Ger ni kraftfoder under betet?

Ainon

Trådstartare
Ger ni kraftfoder under tiden hästen går på bete?
Isåfall är det någon skillnad i fodersort/mängd mot när hästen är uppstallad?

Tänker nu främst på hästar som under betet hålls igång och tränas som vanligt.

Min häst ska gå på bete från ca juni tom oktober, kommer att träna och tävla normalt. Funderar på om jag då ska ge han hans normala kraftfodergiva ½kg lucern och ½kg havre (han får även 8-9kg hö under uppstallning), lucernen kanske är onödig i och med att gräs innehåller mer protein :confused:

Sv: Ger ni kraftfoder under betet?

Min brukar få betfor som vanligt (ca 4 dl torr)
och kanske lite krafft. Han får även lite hö att tugga på.
(ett par kilo kanske) Han äter så mkt han vill ha och
lämnar resten.
Betfor får han för att få i sig vätska, ger oxå extra salt ibland.

/ Lisa

det räcker nog med att din häst får sin havre.. lucernen är som du säger ganska onödig så länge det är grönt och fint gräs i hagen.. min häst får en halvliter kornkross och biotin under betet..

Det finns massor av trådar, bl.a. en som startats de senaste dagarna och borde ligga ganska långt fram...;)

Håll koll på hästens hull, faller den ur behöver den ju mer än vad betet ger, annars inte.

Min pålla brukar få följande under vintern:

9 kg hö
1 liter Krafft Groov 125
0,5 liter Krafft Protein
0,5 liter havre
1 dl mineraler

Och under pälsfällningen B-vitaminer:p

På sommaren får hon lika mycket Groov 125 och mineraler men inga proteiner och ingen havre.

Men man märker ju på hästen hur den är i hullet och om den är pigg eller trött;)

Det är ju olika för olika hästar:p

Ja, min hæst får kraftfoder hela betet. Han rids inte særskilt hårt, men har svårt att hålla hull, særskilt under omstællningsperioder. Just nu får han hø (runt 10 kg tror jag) och en del græs, krafft protein 1 kg om dan + linfrøolja och foderjæst. Vill ha upp mer muskler och dærfør får han en høg protein/energi-kvot. I sommar kommer han nog att få krafft rehab (+ linfrøolja, foderjæst), har hørt mycket positivt om det. Førra sommaren fick han Dodson & horells Pasture mix, ca 1 kg om dan och det høll han sig helt ok på.

Min ena häst får kraftfoder under sommarbetet, men det är bara för att han tränas och tävlas ganska mycket, så han går liksom ner om han inte får det.. så han brukar få lite mindre på sommarn än vad han får på vintern, men det ser man också på hullet samt känner man det på hästern när man arbetar och håller på med dem...

//Carro

Jag tänker inte ge min häst lika mycket krafftfoder under sommaren som hon får under vinter/höst/vår, håller hon hullet så tänker jag bara ge henne lite att blanda tillskotten jag ger henne med(äppelcdervinäger, vitlök, selen + ev biotin & glucosamin..)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Detta riktas väl kanske främst till alla de som inte tar analyser på sitt hö, utan kör på med ögonmått. Vilka tillskott ger ni...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: yttre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka