ger ridning i skog lika mkt som ridning på ridbana?

A

AlterPride

ger ridning i skog och mark lika mkt som ridning på ridbana/ridhus/padock?
Ja, vad anser ni?
Om de inte gör de, hur kommer de sig?
Om de gör de varför rider då folk så mkt på ridbanor?

Sv: ger ridning i skog lika mkt som ridning på ridbana?

Ulla Håkansson rider tex ute i naturen och hon tävlar ju som alla vet i svår dressyr.

Jag tränar själv dressyr ute i naturen utan problem.

ibland känner jag att min häst konstigt nog trivs bättre i paddocken och då i synnerhet min tränares, där hon får göra svåra saker och koncentrera sig. Det bästa tycker hon är när någon kollar på henne när hon rids. Ibland känns det som hon tycker det är lite tråkigare att vara i skogen, men fri ridning i skogsmarken utan stigar, det gillar hon.

Uteridning har ju ocksa ett jobb...kanske inte ren traning och skolning av hasten, men avslappnande och ett bra satt att variera sej pa.
Eftersom jag for det mesta utbildar unghastar, sa ar uteridningen en viktig del i utbildningen, samt som omvaxling for hasten.

Jag tycker sjalv att det ar trakigt att rida i paddocken for mycket, sa jag rider ut en hel del.

Min häst blir uttråkad på bana, därför tränar vi inte dressyr där så ofta. Det går minst lika bra att göra övningar i skogen eller på en väg, det enda man inte kan träna i princip är ju volter...och förvänd galopp..
Skänkelvikningar, skolor, halter, ryggningar, tempoväxlingar, byten, galfattningar, you name it!
För oss ger dressyrträningen i skogen mer än vad den gör på bana...men det är ju individuellt också..Man måste ju kunna koncentrera sig(gäller ju både häst o ryttare) för att jobba på ett bra sätt.

Man kan visst göra volter i skogen.

Sara

Jag har efter en helg med endast ridning på ridbana (ridit clinic)
insett att ridning i skog ger minst lika mkt.
Min häst som är 6 år igång satt i november då han hade stått i 6 månader.
Vi har mesta dels ridit ute kanske varit på någonslags ridbana 1 gång i månaden.
Min häst orkade precis lika mkt som dom andra.
Och en av hästarna vet jag går minst 4 pass i veckan på ridbana.

Har hört dom som säger att udnerlaget är mkt tyngre så man måste träna hästarna på ett sådant underlag för att dom ska orka osv.
Jag har hört så mkt "dumma" bortförklaringar för att rida större delen av veckan i någon sorts inhängnad.

Min häst lär sig att koncentrera sig trots störande moment. (ute så möter vi bilar, cyklister, älgar, plastpåasr blåser förbi osv.)
Han lär sig lyfta på fötterna över stock och sten.

Jag kommer själv rida på ridbana ca 2 gång i veckan framöver då jag ska på hoppträning och sedan på westernträning.

Men inte mer än 2 ggr i veckan vägrar ja!

Hade vart intressant och höra av dom som rider mkt på ridbana hur dom "försvarar" de.

Om man har en hopphäst kan jag förstå att de blir lite krångligare.
Men de finns terrängbanor.
Finns de inte en i närheten så varför inte bygga upp en egen?
Det ska jag och en kompis göra.
Bara för att slippe tragla, trötta ut hästen på banan.
När mina hästar kommer in på banan ska dom veta att nu gäller de, nu ska vi ge allt!

TonicWater skrev:
Man kan visst göra volter i skogen.

Sara

visst kan man det!
Men Vi har inte så bra skog att jag kan göra regelrätt riktiga volter ala ridbana här, tyvärr!

Ja det tycker jag att det gör. Det är ju ofta vi som är lite bekvämt lata av oss :smirk:

Intressant tråd :)

Rent generellt anser jag att ridning i skog och mark KOMPLETTERAR ridning på bana/ridhus. dvs att man inte enbart ska rida på bana/ridhus utan snarare kan förhöja sina och hästens resultat med att komplettera arbetet i skogen.

men

det beror ju också på vilka typer av ridvägar man har/terräng möjligheter.
och hur planerat man rider när man rider i skog och mark.

Jag rider själv väldigt planerat även i skogen, och "kompletterar" min och hästens dressyr arbete på bana/ridhus/för tränare, med det i skogen. funkar jättebra för oss. Men vi har också väldigt fina och varierande ridvägar, tex banvallar, sandvägar, fina långa sluttande backar, milsvida stigar, naturhinder banor..... så vi är lyckligt lottade jämfört med en del som bor brevid riksväg och typ har en 2 km slinga på grusväg och sen vända och tillbaks, som sitt alternativ....

Men om man inte ska vara så extrem i sin jämförelse i förhållande utan antar att folk har "skapliga" ridvägar, så skulle jag säga att som sagt, - beror på hur planerat man rider ute, om man använder ute ridningen i syfte att komplettera arbete på bana/ridhus, eller om man rider ut i annat syfte.

som sagt - bra intressant tråd!

Många ryttare borde sälja hästen och skaffa sig ett kort på ett gym istället. Att rida ska INTE kännas som om man är på ett aerobicspass, vilket en del tycks tro och de är inte nöjda förrän de nästan rinner av hästen. :D

Immer

Jag rider i stort sätt bara i skogen.De gånger jag rider i sk 'paddock' det är ute på en åker eller i någon hage ;)
Jag tränar mycket varierande, har nu lagt upp lite saker jag ska hinna göra med hästen under veckan.Försöker tömköra någon dag,rida lite 'off road' vilket är dunder kul!, sen rider jag vanligt på grusvägar där jag ökar och sänker tempot etc.
Ibland rider jag på äng/åker/hage om vi ska träna lite på något.Jag har en rätt så tuff häst som man får greja lite mer med ibland.Rider jag inhägnat brukar jag dock bara rida 20-30 minuter eller tills det känns bra :)

Glömde:
Jag tycker att skogsridning ger precis lika mycket om inte mer! Mina hästar är väldigt stabila och säkra på foten.
Och de är mycket uthålligare än många av mina bekantas hästar som rids mkt i paddock

Det hoppas jag verkligen att det gör, eftersom jag nästan enbart rider ut i skogen, om jag inte vill ta transporten till ridhuset. ;)

Näh, givetvis ger det lika mycket, det kanske inte är lika jobbigt att rida dressyr på grusvägarna, eftersom det mest är rakt fram. På ridbana måste man ju svänga stup i kvarten, och det är ju jobbigare för hästen att gå på böjt spår..? Dessutom är underlaget ofta mjukare.

Försvarar ochh försvarar........Jag rider dressyr rätt mycket på bana, vi har som tur både ridhus och ute paddockar.
Tyvärr så ger inte våran natur här uppe oss möjlighet att rida dressyr i skogen. Här uppe i norr är skogen fjällvärld, vilket innebär kraftig lutning på backen, stenig och skrovlig mark eller blötmyr. Däremot går det rätt så bra att bara rida ut så dom får lära sig att sätta fötterna rätt, eller klättra lite, men det är gångarten skritt som gäller!

jag skulle säga att det ger mer!!!

Underlaget är inte helt jämnt = hästen måste se vart den går = Blir uppmärksam

Det finns sten, stockar, träd mm = hästen måste lyfta på fötterna

Det är omväxlande = roligare för både dig och hästen

Man rider inte på samma underlag hela tiden (en bit är hård, en bit är mjuk osv) = Hästens senor används på olika sätt el vad man nu ska kalla det, den gymnasticeras och stelnar inte ihop = Mindre risk för skador.

Bra miljöträning att koncentrera sig i skogen

mm, det finns hur många fördelar som helst egentligen! Anledningen till att många ryttare rider många pass på ridbanan är nog helt enkelt för att de är lite bekväma av sig, man IDS inte riktigt.

Sedan finns det hästar som har otroligt svårt att koncentrera sig ute (som bla min halvfoderhäst, men ju mer vi tränar desto bättre går det!) och hästar som är rent ut farliga att rida ute pga felaktig hantering någon gång i livet, eller brist på uteridning, olycka mm!!

Jag anser att det ger lika mycket att rida ute i skog och mark så länge man har en strategi en rödtråd i sin ridning. Lika lite ger det att bara "lulla" runt på ridbana. De flesta hästar tycker också att det är roligare utanför banan.

Måste bara berätta om ett undantag och det är min medryttarhäst som nästan alltid väljer ridhuset framför skogen. Hon spetsar öronen och ökar på skritten när vi svänger av mot ridhuset. När vi fortsätter rakt fram drar hon benen efter sig och småsurar tills hon insett att jag har bestämt mig och att det är lika bra att acceptera läget. Till saken hör att hon enbart stått med tillgång till ridhus de senaste två åren. Hon är 19 så hon är en van skoghäst och jag har aldrig upplevt några rädslor i skogen, ändå föredrar hon ridhuset.

Jag har alltid kännt att ridning på banan ger mer eftersom jag oftast använder mina uteritter till att bara skritta och låta hästarna få slappa lite.
Givetvis klättrar jag ibland, rider galoppintervaller ibland och travar längre sträckor ibland, men då ser jag inte det som en uteritt utan som en del i träningen, precis som styrkeövningar i hoppningen eller ett markarbetespass. tex.

Allt hänger ju på HUR man rider, oavsett var och när man rider.

Jag rider ca 1-2 gånger på ridbana i veckan, resten av veckan rider jag ut. Många vägar är ganska hårda, men vi har en jättefin rakbana som dom tränar travhästar på, den är perfekt att träna skänkelvikning och skolor på. Tycker att det är jättebra att rida mycket ute, speciellt om man har en ung och lite otränad häst. Dom har oftast mer framåtbjudning ute och då blir det enklare att bära sig i en sluta tex, sen när man stärkt dom ute så kan man gå över till att göra det på en ridbana. Superbra! Omväxling förnöjer.
Har man en häst som min som är lite lättfödd så är det superbra att rida ute och kunna köra lite kondition genom att sträcka ut i galopp på nån åker elr bara vara ute och skritta och småtrava i 2-3 h.

Backar är ju en supergrej för ryggmusklerna! (har inte sett så många backar på ridbanor elr i ridhus :D ). Man ska låta dom klättra i form uppför (endast i skritt), en annan jättebra grej är att backa uppför, bara ett par steg med hästens i form!

Sen om man bor i Norrland så har man ju snö på vintern, snöplumsning är super!!

Kan säkert hitta på fler bra grejer med naturen men nu får det räcka för idag! ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV