Ger ni efter lätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjolltroll

Trådstartare
Hur är ni som föräldrar?
Ger ni lätt efter för ungarna för husfridens skull eller för att det är svårt med att få tiden att räcka till för att rida ut en konflikt.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Har jag inte tid att reda ut så tar jag inte konflikt (lyckas väl inte till 100%, men det är målsättningen).

Nu har ju jag mindre barn visserligen. Ibland "kommer de undan" med saker, men då har jag heller inte börjat säga nej.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Nu är ju inte min son så gammal än i o f, men ger oss, det gör vi inte. Både jag och gubben är envisare än två grisar :smirk: .
Blir troligtvis svårare när han blir äldre och kan börja ge ett större motstånd :crazy: !

men än så länge tycker jag att det är bättre att ta "kampen" när den behövs, tycker att husfriden blir bättre i det stora hela då! :)
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Nej !:smirk: Jag ger inte efter lätt....Det är lite lustigt för jag frågade mina "stora" barn (16,13) häromdan om dom har respekt för mig o det jag säger..;) Snacka om att jag blev förvånad när båda svarar ja utan omsvep..:bump: Känns j...ligt BRA:D Jag trodde nog att båda skulle svara njae. Vi har faktiskt inte så mycket konflikter mer i såfall vanliga syskonbråk och dom får de reda ut själva:cool: Har försökt få mina barn att förstå att man ska ha respekt för varandra o då ska man också kunna reda ut konflikter..Skulle däremot aldrig vara rädd för att ta i ordentligt om det skulle behövas..Kan vara lite värre med vår "bortskämda" femåring - hon kan verkligen linda sina äldre syskon runt fingret:angel: Hennes pappa o jag har lite olika sätt att reda ut saker med henne, jag försöker sitta ned med henne och få henne att förstå konsekvenserna av det hon gjort medans hennes far "skäller" och sedan e det bra enligt honom:confused: om vi mot fömodan skulle behöva reda ut ngt så görs det med en gång - alla blir så irriterade annars.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Det beror lite på vad saken gäller... Är det saker som jag har en vettig andledning till att nej ska vara nej, ja då ger jag mig inte... Men i andra frågor kan hon få "lov" att diskutera sig fram så hon får sin vilja igenom... Men då är det ofta saker som egentligen inte spelar så stor roll... Men det tränar henne i att diskutera för sin sak och själv tänka efter...

Men det gäller så klart att välja sina strider, vissa dagar ser jag helt enkelt till att det inte finns möjlighet till något val, medans annars så orkar man ta striden.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Min övertygelse (gäller tills jag blir motbevisad :p) är att om man redan från början ser till att ALDRIG ge efter så får man mycket lättare sen, genom HELA uppväxten, att stå fast vid det första svaret man gav.
Det är ju viktigt att man är dödskonsekvent när de börjar försöka få en att vackla, för klarar man det första gången så blir det betydligt enklare följande gånger.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Jag ger inte efter för husfridens skull.

Däremot bestämmer jag noga vad som är nej.
Och det är få saker som är nej.
Hellre säga ja, än att inte orka/kunna stå emot.

Vi diskuterar och förhandlar hemma, sånt gillar jag.
Ex så hade vi en tid där sonen ville äta framför tv:n.
Jag tycker det är ok i bland, så han förhandlade sig fram ett eget förslag där han tyckte att det var okej om han fick sitta där 2 kvällar/veckan.

För många nej och begränsningar hindrar barn i kreativitet och utveckling.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

ameo skrev:
Min övertygelse (gäller tills jag blir motbevisad :p) är att om man redan från början ser till att ALDRIG ge efter så får man mycket lättare sen, genom HELA uppväxten, att stå fast vid det första svaret man gav.
Det är ju viktigt att man är dödskonsekvent när de börjar försöka få en att vackla, för klarar man det första gången så blir det betydligt enklare följande gånger.
tror jag också, som är en envis och konsekvent lärare men som väljer mina "nej" och hoppas jag blir det som förälder också...
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Visst ska man välja sina "nej"!
Desutom är det faktiskt tillåtet att ändra ståndpunkt till nästa gång, dvs första gången kanske man spontant säjer nej till något, fast man upptäcker strax därefter att "OJ, det där var kanske något jag egentligen borde gått med på"... just DÅ ska man ändå stå fast vid sitt första svar, men nästa gång samma situation uppkommer är det alldeles tillåtet att byta ståndpunkt! Fast man bör ju då helst kunna motivera både nejet förut och varför man ändrat sig, om frågan kommer upp...
 
Sv: Ger ni efter lätt?

Jag låter mina barn göra rätt så mycket med min tillåtelse, men Har jag sagt nej, så är det nej som gäller :cool:
 
Sv: Ger ni efter lätt?

ameo skrev:
Min övertygelse (gäller tills jag blir motbevisad :p) är att om man redan från början ser till att ALDRIG ge efter så får man mycket lättare sen, genom HELA uppväxten, att stå fast vid det första svaret man gav.
Det är ju viktigt att man är dödskonsekvent när de börjar försöka få en att vackla, för klarar man det första gången så blir det betydligt enklare följande gånger.
Väl talat! Men jag skulle vilja tillägga en sak till konsekvensen: se till att tänka efter väl innan man säger "nej" av bara farten! Jag har inga barn själv, men det är/var min mammas filosofi. Så hon sa bara "nej" när det verkligen var NEJ och inte bara av "bekvämlighet". För då är risken att man sen känner att "oj, jag var nog lite för hård där, det gjorde väl inget om hon hade fått gå ut och leka i regnpölarna..." och det är nog då risken finns att man ändrar beslut. Då lär sig barnen en sak: tjat lönar sig.
 
Sv: Ger ni efter lätt?

ameo skrev:
Visst ska man välja sina "nej"!
Desutom är det faktiskt tillåtet att ändra ståndpunkt till nästa gång, dvs första gången kanske man spontant säjer nej till något, fast man upptäcker strax därefter att "OJ, det där var kanske något jag egentligen borde gått med på"... just DÅ ska man ändå stå fast vid sitt första svar, men nästa gång samma situation uppkommer är det alldeles tillåtet att byta ståndpunkt! Fast man bör ju då helst kunna motivera både nejet förut och varför man ändrat sig, om frågan kommer upp...
Oj, jag läste inte hela tråden innan jag svarade. :o Det var precis så jag menade!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är banne mig inte lätt att ha katt. Mina katter kräver mat hela tiden. Det spårade ur i slutet av förra vintern. Nu får de mat 4...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 801
Senast: malacogott
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Mois
·
  • Artikel
Hästnyheter Glöm det där med var hästen har huvudet. Den här uppvärmningsövningen med bommar ger galoppkänsla och bakbensaktion. Utan att böja...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver fylla på mitt lager med vinterridbyxor och vill ha era tips! :D Önskvärt är högre midja och gärna softshell/annat lätt...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 887
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp