Gerbilfrågor

majola

Trådstartare
Nu har jag läst på lite mer om gerbiler och tycker att de verkar väldigt mysiga och skojiga. "Med gerbiler behöver man ingen tv!" stod det på någon hemsida, och det är precis något sådant jag söker!

Jag har några frågor (och kommer säkert att ha ännu fler senare!):

1. Om man har dem i ett terrarium, hur finmaskigt måste locket vara då? Om man köper ett akvarium och bygger ett eget lock menar jag.

2. Funkar det att limma fast trälister på insidan av terrariet för att fästa inredningen i? Det är ju svårt att skruva i glas menar jag.

3. Om man bygger ett eget terrarium, hur är det bäst att fästa ihop skivorna då? Med en träram, Med silikon? Med lister? Vad bör man tänka på?

4. Hur många gerbiler kan/bör jag ha i ett terrarium som mäter ca 100*50 cm och har "flera våningar" att klättra på? Vad är en ideal flockstorlek?

5. Är det någon som har en länk till en hemsida där de olika färgerna presenteras med bra bilder. Vilka färger tycker ni ä finast? Av de jag har sett så tycker jag mycket om platina och deh (? en honungsfärgad typ). Vilka färger är vanligast resp. ovanligast?

6. Brukar ni köpa färdigblandat foder eller blandar ni själva?

Sv: Gerbilfrågor

majola skrev:
Nu har jag läst på lite mer om gerbiler och tycker att de verkar väldigt mysiga och skojiga. "Med gerbiler behöver man ingen tv!" stod det på någon hemsida, och det är precis något sådant jag söker!

Jag har några frågor (och kommer säkert att ha ännu fler senare!):

1. Om man har dem i ett terrarium, hur finmaskigt måste locket vara då? Om man köper ett akvarium och bygger ett eget lock menar jag.

2. Funkar det att limma fast trälister på insidan av terrariet för att fästa inredningen i? Det är ju svårt att skruva i glas menar jag.

3. Om man bygger ett eget terrarium, hur är det bäst att fästa ihop skivorna då? Med en träram, Med silikon? Med lister? Vad bör man tänka på?

4. Hur många gerbiler kan/bör jag ha i ett terrarium som mäter ca 100*50 cm och har "flera våningar" att klättra på? Vad är en ideal flockstorlek?

5. Är det någon som har en länk till en hemsida där de olika färgerna presenteras med bra bilder. Vilka färger tycker ni ä finast? Av de jag har sett så tycker jag mycket om platina och deh (? en honungsfärgad typ). Vilka färger är vanligast resp. ovanligast?

6. Brukar ni köpa färdigblandat foder eller blandar ni själva?

Svar på fråga 1-3: Ingen aning, jag har aldrig haft mina gerbiler i terrarium, det är för tungt att flytta ner när man städar, och opraktiskt i mitt fall eftersom jag vill att de ska ha tillgång till buren även när de springer lösa. Jag har stoooor gallerbur eller en gabber/duna (plast med plastkåpa och galleröverdel). Däremot vet jag att mer än 1 cm mellan spjälorna ska du INTE ha om du vill ha gerbilerna kvar i buren....

Fråga 4: Skall du ha honor så rekommenderas det att inte hålla fler än 2 ihop, då det annars gärna blir någon som är hackkyckling, och rent av blir dödad. Hanflockar på 3-4 st funkar dock bra. Jag har genomlidit ett försök till honflock, med dödlig och nästan dödliga utgångar, och även därefter i samtal med repr. för både SGF och SHF bl.a. konstaterat att det är olämpligt att hålla flera honor än 2 ihop.

Fråga 5 och i övrigt: Jag rekommenderar denna sida:
http://welcome.to/gerbilsektionen
Det är hamsterföreningens gerbilsida, den är mycket bra och där finner du bilder på färger och även under länkar en ännu mer utförlig färgpresentation under "colour palette". (även andra bra länkar)

Svenska Gerbilföreningens hemsida
http://www.gerbilclub.com
har legat nere i evigheter tyvärr, men jag är medlem i båda föreningarna för då har man ett mycket bra kontaktnät med uppfödare och experter att ta till när det kniper.

Fråga 6: jag köper färdigt (och fryser det ett dygn först för att slippa ev. larver och otäckstyg) och plockar sen bort vissa "feta och godisaktiga" saker och blandar i andra fröer som jag tycker är lämpligt för gerbiler. VIssa uppfödare rekommenderar PUIKs mus- och råttblandning, men i vår lilla by går det inte att uppbringa, men bor du i en lite större stad så kanske det är lättare.

Hej och tack för dina svar!

Länken till gerbilsektionens sida var väldigt bra! Tusen tack! :bow:

Vi har inte bestämt om vi ska ha honor eller hanar ännu, men då får det bestämma antalet senare. Förmodligen blir terrariet ca 80*60*50 för då passar det in på hyllan bredvid soffan i vardagsrummet (vi vill ju kunna se dem lätt). Är det tillräckligt stort för 2-3 stycken?

majola skrev:
Hej och tack för dina svar!

Länken till gerbilsektionens sida var väldigt bra! Tusen tack! :bow:

Vi har inte bestämt om vi ska ha honor eller hanar ännu, men då får det bestämma antalet senare. Förmodligen blir terrariet ca 80*60*50 för då passar det in på hyllan bredvid soffan i vardagsrummet (vi vill ju kunna se dem lätt). Är det tillräckligt stort för 2-3 stycken?

Ja i alla fall för 2 om de får mycket saker att aktivera sej med och får komma ut dagligen eller näst därtill. När man har dem i terrarium eller bur av typen "plast" så är det viktigt att det inte blir för varmt, men jag gissar att det inte är bredvid ett fönster du tänkt sätta dem så... Jag har aldrig haft hanar, så därför kan jag inte uttala mej om dem, men min kompis hade 2 gerbilbröder, och generellt sett så skriver hon nog under på påståendet om att de är lite lugnare än honor.

Kul att fler intresserar sej för gerbiler :love: , ibland känner man sej ganska så ensam....

Jag har för mej att det finns en länk från gerbilsektionens sida till Anneli (Goblins uppf), hon är superbra att prata med!

Lycka till!

Jag har ganska nyligen skaffat mig ett par killar som sitter i buren just nu och kikar på mig. Rekomenderar dem varmt! Jätte roliga djur att ha, de är roliga att se på, snälla att klappa och i alla fall mina är väldigt sociala och nyfikna. De är dessutom i princip luktfria och det tar en kvart att göra rent till dem så de är inte så värst krävande. Det roligaste av allt är att släppa dem på golvet och bara ligga på mage och studera dem, det kan barnen och jag göra i timmar!
Tveka inte, slå till! :D

Äsch, jag skrev ett långt svar som jag sedan slarvade bort någonstans. :mad:

Självklart ska de få massor med kryp-, gräv- och klättermöjligheter. Jag tar nog bara två stycken då så att de får lite mer plats. Tycker de om att ha samma inredning i buren jämt eller är det skojigare för dem med lite omväxling genom att man byter ut en del grejor och flyttar om och så? Solen ligger inte på där buren ska stå.

Gerbilsektionens färgsida var väldigt bra! Jag hittade också en tysk färgsida, men gerbilsektionens foton var mycket bättre. För närvarande är jag mest sugen på en "argente cream" och sedan antingen en "silver nutmeg" eller en siames. Vad har ni andra för färger? (Bilder kanske?)

Wassego: Det låter härligt! Precis som det jag önskar mig! :love:

majola skrev:
Äsch, jag skrev ett långt svar som jag sedan slarvade bort någonstans. :mad:

Självklart ska de få massor med kryp-, gräv- och klättermöjligheter. Jag tar nog bara två stycken då så att de får lite mer plats. Tycker de om att ha samma inredning i buren jämt eller är det skojigare för dem med lite omväxling genom att man byter ut en del grejor och flyttar om och så? Solen ligger inte på där buren ska stå.

Gerbilsektionens färgsida var väldigt bra! Jag hittade också en tysk färgsida, men gerbilsektionens foton var mycket bättre. För närvarande är jag mest sugen på en "argente cream" och sedan antingen en "silver nutmeg" eller en siames. Vad har ni andra för färger? (Bilder kanske?)

Wassego: Det låter härligt! Precis som det jag önskar mig! :love:

Jag har en black och en saffron.

Man ska undvika att ändra alltför mycket och ofta i buren, då det varje gång KAN bli en konfliktsituation, dvs att varje stor förändring kan vara upphov till bråk säger de som vet. Men har man två som är väldigt trygga med varann så kan jag inte tro att det skulle göra så mycket..Det där får man nog prova sej fram med gissar jag...

OK, då gäller det ffa i början att vara lite försiktig antar jag.

Tack för ditt svar!

majola skrev:
OK, då gäller det ffa i början att vara lite försiktig antar jag.

Tack för ditt svar!

små förändringar kan ju vara kul nog till att börja med, som att matskålen står på en annan plats, eller tuggrören ligger staplade istället för på rad eller osv osv..för litegrann måste man ju förändra, jag tänker nog som du rent instinktivt där! :love:
Din gerbisar kommer nog få ett bra liv tror jag!

Lejonflickan skrev:
små förändringar kan ju vara kul nog till att börja med, som att matskålen står på en annan plats, eller tuggrören ligger staplade istället för på rad eller osv osv..för litegrann måste man ju förändra, jag tänker nog som du rent instinktivt där! :love:
Din gerbisar kommer nog få ett bra liv tror jag!

Jag lade in en liten kartong till mina gullepluttar idag och de blev helt överlyckliga!!! Nu har båda två somnat där inne efter att ha klättrat ut och in och hit och dit i och på kartongen. Tänk va lite kan göra mycket!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka