Ger jag förmycke foder?!

L

lenlass

Undrar om någon kan ge mig någon ledtråd. Min häst har fri tillgång till hö, får till kvällsmål 150gr betfor, 300g kornkross samt 50g mineral + hö. Han rids 4ggr/vecka ca 1 tim med större delen skritt, promeneras 2 ggr/vecka ca 1tim. Ger jag honom för mycket foder med tanke på det lilla han presterar eller?! Tacksam för hjälp!! :bow:
 
Hur mycket äter din häst? Försök klura ut ungefär hur många kg hö det går åt. Det är nämligen så att hästar som inte behöver fri tillgång för att hålla hull äter så mycket de kan och allt foder stjutsas igenom hästen fortare vilket medför att hästen inte tillgodogör sig så mycket som den kunde, matsmältningen blir inte effektiv och du slösar på höet. Om din häst däremot ite håller hull om han inte får fri tillgång till höet så kan jag inte se något mängdfel, jag undrar dock vad det är för häst... en shettis behöver nog inte så mycket kraftfoder för den prestationen nämligen... men annars kan det nog vara korrekt... Men fundera över det där med höet... behöver han fri tillgång eller är det bara så att du ger honom det?
 
Ursäkta men VAR har du fått det här ifrån:

[Det är nämligen så att hästar som inte behöver fri tillgång för att hålla hull äter så mycket de kan och allt foder stjutsas igenom hästen fortare vilket medför att hästen inte tillgodogör sig så mycket som den kunde, matsmältningen blir inte effektiv och du slösar på höet/b]

Det stämmer nämligen inte..
 
Nja, det är väl halvrätt skulle jag vilja säga.

När en häst får foder med låg näringsmässig kvalitet ökar de sitt foderintag för att få i sig så mycket som möjligt av den näring som finns tillgänglig. Då kommer pasasgehastigheten att öka.

Man kan jämföra med en idisslare - om de får ett fiberrikt foder av dålig näringsmässig kvalitet kommer de att idissla och idissla till dess att fibrerna är tillräckligt finfördelade för att passera vidare. De kan därmed svälta ihjäl fast vommen är full, eftersom de inte äter mer så länge vommen är full.

Detta kommer dock inte att inträffa då hästen/idisslaren för hö - vårt hö kommer aldrig ned i så dåligt värde. Man brukar snarare tala om zebror och gnuer då det är torka på savannen... Eller vad som skulle hända om man fodrar med tidningspapper!

Angående grundfrågan, d.v.s. om din häst äter för mycket/för lite är det svårt att uttala sig utan att veta mer om hästens kondition och grovfodrets värden. Om din häst verkar OK i hull är det förmodligen en inte alltför dålig foderstat. Som sagt, svårt att säga utan mer information.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 379
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp