Glömt P-piller!

Bonita4

Trådstartare
Igårkväll glömde jag ta mitt p-piller (för första gången på 4 år :banghead:) och självklart har inga barnmorskor telefontid nu så jag kan inte ringa och fråga heller.

Jag äter Prionelle (som vad jag förstått är det nya namnet för Neovletta). Jag skulle tagit pillret runt 20.00 igårkväll men upptäckte det först 14.00 idag och är därför 18 timmar försenad.

Googlade runt lite och hittade det här på FASS:

Om det har gått mer än 12 timmar kan p-pillrets effekt vara minskad. Ju fler tabletter i följd som du har missat, desto högre är risken för att den preventiva effekten har minskat. Risken är särskilt stor för att bli gravid om du glömmer tabletter i början eller i slutet av tablettkartan eller i slutet av vecka 3 (tredje raden på tablettkartan). Därför ska du alltid följa de anvisningar som lämnas nedan (se också diagrammet):

Fine, jag har alltid fått höra att glömmer man ett piller så är det kondom i en vecka som gäller. Men nedanför står såhär:

1 tablett glömd under vecka 2:
Ta den överhoppade tabletten så snart du kommer ihåg det, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt. Ta följande tabletter på vanlig tid. P-pillret har fortfarande önskad effekt och du behöver inte använda extra preventivt skydd. Om mer än 1 tablett är glömd bör kompletterande preventivt skydd användas i 7 dagar.


Det var under rad 2 jag glömde, betyder detta alltså att det inte är någon fara och bara att köra på som vanligt? :confused:
 
Sv: Glömt P-piller!

Jag trodde också att det funkade enligt den översta texten. Men den nedersta säger ju faktiskt att du inte behöver använda extra skydd om du tar piller både nu och kl 20 ikväll, så tolkar jag det i alla fall.
 
Sv: Glömt P-piller!

Jag har glömt mina piller ett x antal ggr (tom två dagar i rad). Jag har antingen tagit det så fort jag kommit på det dagen efter, lr tagit båda två dagen efter samtidigt. Jag käkar samma p-piller.
 
Sv: Glömt P-piller!

Ja, jag har alltid tolkat det som att det inte är någon fara om man missar ett i rad två, eftersom det ju är så det står. Det är väl under första raden det är störst risk och det är då man ska ringa barnmorsa och allt vad det står. Jag tar det alltid bara så fort jag kommer på att jag glömt, och låter det vara sen.
 
Sv: Glömt P-piller!

Jag har glömt piller flera ggr, ibland fler ggr på rad som miss_madness, jag har då kört på som vanligt och inget har hänt :) skulle nog inte vara orolig!
 
Sv: Glömt P-piller!

Eftersom du glömde pillret under andra veckan så är det bara att köra på :D

Jag glömmer ibland med, men glömmer jag under en vecka då man ska använda kondom i 7 dagar så använder jag kondom i 7 dagar! Varför chansa? Vill man inte ha kondom, så får det vara sexfritt en vecka!

Vet många oönskade graviditeter pga slarv med piller, så följ instruktionerna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är en aning pinsamt men nu blev det ändrade planer och det har blivit mer "akut". Jag har gått på p-piller (de blåa och gröna) i...
Svar
5
· Visningar
1 883
Relationer Hej! Jag och min pojkvän hade sex i Lördags eller Söndags, kommer inte riktigt ihåg, någon av dagarna var det. Han kom då i mig. Käkar p...
Svar
19
· Visningar
3 277
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Ska ta ut min p-stav i veckan, och undrar vad jag ska välja nu.. Har haft stav i 4,5 år och det fungerar inte längre, blöder 3-4...
Svar
15
· Visningar
2 788
Senast: Modest
·
N
Gravid - 1år Jag slutade för över en månad sen att använda p-piller (Cerazette). Trivdes inte med p-piller o tog bara dom i 3 månader. Nästan...
Svar
1
· Visningar
1 172
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp