Glucocard från St Hippolyt

Apollo

Trådstartare
Letar som en tok efter ett mineraler som mina hästar äter. Har kollat in Glucocard som skulle passa och som de tycker smakar gott.
Har kollat gamla trådar här och blev lite förskräckt över det jag läste om lurendrejerifoder och annat
OM jag nu inte är ute efter ett foder som kan "bota" fång utan ett mineralfoder är det fortfarande då ett "lurendrejerifoder"? Det är ju ganska dyrt..... men vad gör man inte för sina hästar:p

Sv: Glucocard från St Hippolyt

Nja, det innehåller väldans mycket mangan och förhållandevis lite koppar.
(Om man nu kan lita på innehållsförteckningen)

Letar som en tok efter ett mineraler som mina hästar äter. Har kollat in Glucocard som skulle passa och som de tycker smakar gott.
Har kollat gamla trådar här och blev lite förskräckt över det jag läste om lurendrejerifoder och annat
OM jag nu inte är ute efter ett foder som kan "bota" fång utan ett mineralfoder är det fortfarande då ett "lurendrejerifoder"? Det är ju ganska dyrt..... men vad gör man inte för sina hästar:p

Måste du ge mineraler?
Vad saknas i ditt grovfoder som behöver kompletteras?

Det viktigaste är väl inte att de äter en massa mineraler utan att se vad som fattas och försöka få i dem det?

Måste du ge mineraler?
Vad saknas i ditt grovfoder som behöver kompletteras?

Det viktigaste är väl inte att de äter en massa mineraler utan att se vad som fattas och försöka få i dem det?

Jag har full koll på vad mitt foder innehåller och inte innehåller.:D

Om mineralinnehållet i Glucogard passar till ditt grovfoder och du är beredd att betala ett överpris så kan du väl använda produkten. Någon positiv inverkan på fånghästar har dock inte produkten snarare tvärtom. Produkten innehåller 6% solrosolja som inte innehåller några omega-3 fettsyror alls men däremot ca. 65% omega-6. Relationen mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 : omega-6 blir helt fel. Omega-6 fettsyror är inflammationsdrivande och absolut inget man vill ge till en häst som befinner sig i ett inflammatoriskt tillstånd som en fånghäst. Mängden vitlök i produkten är förhoppningsvis liten. Större mängder vitlök kan ge upphov till anemi.

Om mineralinnehållet i Glucogard passar till ditt grovfoder och du är beredd att betala ett överpris så kan du väl använda produkten. Någon positiv inverkan på fånghästar har dock inte produkten snarare tvärtom. Produkten innehåller 6% solrosolja som inte innehåller några omega-3 fettsyror alls men däremot ca. 65% omega-6. Relationen mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 : omega-6 blir helt fel. Omega-6 fettsyror är inflammationsdrivande och absolut inget man vill ge till en häst som befinner sig i ett inflammatoriskt tillstånd som en fånghäst. Mängden vitlök i produkten är förhoppningsvis liten. Större mängder vitlök kan ge upphov till anemi.

Nä bota fånghästar är jag inte ute efter utan ett mineralfoder som mina hästar äter:banghead:.

Grattis!

Vilka mineraler och mängder är det du behöver? Eller är det är det bara ätligheten du är ute efter?

Ja mest ätligheten, då mina ratar granulat och vanlig pelleterad mineral.
Vill gärna slippa pytsa ur femtioelva burkar varje dag. Hade jag bara en så gick det väl an men till tre som alla har helt olika behov.
Nu har jag inte riktigt räknat på dessa mineraler i deras foderstater, har varit lite lat och inte orkat lägga in värdena än. Blev bara så glad att det fanns några mineraler de tyckte om.
En i stallet hade detta och det luktar gott och mina hästar tyckte att det smakade gott.

Men ja det är dyrt men alla dessa burkar blir dyra också.

Jag blev rekommenderad Glucogard av vår sadelutprovare som har någonslags foderutbildning från England. Faktiskt håller det nere vikten på min ponny som lätt blir fet, så på så vis kan det kanske hjälpa till att förebygga fång. Varför det hjälper till att hålla henne hyfsad begriper jag inte men jag har slutat ett par gånger och då går hon upp. Tänker dock göra vad jag kan för att bli av med det (ännu mer motion....).

Det finns definitivt bättre sätt att förse en häst med mineraler, t.ex. low-calorie balancer-foder som också är dyra men inte alls på samma sätt som Glucogard och rätt smaskiga.

Exakt VAD behöverdu komplettera med? Om du inte vill pytsa varje dag så blanda för lite längre tid.

Du detta med att blanda själv var en ypperlig ide :D

Fosfor, kalk, magnesium, selen, e-vitamin tex vill jag tillföra. Nu har jag Kalk, Fosforbalans, Biomag, Selo-E, Chevinal som jag ger varje dag. Sen äter de nypon och Orthohyll.
Alla tre äter olika mängder av olika preparat. De är av olika storlekar shettis, halvblod, frieser. Olika åldrar från 13-25. Från skrota i hagen till dressyrhäst. Även maten är olika på alla tre. En äter hö, en hösilage och en blandning hö/hösilage etc, etc
Och INGEN vill ha varken grusmineral eller pelleterad mineral typ Krafft, har provat alla vanliga mineraler.
Så kan jag hitta En mineralprodukt som funkar till alla tre så vore jag glad.
Ska man be nån ta hand om hästarna nån dag så är det en lååååång lapp. Brukar förbereda maten så den stackaren slipper.

Varför inte blanda i ordning i små zip-påsar eller burkar för några veckor i stöten så blir det inte så jobbigt? Jag ger fosfor, magnesium, lysin, metionin, biotin, koppar, zink, selen, jodsalt och e-vit löst för sig för att kunna styra exakt vad jag ger och dessutom blir det mycket billigare än fördiga tilskott med konstiga kvoter och massa onödigt järn osv.

Jag blandar i zip-påsar, 100 i stöten och då är det bara att ta en per dag. Skulle aldrig funka att väga 25g monosodiumfosfat, 10g magnesium, 49g jodsalt, 1,5g selenjäst, 1,4g koppar, 3,5g zink, 10g lysin, 2,2g e-vit, 1g biotin och 4g metionin varje dag man blandar maten. :p Så för mig är det sjukt smidigt att blanda i påsar.

Varför inte blanda i ordning i små zip-påsar eller burkar för några veckor i stöten så blir det inte så jobbigt? Jag ger fosfor, magnesium, lysin, metionin, biotin, koppar, zink, selen, jodsalt och e-vit löst för sig för att kunna styra exakt vad jag ger och dessutom blir det mycket billigare än fördiga tilskott med konstiga kvoter och massa onödigt järn osv.

Jag blandar i zip-påsar, 100 i stöten och då är det bara att ta en per dag. Skulle aldrig funka att väga 25g monosodiumfosfat, 10g magnesium, 49g jodsalt, 1,5g selenjäst, 1,4g koppar, 3,5g zink, 10g lysin, 2,2g e-vit, 1g biotin och 4g metionin varje dag man blandar maten. :p Så för mig är det sjukt smidigt att blanda i påsar.

Detta var en superide :D, speciellt som jag räknat på Glucogard och det passade inte alls.

Detta var en superide :D, speciellt som jag räknat på Glucogard och det passade inte alls.

Det är ju lite jobb men sjukt värt det. Jag brukar göra det en ledig kväll, kolla en film, käka chips och ha mineralverkstad :D:p då går det lätt;)

Zip-påsar köper du billigt på k*ell &co, 100st för 40kr :)

Det är ju lite jobb men sjukt värt det. Jag brukar göra det en ledig kväll, kolla en film, käka chips och ha mineralverkstad :D:p då går det lätt;)

Zip-påsar köper du billigt på k*ell &co, 100st för 40kr :)

Det är nu man vill ha en gillaknapp på Buke:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat