Gjuta golv i stall

torpa

Trådstartare
En del av stallet har trägolv, vi vill gjuta den delen nu och undrar vad det kan kosta? Det är ett kallstall. Ytan är bara 3x5 meter.
Kan man göra det själv för att det skall bli billigare? Vad är prisskillnaden på att göra det själv eller anlita någon? Skriv gärna hur det går till vad som behövs och kostnad.

Fråga nr 2. Vad kostar det i månaden att ha elvattenkoppar i stallet? Alltså vad blir elräkningen varje månad.

Tack på förhand!:)
 
Det går att göra själv. Kolla runt på lite byggforum och bygghandlare så får du lite mer input. Men är man osäker eller ointresserad av att bygga brukar det ändå vara värt att betala en hantverkare, så inte projektet stannar av och man blir ståendes med ett halvfärdigt golv..

Kostnad för uppvärmda elkoppar beror lite på modell. De flesta ligger på 80-100 watt
Vi har precis satt koppar i lösdriften, väl investerade pengar!
 
En del av stallet har trägolv, vi vill gjuta den delen nu och undrar vad det kan kosta? Det är ett kallstall. Ytan är bara 3x5 meter.
Kan man göra det själv för att det skall bli billigare? Vad är prisskillnaden på att göra det själv eller anlita någon? Skriv gärna hur det går till vad som behövs och kostnad.

Fråga nr 2. Vad kostar det i månaden att ha elvattenkoppar i stallet? Alltså vad blir elräkningen varje månad.

Tack på förhand!:)

Ring runt till lite olika firmor och ta in offert på golvet, kan variera rätt bra.
Om man kan göra jobbet själv och "bara" ta dit en betongbil så blir det ju billigare än om man även köper tjänsten med gjutningen.
Vi har precis gjutit vårt stallgolv ca 1 dm betong på en ytan av 8x 10,4 meter. Vi gjorde jobbet själv och bilen tömde/lossade bara ut betongen i stallet, detta kostade oss 17 500 kr för en betong som är att rekommendera för stall samt tillägg för minusgrader, tömningen tog ca 45 minuter. Skulle någon gjort jobbet åt oss hade det nog gått loss på närmare 30 000 kr. Utöver detta tillkommer armering som vi köpte och lade själva, typ 500 kr per / 10 m2 ( med lite överlapp).
 
För säga vad det kommer att kosta och om det går att göra själv, behöver man veta lite om hur det ser ut och hur mycket förarbete det kommer att krävas.
Saker som vad är det i "botten"?
Det kan behövas både grävas ut och/eller fyllas på med massor som sedan ska paddas för att få en hållbar grund för gjutningen. Slarvar men med det förarbetet brukar det bli mer eller mindre bortkastat att gjuta golvet för det spricker.
 
Problemet med att gjuta själv är ju oftast blandandet. Och måste man ändå beställa cementbil kan det vara lika bra att låta proffs göra jobbet. Ett par saker att tänka på: cement i stall slits så man bör välja en tåligare sort. Den kräver en grövre armering också. Armeringen ska sedan jordas.
 
är relativt enkelt att göra själv,
bara att gräva ur, fylla upp med tvättad grus och lägga dit armering, hyra en brocka och ta hem ett lass med cement påsar och sand. sen är det "bara" att blanda och lassa in tills det är uppfyllt. samtidigt som någon jobbar ut bubblor och jämnar till så allt är i nivå.

man får bra med muskler och det är roligt jobb faktiskt :).
men jag föredrar att ta hem en cementbil :p, lite smidigare ;).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 466
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 010
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp