Glansig päls och muskler

S

SilverLake

Hej. Vet ni vad man kan ge sin häst för att den ska få en fin och glansig päls?
vilket foder tillskott är bäst om man vill att hästen endast lättare och snabbare ska lägga på sig mer muskler?
:confused:

Mycket tacksam för svar.
MVH
 
Sv: Glansig päls och muskler

jag ger mina ponnyer raps eller majsolja,dom har fått glansigare päls.
 
Sv: Glansig päls och muskler

SilverLake skrev:
Hej. Vet ni vad man kan ge sin häst för att den ska få en fin och glansig päls?
vilket foder tillskott är bäst om man vill att hästen endast lättare och snabbare ska lägga på sig mer muskler?
:confused:

Mycket tacksam för svar.
MVH

En uträknad, balanserad foderstat som täcker hästens behov.

Båda min har trots att de är skimlar fin och glansig päls. Och jag ryktar SÄLLAN, jag är rätt dålig på att borsta med.

Valacken får hösilage, symbolisk giva kraftfoder samt mineraler och vitaminer. Unghästen får hösilage, krafft Rehab, mineral och vitamin.

Det finns inga genvägar om det ska komma inifrån =)
 
Sv: Glansig päls och muskler

Inga fodermedel ger glansig päls och snabba muskler om hästen inte får i sig vad den behöver av foderstaten. Skaffa en ordentlig foderstat så får du både och.

Matt päls kan bero på dålig näringsupptagning i tarmen, som i sin tur kan bero på tandproblem, mask, magsår, för liten grovfodergiva, någon medicin hästen går på osv. Du kan ta ut en tandläkare eller tandkunnig veterinär i första hand. Gör träckprov i andra hand. Ställ hästen under tiden på halm om den inte redan gör det, eller hellre fri tillgång till hö av god kvalitet, så den har tuggmöjlighet och kan hålla magen i form. Frågan är dock om ditt hö / hösilage är av god hygienisk kvalitet, vilket näringsinnehåll det har, och om hästen får tillräckligt stor giva av det?

Har hästen dåligt med muskler är det antagligen så att den får för lite protein i maten, eller för lite vilodagar (det är under vilan efter arbetet som musklerna lagar och stärker sig, det tar 48 timmar efter ansträngning). Det kan också vara utrustningen som klämmer någonstans och hindrar muskelarbetet. Ett generellt tips i allafall för proteintillskottet är att ge hästen lucern och vetekli. Det är fiberrikt, bra för magen och balanserar varandra i viss mån mineralmässigt. Helhavre är också både relativt fett- och proteinrikt, och ger både fibrer som är bra för magen och fett som är fint för pälsen, men det kan sätta sig i huvudet på vissa hästar.

Med en vettig foderstat och frisk häst som bas kan man få "det lilla extra" på olika vis:
I pälsglans med t ex kokta linfrön eller linfrökaka. Även olja, där vetegroddsolja sägs vara extra bra.
Vetekli sägs ge fin päls. Innehåller även lite extra protein som kan vara till hjälp vid muskelsättning.
B-vitamin och E-vitamin hjälper till vid muskelsättningen, även selen gör det. I kombination med protein i maten och vila inplanerat i träningsschemat musklar de på sig finfint.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp