Giv mig styrka..

zitrus

Trådstartare
Nu börjar det vara tre veckor sen hundkräket opererades. Hon är ett år, schäfer, brukstyp. Artroskopi i vänster armbåge och vi håller på att rehabilitera för fullt vilket för närvarande och säkert ett bra tag framöver betyder LUGN. Skritt är gångarten hon ska använda sig av punkt.

Trodde att hon inte kunde bli jobbigare än hon var efter två första veckorna där det var absolut stillhet förutom kiss/bajs-promenader. Men det kunde hon.

Trodde även att hon skulle vara stendöd efter vattentrasket på rehab men hundan blir än vildare. Illustrerade i bloggen hur vi såg ut när vi skulle betala i receptionen efter vattenträningen..

veterinc3a4r.jpg

Lämnar jag henne ensam (eller med någon hon kan testa) och inte i buren så KUTAR hon omkring, så hon måste ju verkligen kämpa för att behärska sig. Hjälper alltså inte med tankenötter, hon har överskottsenergi i kroppen så hon håller på att explodera.

Uppmuntrande ord och historier om hur bra det kommer att bli sen behövs för nu känns det faktiskt rätt jobbigt..!! Måste ta på henne nomeselen och expanderlina för att hon inte ska strypa sig själv/hoppa sönder sig på våra korta promenader. Hon var en grymt kul hund att jobba med när hon var frisk i kroppen men samma hund är inte så kul att äga när hon inte får jobba :crazy:

Sv: Giv mig styrka..

Jag kan bara säga att jag känner igen mig i det du skriver... Inte så att jag haft någon bruksschäfer, men när min unga saluki var 9 månader fick hon en sträckning i låret och skulle ta det lugnt. Jättelungt. Under den tiden hon skulle vila så tuggade hon sönder halva mitt hem och gick inte att ha någonstans förrän jag sket i rekommendationerna från veterinären och gick ut på långa, men lugna koppelpromenader...

Hur länge är det tänkt att det ska ta innan ni får hålla igång ordentligt igen? Kanske det går att aktivera henne på något vis utan att hon flyger runt? Om ni inte bor mitt inne i en storstad så kanske ni skulle kunna ta er till något sådant, bara för att gå runt lite lugnt, sitta och titta osv för att trötta ut hjärnan lite utan att anstränga kroppen?

Jag lider med dig! Kan man ge hundar lugnande, som med hästar som behöver hållas på mattan vid konvalescens?

De vet vilket helsike jag har med henne och har ju sett henne in action så hade det varit så att man fick lugnande borde jag ha fått det tycker jag..

..

Det finns inte i hennes värld att sitta/ligga och titta.. Hon far som en dåre och jag vill inte heller börja bråka om något sånt nu så det sabbar i lydnaden senare.. säger jag sitt eller ligg så måste jag vara stenkonsekvent med det och det orkar jag inte när hon är såhär om jag inte absolut måste och det är nog inte så sjysst mot henne heller :crazy:

Vi får gärna gå på korta lugna promenader (tror nog jag skulle få gå 20 min nu) men det går som inte att få dom lugna.

Funkar det när de ligger på en väldigt hög stressnivå?? Inne är hon relativt lugn men så fort jag tar i ett ytterplagg börjar hon gå upp i stress och när jag tar i kopplet börjar hon tjuta.. och det är bara början..

Kanske värt att prova ändå?

Det vet jag faktiskt inte, men borde finnas info om det på hemsidan alt. där det säljs. Det är ju inget direkt farligt så prova kan du göra.
Du kan också försöka att ge henne märgben och andra ben som tar ett tag att tugga på, om hon gillar sånt :)

Hur är hon på natten? Lugnar hon ner sig då?

Är hon i buren så sover hon oftast men eftersom att vi inte promenerar så mycket som vi borde så får hon röra sig löst inne för det mesta. Börjar hon varva upp och springa omkring åker hon in i buren. Det går rätt bra men hon är sjukt uppmärksam och så fort man tänker tanken att gå till ett annat rum är hon iväg och står redan där och väntar och hoppas på att det ska hända något. Om nätterna sover hon.

Hon tuggar för fullt hela tiden, ser till att det alltid finns något för henne att gnaga på för annars tror jag det är snabbt gjort så har hon käkat upp hela hemmet.

Det är promenaderna som är jobbiga, inne styr jag henne bra men ute varvar hon upp så hon skulle inte märka om jag slog henne i skallen med en stekpanna. I en perfekt värld hade jag haft så mycket tid att jag aldrig låtit henne ta ett steg när hon ligger i den stressen, utan sett till att backa tillbaka och inte gå utanför dörren förrän hon är helt lugn. Men med en 1,5-åring och ett liv förutom hunden så har jag nöjt mig med att hon inte ska tjuta för då kommer hon sig ingenstans.

Ska läsa på och se om det är nåt jag kan använda innan promenader så att dom kanske blir lite lugnare!

Zylkene är ju i tablettformat, så det kan ju hjälpa henne att tagga ner övht.. Värt ett försök iallafall!

Har läst på nu och det verkar ju faktiskt värt att prova, kanske en kombination hade varit bäst.

Det blir bättre, men det tar tid... Vi stod där förra året, jag stod och grät ute på promenaderna för att han vägrade skritta och studsa rakt upp och ner hela tiden... Mycket tuggsaker gav vi våran och skar ner på maten istället, kexben, morötter, knäckebröd osv. Något som fick honom lite lugnare var att trampa upp en runta och släppa lite godisar och så gick han söka ute, då i snö, men det fungerar ju även i gräs. Då höll han sig lugn utan att springa men fick ändå använda huvudet.
Kompostgaller var våran räddning, lite större än en bur, men inte tillräckligt stor för att man ska kunna springa runt...
Mitt tips är även att absolut inte släppa på lydnaden, det blir tio gånger värre att få tillbaka dem sen, vi gjorde den missen ibörjan men lärde oss snabbt att faktiskt kräva lydnad och det gjorde ialla fall våran ett snäpp lugnare.
Ni verkar ha kommit en bit i rehaben ändå, vi började med 5 min promenader fem gånger om dagen och ökade med några minuter i veckan... Sen älskade jag förra vintern när vi äntligen fick börja med styrketräning, vi snöpulsade mängder...

Men ja det finns en ljus även om det kan kännas orimligt mörkt ibland...

Tack snurrfian! Lydnaden har jag inte släppt på, men våra koppelpromenader brukar vara rätt vilda i normalt tillstånd.. Att gå lugnt har som aldrig varit hennes melodi, däremot drar hon inte annars men när hon kommer till kopplets slut "hoppar hon" till min sida och det är ju inte att föredra så jag har låtit henne dra istället och stoppat henne när hon ska börja flyga tillbaka för det har känts skonsammare mot leden än studs. Stackaren är ju van att vara lös för det mesta också, slö matte :angel:

Vi började med 5 min promenader fem ggr om dagen också men hon har läkt ihop bra och skulle klara av rejälare promenader, men inte när hon drar så mkt. Hon brukar "spåra" när hon går så hon lägger all vikten fram. Har jag henne att gå vid sidan blir det samma, studs tillbaka i position när hon hamnar för långt fram alternativt att hon går och studsar vid min sida om jag har en belöning som väntar.

Godissök var ju en bra idé, men då i koppel för hon vill nog hellre dra några rundor. Nu ikväll ska jag träna lite position med henne här inne, för vi har fått klartecken för det så länge hon kan hålla sig någorlunda på jorden, och hon är ju jättelätt fram när vi tränar det så det ska nog gå bra :D
Kanske hon lugnar sig lite av det, hon använder ju kroppen då också.

JAG LÄNGTAR SÅ tills vi får börja med muskelbyggandet!!! Perfekt nu när det är vinter!!! Hon ska bli en bodybuilder :)

Kör hårda spår!! Den hund som inte blir trött av det har i alla fall inte jag träffat ;)
Arbetet kräver stor koncentration, noggrannhet och obefintligt med "muskelkraft".

Har haft två huggorms-konvalecenter denna sommar! Båda mallar under 18 månader och utan hjärn-uttröttande aktiviteter så hade jag inte orkat med dem :D

/Swat

Fast oftast så ska man hålla sig på plan mark utan störning när det gäller operations rehaben, och min gick inte att göra spår med förrens längre fram i rehabträningen, han gick upp i spinn fullständigt och kastade sig fram i spåret... När vi hade kommit lite längre och hade fått börja styrketräna lite gick det däremot bättre.

JAg kom på att när jag var på rehabträningen så löste jag det så att jag var i god tid, lämnade hunden i bilen och gick in och betalde/talade om att jag var där och sedan hämtade hunden. Då kunde jag hålla hela fokus på honom istället för att krångla med plånbok och pengar. Han lärde sig snabbt att älska "sin" rehabtjej, han tjöt rakt ut när hon kom och var alldeles överlycklig. ;)

Jag gjorde även så när jag var på återbesök hos vet, lämnade hunden i bilen, gick in och anmälde oss och hämtade honom, efter besöket så satte jag på honom täcke, på med diselvärmaren i bilen och stoppade in honom och gick sedan och betalde. Lugnast för alla inblandade! ;)

Kör hårda spår!! Den hund som inte blir trött av det har i alla fall inte jag träffat ;)
Arbetet kräver stor koncentration, noggrannhet och obefintligt med "muskelkraft".

Har haft två huggorms-konvalecenter denna sommar! Båda mallar under 18 månader och utan hjärn-uttröttande aktiviteter så hade jag inte orkat med dem :D

/Swat

Tror inte det är så bra att köra spår med en rehabhund som är nyopererad i armbågsleden, det belastar framdelen för mycket...

Brukar aldrig ta med henne in annars, det var för att jag passade på att ge henne ettårsvaccinet när jag ändå var där och kom ihåg det! Så att ta in henne i receptionen igen behöver tack och lov inte hända igen :crazy:

Nej, precis som Druvan säger så är spår inte ett alternativ då hon lägger all tyngd fram när hon spårar och så långt har vi inte kommit i rehabiliteringen att hon får ligga på så. Sen vill jag inte börja med det nu då jag inte gått något spår med henne alls. Känns lite taskigt att börja med hårda spår i snö med en galet understimulerad hund med ton av överskottsenergi ;) Jag vill inte lära henne dumheter i spåret..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka