Gigg med Sufflett *Ganska långt*

B

Barret

Är det någon som vet hur vanligt det är med giggar som har tak/sufflett här i Sverige? Försöker förklara för min kära mor (som uppenbarligen inte verkar vilja lyssna) att det inte finns en chans för henne att hitta en billig gigg i bra skick med sufflett. Isht inte med gummiklädda hjul. (Jag vägrar sätta mig bakom min något nerviga travare i en vagn med järn-skodda hjul.)
Då tjatar hon på om 4-hjulsvagnar varefter jag förklarar att jag inte VILL köra en sådan vagn på de smala vägarna runt stallet jag står på. Det skulle bli alltför knepigt att vända vagnen osv. Hon är totalt okunnig när det gäller hästar och förstår därför inte varför jag är så ovillig att låta henne gå och köpa en trilla eller dylikt...
Nu senast har jag gett med mig och sagt att: OK, om hon hittar en gigg i bra skick så låter jag henne köpa den. Men då behöver jag en bättre sele eftersom lokselen inte duger. Dessutom vill hon (har väl läst för många böcker från 1800-talet) kunna sitta med parasoll, något som hästen genast skulle tycka var oerhört suspekt och bäst att springa ifrån.
Någon som kan ge mig lite sympati? :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gigg med Sufflett *Ganska långt*

Jag har aldrig vad jag kan komma på sett en gigg med suflett.
Finns det över huvud taget? OM det finns så är det nog väldigt ovanligt i Sverige iallafall.
Varför tycker din mor att det ska vara tak på den?

är det inte en wagonett eller vad det kallas? Kan va helt fel ute. Kan inte namnen...Tycker jag har sett massa sånna bilder i annonserna här på buke men vet dock inte om hjulen är gummiklädda. Annars är ju en maratonvagn bra om du ska kunna vända snävt...

Jag skulle bli överlycklig om min mamma ville köpa en gigg till mig - med eller utan suflett! Jag skulle omedelbart visa in henne på Tidaholmsvagnars sida, och om hon vill ha en suflett - kolla om inte Mats Olsson kan fixa en sådan från Polen - eller bygga en själv ... Han är en händig man, ju!

Vad gäller vända snävt med fyrhjulsvagn, så är en maratonvagn otroligt lätt att vända med, tyst, går stadigt, skön att åka i ... Varför inte en sådan i stället för en gammal trilla?!

:banana:

Sofiplopp: Jag har föreslagit en maraton men hon tycker att sätena är för små och dessutom ser den inte tillräckligt... vad var det hon sa? Just det, sofistikerad ut. Jösses, alltså, hon tror på fullt allvar att hon kan få åka i ett stilfullt ekipage på de skumpiga vägarna i Sorunda. Bakom en kbl-travare! Men jag ska nog ta fasta på ditt råd och fixa en prisuppskattning på en Tidaholmsgigg. Har faktiskt spanat lite på Elegance-modellen. Jag älskar deras vagnar!

Nora: Njae, wagonetten är väl 4-hjulig? Inte för att jag inte gillar dem men, som sagt, skulle vara knepigt på de smala vägarna.

Mellis: Hon vill ha tak eller kunna hålla i parasoll för att slippa solen och för att kunna åka ut oavsett väder. Jag tror att det finns giggar med uppfällbara sufletter i England, men det skulle väl kosta skjortan att importera en.

Jo det är dom ju! Ja själv skulle jag inte vilja fara ut på skumpiga vägar med en sån...Hoppas din mamma OCH du blir nöjd!!

Tackar! Förhoppningsvis lyckas vi komma fram till en kompromiss av ngt slag.

Kolla efter en doktors vagn dom brukar ha suflett.
4hjuliga men skit läckra.

Kan man hyra din mamma en vecka eller nåt? *frågar snällt*

Jag tycker också att den där Elegance-giggen är SÅÅÅÅÅ fin ... I en sådan kan ju din mamma sitta i hatt och klänning, handskar och parasoll utan problem. :) Hälsa henne att det ändå är obekvämt för hästen när det regnar, så man behöver inte köra då. *s*

:banana;

Tidaholmsvagnars gigg Elegance kostar enl. 2003:s prislista 32 500 kr...

Om jag vore du skulle jag faktiskt inte bry mig så mycket om vad mamma tycker. Det är väl ändå du själv som ska köra hästen? Tänk på vad som känns bäst för DIG och vad som passar din häst bäst. För det mesta kör man ju vardagskörning, visst kan det ändå vara kul med ett fint ekipage, men det finns ju även enklare giggar t.ex. som är fina. ;)

Sofiplopp: Jag vet inte. Vill du att jag ska fråga henne? :)

Mellis:
Jo, det är vad jag har tänkt också. Själv (om jag skulle skaffa en lite bättre vagn är rockarden) skulle jag välja en av de enklare trä-giggarna. De är ju så fina! Synd bara att det är ganska viktigt med udnerhåll och skydd för dem. Men, visst, jag skulle ju inte avsky att mamma köpte en vagn åt mig, bara hon gör det av rätt orsaker och inte för att hon fått en fix idé om att rockarden är obekväm pga att den är av metall. :confused:
Problemet är ju bara att hitta en reko giggsele till ett bra pris också.

Jag vänder snävare med min trilla eller en marathonvagn än med en gigg.

Har aldrig sett en gigg med sufflet. men det borde ju finnas...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka