stjarnhimmel
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@hippofil
När du svarar på ett inlägg så kan du trycka på "svara" längst ned till höger på inlägget.
Så blir det lättare för oss att följa.
Jag har ju hållit på med dykning mer än halva livet och i början var det ju enbart våtdräkt som gällde. Badbyxor-baddräkt under våtdräkt funkar inget bra på gamla hederliga typen av dräkter, dessutom fick man ju lov att hjälpa varann på och av med dräkterna för att inte slita sönder dom men det var på den tiden ingen brydde sig, alla skulle dyka och alla skulle ha kul och att stå näck runt den obligatoriska efter-dyket-grillen och torka i solen och bli varm var mer regel än undantag, ingen brydde sig oavsett kön.Jag skulle inte bry mig faktiskt.
Har nog aldrig varit så känslig för det men när jag jobbade på operan blev jag extra härdad, allt var kaoz, folk sprang runt halv (eller typ helnakna) det fanns liksom ingen tid och ingen brydde sig.
Samma gäller backstage på modevisningar. Alla näckar, ingen har tid att ens reflektera över det.
Känner mig ganska härdad av random nakenhet både min egen och andras
Dom dykarklubbar jag varit med i genom åren (och nu snackar vi från 1975 och framåt) där har alla använt samma duschar, samma omklädningsrum och samma bastu och det har aldrig varit några som helst problem nån gång.Och som sagt varför kan vi inte ha gemensamma omklädningsrum på badhus i Sverige när det funkar så bra i länder som Tyskland,Holland och Österrike?
I min ungdom gick ju varningen att man skulle se upp med badhusbögen, alla "visste" att han fanns men ingen hade sett honom.Hur vanligt det är vet jag förstås inte Men att det förekommit och att polisen har plockat pedofiler på badhus är ju inget nytt tyvärr.
Haha.. Sånt har jag också hört..,I min ungdom gick ju varningen att man skulle se upp med badhusbögen, alla "visste" att han fanns men ingen hade sett honom.
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt."
En annan aspekt är ju att killar o tjejer ju ofta sover i samma rum som kompisar,på läger av olika slag t.ex scouter ridläger osv och även på klassresor Ibland duschar dom ihop ibland inte. Så det här betyder ju att dom flesta killar o tjejer är ju vana vid att byta om tillsammans o tom duscha ihop Så varför detta då inte kan tillämpas även i offentliga omklädningsrum tycker jag känns förlegat
Det finns anpassade omklädningsrum för personer med funktionsnedsättningar på i princip alla badhus, på ett eller annat sätt. Ofta är det grupprum utan könsuppdelning så har en ett barn med funktionsnedsättning som innebär att den inte klarar sig själv så kan det ju vara läge att använda sig av de möjligheterna som finns...Det är ju högst individuellt så klart Det finns ju också barn med handikapp
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt.
Har väldigt svårt att tro att på klassresor att killar och tjejer duschar tillsammans osv, inte i den åldern iallafall. Det är inga småbarn direkt då.
Det kanske dock har ändrats dom senaste 15 åren dock. Kanske är jättevanligt nu att alla är så ihop så att säga på läger och så.
Jo det har ändrats ja
Det där med grupprum på badhus finns tyvärr inte på alla Långt därifrån Något som inte sällan är till bekymmer eftersom majoriteten handikappade är av manligt kön och majoriteten personliga assistenter av kvinnligt
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt.
Har väldigt svårt att tro att på klassresor att killar och tjejer duschar tillsammans osv, inte i den åldern iallafall. Det är inga småbarn direkt då.
Det kanske dock har ändrats dom senaste 15 åren dock. Kanske är jättevanligt nu att alla är så ihop så att säga på läger och så.
Det där med grupprum på badhus finns tyvärr inte på alla Långt därifrån Något som inte sällan är till bekymmer eftersom majoriteten handikappade är av manligt kön och majoriteten personliga assistenter av kvinnligt
Jag tycker nog inte man behöver säga att folk är pryda som inte vill ha gemensamt omklädningsrum?Att killar är mer våghalsiga än tjejer är ju ingen nyhet så det förklarar varför fler killar är fysiskt handikappade Men även förståndshandikapp är vanligare bland killsr Varför vet jag inte.
För många (fysiskt) handkappade är bassängträning en viktig del i behandlingen.
Många badhus har avsatt särskild tid för detta och då räcker ofta gemensamhetsutrymmena (om dom nu finns) inte till.
PA (personlig ass) byter ju i princip alltid om och duschar själv tillsammans med brukaren oberoende av kön.Och som sagt gemensamhetsutrymmena fungerar utmärkt och det gäller ju även om man inte är handikappad Så jag tycker fortfarande att gemensamma omklädningsrum ska vara regel men med möjlighet för pryda att byta om enskilt
Jag tycker nog inte man behöver säga att folk är pryda som inte vill ha gemensamt omklädningsrum?
Jag som i vardagliga livet med kläder på brukar få män som ska stirra och kommentera mina bröst lär ju få det ännu mer i ett gemensamt omklädningsrum. Medan detta aldrig förekommer bland kvinnor,
Om jag då vill slippa såna kommentarer så måste jag då gå in i det enskilda omklädningsrummet. Knappast för att jag är pryd.
Om man har gemensamt omklädningsrum - vem tar ansvar för att inga olämpliga kommentarer fälls? Många män kan ju inte ens sköta sig när man har kläder på!