M

Mersey Ferguson

Vi funderar på att skaffa dvärggetter, men vi har hört att de både är rymningsbenägna och svåra att ha med och göra, stämmer det? Hur högt stängsel behöver man och hur ska stängslet se ut? Jag har hört att fårstängsel inte är bra, för de tar sig ur dom? Hur mycket äter en get? Jag antar att det finns speciell getmat att köpa, men hö och så? Kan de äta ensilage? Det hade varit smidigt, då hästarna äter.

Jaja, vi bara spekulerar i det, men ni får gärna berätta allt ni kan om getteri alla fall. :rofl:

Sv: Getter

Jag hade två getter förra våren.
Införskaffade dem i mars ca tror jag. de bodde ute i en egen del av hästarns hage. Satt upp MÅNGA trådar, från 20 centimeters höjd upp till 180cm. Det gick bra. De fick komma ut och springa i hästarnas hage under dagarna och sen in i lilla hagen under nätterna. De åt hö och havre.
Sen när gräset började växa upp så var de helt plötsligt inte kvar i sin hage längre. de böjde bara ner tråden med hornen och traskade ut :devil: . Tyvärr var det ej min gård, så jag kunde inte bygga en rejälare bättre hage i trästaket åt dem. De kom så fort jag ropade, å så härliga de var på det viset, kom i full fart :love:. Men eftersom de började gå över en ganska trafikerad väg så blev jag tvungen att leta efter ett annat hem till dem. . . :cry: . Nu har de det toppen, bor mitt ute på landet, flera km till närmsta granne, stoora hagar som de delar med några får. När jag får egen gård ska jag skaffa getter igen, de är charmiga. Luktar dock väldigt illa om de är stressade och nervösa (okastrerade hannar).

Man behöver inte speciell getmat, dom käkar hö o havre (o betfor o soja om det behövs) getter äter allt faktiskt.
Det beror på individen om dom rymmer, jag har haft getter som har hoppat ut över 1.40 boxväggar och andra som stannat innanför 1 m fårstaket.
Man vet aldrig vad man får. Otroligt trevliga djur annars.

det jag har haft som fungerat bäst på mina dvärgar var vanligt fårstaket uppsträckt ordentligt och så en eltråd tio cm från marken och en eltråd ca.10- 15 cm ovanför nätet och en lite bit innåt. Sedan hade jag ett kraftigt tjurelaggregat på eltrådarna. Då stannade alla i hagen...
Dvärgarna äter bara hö (ca 0,5 - 1kg/individ). Ge dem ingen havre eller annat mer än när de är dräktiga eller digivande. Risken är allt för stor att de blir feta och då blir de sjuka. Det enda man kan ge dem som tillskott är lite betfor för det är bra för magen. Sedan behöver de mineraler, fårmineral MED koppar och så är det bra om man ger dem extra selen.
Ensilage borde fungera. Jag har aldrig provat pga. att jag är allergisk..
Sedan är det så att om de försvinner ur hagen så går de ingenstans utan de håller sig på lagom avstånd från sitt hus (för ett eget litet hus i hagen måste de ha för att vara glada) och går tillbaka dit för att sova på natten. Och nä de är inte svåra att ha med och göra. De blir som hundar ungefär. Jag hade en liten plutt (som nu bor i norge) som jag hade till hjälp när jag skulle flytta de andra getterna dit jag ville ha dem. Hon gick efter hur jag pekade.
Att lära sig konster och tricks är det bästa de vet och bli kliade är underbart...
Mycket info finns på: www.alternativ.nu

Senast ändrad av en moderator:

kl*
Ursäkta att jag lånar din tråd TS
men jag undrar bara om det är någon getägare som kan rekomendera några bra böcker som man kan läsa på om getter. Jag har letat men hittar mest barnböcker :confused:

Våra getter äter bara hö och bete (mycket träd och grenar), de fick lite tackfor förut men inspektören sa att det var onödigt så nu får de vänta ute med baggarna medan tackorna äter kraftfoder. Jag vet inte om det är rätt men getterna verkar må lika bra som alltid.
Om rymmning så är det såhär hos oss att på vintern när de går i en hage med fårstängsel och två trådar rymmer de inte, även om de kan om de skulle vilja. På sommaren går de i en hage med 4-5 trådar, lite olika eftersom vi av olika anledningar måste göra om den hagen ständigt. Där rymmer de jämt och betar på gräsmattan istället. Båda hagarna är ungefär lika stora men jag tror mycket av problemet består i att sommarhagens gräs växer så bra att getter och får inte vill äta det. De vill ju ha en beteshöjd på 4-5 cm om jag minns rätt.

Hoppsan jag svarade visst till fel person, jag skulle svarat TS :o

Du får gärna svara mig, jag tror nog TS läser det också.

KL
Jag har faktiskt haft både dvärg o större getter, en del m killingar och en del på jättebete. En o annan bock också.
Samtliga har fått några dl havre varje dag under vinterhalvåret utan att vare sig bli sjuka eller feta - däremot BEHÖVER dom kanske inte kraftfoder.

... några bra böcker som man kan läsa på om getter.
Enda boken på svenska som jag vet om är boken Getter av Erik Sjödin, tyvärr går den inte att få tag på annat än på begagnatmarknaden. Köpte mitt ex. på Tradera, kan dock bli ganska dyrt, då många vill ha dessa böcker. Den finns nog att låna på de flesta bibliotek tror jag.

Efterlyser verkligen en nyskriven getbok, :idea: tänk om alla erfarna getägare kunde slå sina kloka huvuden i hop och skriva en getbok!

Efterlyser följande böcker:
-Skötsel och sjukdomar
-Tänk som din get - getpsykologi för nybörjare :rofl::rofl:

Vi funderar på att skaffa dvärggetter, men vi har hört att de både är rymningsbenägna och svåra att ha med och göra, stämmer det? Hur högt stängsel behöver man och hur ska stängslet se ut? Jag har hört att fårstängsel inte är bra, för de tar sig ur dom? Hur mycket äter en get? Jag antar att det finns speciell getmat att köpa, men hö och så? Kan de äta ensilage? Det hade varit smidigt, då hästarna äter.

Jaja, vi bara spekulerar i det, men ni får gärna berätta allt ni kan om getteri alla fall. :rofl:

Hej hej, har inte läst hela tråden(ber om ursäkt för det) så du kanske redan har fått alla svar du behöver.. Jag har två dvärggetter, dom är helt underbara. vi har dom lösa på gården och dom sticker aldrig iväg. på nätterna står dom ihop med en av våra ponnies. tama, keliga, lättlärda jag har inga problem alls med mina. lycka till om du skaffar några.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Vi har funderingar på att skaffa ett par får (lamm) till våren, för att ha som "ogräsklippare" på sommarbetet bland annat (växter som...
Svar
16
· Visningar
7 872
Senast: Dorro
·
M
Lantbruksdjur hej funderar på att skaffa getter och vill veta allt om deras skötsel! nån som kan hjälpa mig?? framför allt hur stänger man in...
Svar
4
· Visningar
4 117
Senast: Angua
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 849
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix