Germus R (KWPN)

Masqueradee

Trådstartare
Nu hoppas jag verkligen att denna tråd ej bryter mot reglerna, om det gör det ber jag så hemskt mycket om ursäkt!
Jag är väldigt ny när det gäller att läsa på om stamtavlor och liknande men jag tänkte att någonstans måste jag börja och därför tänkte jag "luska" lite i några av ridskolans hästar.
En av våra hästar är efter hingsten Germus R och hans stam är e. Joost u. Zermie (vilket det även står på klubbens hemsida), men när jag Googlar runt lite så stämmer den stammen om jag kollar på "The sport horse show and breed database", men när jag kollar på en hemsida som erbjuder hingsten så är han e. Burggraaf pref u. Dwermie pref. (prest). På den andra hemsidan så kommer exempelvis Joost inte förrän i 3e led, och då stämmer inte stoet.
Vad betyder "prest" (står efter stoets namn och en häst till i stamtavlan på andra hemsidan med röd text)?
Vilken stamtavla är det som stämmer? Har jag lyckats blanda ihop två hingstar? Tycker att det är samma hingst på bilderna i alla fall.
Som sagt är jag otroligt ny på detta så chansen att jag lyckats blanda ihop någonting är mycket stor, haha!
 
Germus R är efter Joost som du först skriver.

Uppfödaren har ett riktigt fint avelsarbete på mödernelinjen, titta gärna på deras hemsida (där står det faktiskt fel i stammen på Germus R).
 
Germus R är efter Joost som du först skriver.

Uppfödaren har ett riktigt fint avelsarbete på mödernelinjen, titta gärna på deras hemsida (där står det faktiskt fel i stammen på Germus R).
Hur vet man vilken uppfödarens hemsida är? Är som sagt väldigt ny på området!
Ska jag vara ärlig så känns det lite konstigt att inte ens uppfödaren kan få rätt på stammen, de om något bör ju ha koll!
Har du koll på vad "prest" betyder?
 
Hur vet man vilken uppfödarens hemsida är? Är som sagt väldigt ny på området!
Ska jag vara ärlig så känns det lite konstigt att inte ens uppfödaren kan få rätt på stammen, de om något bör ju ha koll!
Har du koll på vad "prest" betyder?

prest är en förkortning för prestatie. Förkortat kan man säga att det är att hästen har fått avkommor som presterat i sporten. Du kan googla om du vill läsa mer finns en del sidor med förklaringar på alla predikat. Gå in på Stall Roelofs om du vill läsa mer om Germus.
 
prest är en förkortning för prestatie. Förkortat kan man säga att det är att hästen har fått avkommor som presterat i sporten. Du kan googla om du vill läsa mer finns en del sidor med förklaringar på alla predikat. Gå in på Stall Roelofs om du vill läsa mer om Germus.
Tack för svar :) Det var på deras hemsida stammen verkar vara fel
 
Tack för svar :) Det var på deras hemsida stammen verkar vara fel
Det verkar har snurrat ihop sig med hästen under. Kollar du därimot in hingsten S Alba R som är efter Germus R så stämmer stammen som du la upp först (även i den lilla inforutan innan du klickar på Hermus R stämmer det)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp