Gift som dödar på en timme?

Lyan

Trådstartare
Det är någon som har lagt ut hundgodis med glykol i här i stan :cry:
Men nu läste jag precis att en annan hund dött, den ska ha fått i sig hundgodis och dött inom en timme. Vad för gift verkar så fort?

Stryknin, var vanligt i åt fällor till räv och annat päls vilt in på 50 talet.

Annars finns det säkert en uppsjö olika gifter som dödar så pass snabbt, men inga som vanliga svenssons kan köpa.

Antagligen är "godiset" preppad med narkotika av något slag, och hunden får en överdos, eller så är det bara att hunden redan var gammal/dålig hälsa och ändå var på väg att dö.

Senast ändrad:
Detta var delat på facebook så jag är lite misstänksam då det inte verkar finnas någon riktig källa, iallafall inte som jag kommer åt. Det är ju naturligtvis fruktansvärt att hunden dött, men det känns lite osannolikt att den stendör av något som någon har lagt ut. Den andra hunden som dött var i en helt annan del av staden och där stod det i tidningen att de hade hittat glykol.

Mina hundar har iallafall munkorgar på konstant nu för säkerhets skull

Detta var delat på facebook så jag är lite misstänksam då det inte verkar finnas någon riktig källa, iallafall inte som jag kommer åt. Det är ju naturligtvis fruktansvärt att hunden dött, men det känns lite osannolikt att den stendör av något som någon har lagt ut. Den andra hunden som dött var i en helt annan del av staden och där stod det i tidningen att de hade hittat glykol.

Mina hundar har iallafall munkorgar på konstant nu för säkerhets skull

Glykol verkar på njurar och lever och det skal till rätt stora mängder för att skada skal uppstå, döden är till föjld av njur svikt och sjukdomsförloppet är flera veckor.. Så i fallet med hunden där de hittat glykol är jag mer inne på att hunden lapat i sig från en hink eller pöl under en bil. DVS ingen medveten förgiftning utan bara slarvigt uppbevarad glykol.

Jag blir alltid misstänksam när någon påstår att det slängts ut gift och att X antal hundar redan har dött utan att det varit några skriverier om det någon annanstans. Att det slängs ut gift och annat skit (fiskekrokar i korvbitar osv) det gör det absolut, har hittat sånt själv och anmält till polisen, men den typen av katastrofvarningar där folk påstår att 4-5 hundar har dött inom loppet av... 2-3 dagar, det tar jag med en nypa salt så vida det inte är ägarna själva som kommer ut och säger att deras hundar dött.

Den enda hunden som jag känner till som har bekräftats är den som är i artikeln. Har hört om en som blivit förgiftad men överlevt, men har inte sett något skrivet om den utan hörde i djurbutiken. Och sedan den som skulle dött på en timme. Det har hittats några högar med godis i samma område som den första som dött som ska ha skickats in på analys som jag fattade det, men hur det har gått vet jag inte.
Sedan två katter där den ena dött och den andra ligger inne med liknande symptom, men om det är förgiftning vet jag inte. När det gäller utekatter så kan de ju lika gärna ha varit inne och stulit något eller krupit under läckande bilar.

Mina jyckar kommer dock ändå få ha munkorg. Den stora har haft det med jämna mellanrum redan tidigare också då hon är som en dammsugare ute, och så slipper jag förhoppningsvis grannarnas ungar rusande efter mig när hundarna har munkorg.

Min yngste blev förgiftad av något i höstas. Det tog cirka 10 min efter vi hade kommit in efter kvällsrundan så skrek han som en stucken gris. Jag ringde Djursjukhuset och vi skulle komma in. Trodde först det var magomvridning, men nej det var det inte visade röntgen. Han fick smärtstillande som inte gjorde stor nytta och blev inlagd. En halvtimme efter jag hade kommit hem ringde man o sa att man inte fick kontakt med honom. Tre timmar senare hade man lyckats återuppliva honom. Då hade man kommit fram till att det var förgiftning. Vad han fick i sig vet ingen. Hade han inte varit inlagd och sjukvårdaren gick tätare turer än normalt så hade han inte levt idag. Vi var på 2 efterkontroller och då hade hans levervärden sjunkit. För säkerhets skull sa man att man ska kolla honom nästa gång han ska vaccineras så att alla värden är ok.

I mitt gamla bostadsområde hade någon skurit upp falukorv i fina bitar och lagt precis utanför mig. Hunden fick i sig en bit, jag ringde vet och giftcentralen med en gång och åkte in för att magpumpa honom. Symptom syns väldigt snabbt vad jag förstått. Tur nog var det inget gift i det, men jag vågade inte ta den risken ens. Under kvällspromenaden snaskade han på något som såg ut som ett ben (var i själva fallet en pinne) hann bli alldeles nojig och rädd igen.

Min yngste blev förgiftad av något i höstas. Det tog cirka 10 min efter vi hade kommit in efter kvällsrundan så skrek han som en stucken gris. Jag ringde Djursjukhuset och vi skulle komma in. Trodde först det var magomvridning, men nej det var det inte visade röntgen. Han fick smärtstillande som inte gjorde stor nytta och blev inlagd. En halvtimme efter jag hade kommit hem ringde man o sa att man inte fick kontakt med honom. Tre timmar senare hade man lyckats återuppliva honom. Då hade man kommit fram till att det var förgiftning. Vad han fick i sig vet ingen. Hade han inte varit inlagd och sjukvårdaren gick tätare turer än normalt så hade han inte levt idag. Vi var på 2 efterkontroller och då hade hans levervärden sjunkit. För säkerhets skull sa man att man ska kolla honom nästa gång han ska vaccineras så att alla värden är ok.

Stackars :'(

Det är så inihelv*** inhumant. Har inga ord för idioter som finner nöje i detta. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka