denna info på Artrox hemsida, jag har själv funderingar på att börja med just Glukosamin då jag jobbar som sopåkare och det känns en del i lederna när man sprungit 3-4 mil om dagen och gör en hel del tunga lyft, framförallt denna årstid då snövallarna når mig till låren :crazy:

Artrox® är Sveriges första läkemedel baserat på glukosamin för behandling av mild till måttlig artros.

Glukosamin är ett kroppseget ämne som exogent tillfört i djurförsök, hämmar nedbrytningen av brosket genom en ökad proteoglukansyntes.1 Glukosamin ger smärtlindring vanligen inom fyra veckor och förbättrar rörligheten i leder hos patienter med mild till måttlig artros.1 Långtidsdata talar även för att glukosamin har en positiv inverkan på broskets ämnesomsättning.
Klinisk effekt

Glukosamin har under många år använts i Europa som kosttillskott av hundratusentals patienter med ledbesvär. En del placebokontrollerade studier har även genomförts. I tre placebokontrollerade studier under 4, 8 respektive 24 veckor studerades smärta samt funktionshinder enligt Lequesnes gradering, hos sammanlagt 260 patienter. Två av dessa studier påvisar statistiskt signifikanta skillnader till glukosamins fördel.2-3 Den tredje studien visade ingen skillnad i effekt vid svår knäartros.4 Glukosamin, 1500 mg glukosaminsulfat, har även jämförts med ibuprofen 1200 mg i två 4-veckors studier med 88 respektive 100 patienter, samt en 90-dagars studie på 21 patienter. Man fann ingen skillnad mellan glukosamin och ibuprofen med avseende på smärta, grad av svullnad eller funktion.5-7 Glukosamin har dock visat sig ha en mycket gynnsam biverkningsprofil.
Effekt på lång sikt

I en studie på 212 patienter med knäledsartros jämfördes behandling med glukosamin med placebo under tre år.8 Ungefär 70 patienter i vardera gruppen fullföljde studien. Resultatet av studien, efter tre år behandling, visar signifikant förbättring hos de patienter som behandlats med glukosamin jämfört med placebo. Detta med avseende på symtomlindring mätt med WOMAC index (grad av ledsmärta, stelhet, funktionsbegränsning 48 tim före skattning) samt de separata smärtoch funktionsskattningarna. Man fann dessutom statistiskt signifikanta skillnader till glukosaminets fördel vid mätning av grad av reduktion av ledspringans vidd. Den kliniska relevansen av detta fynd är dock osäkert.
En säker behandling

Den kliniska säkerhetsdokumentationen baseras på cirka 2000 patienter i åldrarna 18–85 år som behandlats under 4–12 veckor för framför allt knäledsartros samt en långtidsuppföljning över tre år.8,9 De vanligaste rapporterade biverkningarna med glukosamin är milda magbesvär. Olika hudreaktioner, huvudvärk, trötthet, yrsel och depression finns också beskrivna. I kliniska prövningar har biverkningarna ofta varit på nivå med placebo.1,9 Då glukosamin är en monosackarid rekommenderas diabetiker tätare kontroll av blodsockervärdena då behandlingen inleds.

Överkänslighet för skaldjur är en kontraindikation för användande av glukosamin. Glukosamin utvinns ur kitin från skaldjur. Artrox® ska inte användas under graviditeten eller amning då tillförlitliga data saknas.

kl

jag har själv ätit ett glukosaminprep som heter flexijoint och det gav definitivt verkan....även på hund o häst. jag hade värk i ryggen och hade inte sovit en hl natt på flera år...efter 4 dagar sov jag som en gris....åt i ca 1 år för jag vågade inte sluta, men nu har jag inte ätit på ett par år och ryggvärken har inte kommit tillbaka, så nog funkar det...men sm med allt annat så fungerar olika saker på olika människor. I flexin finns msm(organiskt svavel) och det balanserar upp bla ph i kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II