Gemensamt omklädningsrum?

stjarnhimmel

Trådstartare
Just nu pågår en diskussion på min Facebook.
En vän hade varit på en träningsanläggning vars omklädningsrum inte var uppdelade i herrar och damer. Istället fanns ett gemensamt samt ett par små bås för den som vill byta om privat. Jag har även här i trådar hört om att detta är vanligare i vissa länder.

Jag började fundera på detta. Först
tänkte jag att jag helst vill ha separata omklädningsrum.. Men., varför vill jag egentligen det?

Tror jag att det blir en annan bedömning, spänning, beteende etc för att jag skulle byta om i samma omklädningsrum som män? Jag har ju bastat och därigenom använt samma omklädningsrum som manliga vänner..

Vad säger Buke?

Jag har jobbat på några arbetsplatser här i Sverige där det inte funnits åtskiljda omklädningsrum och så länge jag inte skulle klä av mig naken var det inga problem. Jag ser själv ingen skillnad mellan bikini och mina underkläder (mina underkläder gömmer mer än vad bikinin gör), så har aldrig haft problem att byta t ex byxor i samma rum som en kille eller tröjor. Förvisso var det killar jag kände lite, men tror ändå jag hade gjort likadant med okända, kanske med ett vaksamt öga.
Men det är jag det.

Kanske kan fungera på vissa gym... Senast jag tränade på gym så valde jag sådant som inte bara hade separata omklädningsrum utan även ett separat "tjejgym" där männen inte kunde träna (krävdes passerkort för att komma in), helt enkelt för att jag inte orkar med män på gym. Då har jag inte varit på något "superseriöst" ställe där alla tränar för att bli bodybuilders eller liknande, utan mer "vardagligt gym". På den typ jag varit på så har det alltid funnits socialt inkompetenta dårar som ska ragga och ha sig vilket blivit jobbigt.

Med andra ord, jag skulle totalvägra byta om i samma rum som män på gym.

Alltså jag är rätt kluven faktiskt - jag kan ju först tanken men jag tänker också att det inte är så himla enkelt (så som samhällsklimatet är idag) för ex tonårstjejer att byta om med tonårskillar (och tvärtom). Samt att personer som har trist bagage eller kommer från väldigt könsuppdelade grupper riskerar att bli exkluderade om det är det enda alternativet till omklädningsrum. (Eller för den delen, bara känner sig jäkligt osugna på att deöa omklädningsrum)

Så jag vet inte - för egen del är det inte så känsligt (eller ja, jag är väl lika icke-road av att duscha med främlingar oavsett kön) men jag tänker att det kan bli tokigt för väldigt många (kanske framförallt kvinnor).

Kanske kan fungera på vissa gym... Senast jag tränade på gym så valde jag sådant som inte bara hade separata omklädningsrum utan även ett separat "tjejgym" där männen inte kunde träna (krävdes passerkort för att komma in), helt enkelt för att jag inte orkar med män på gym. Då har jag inte varit på något "superseriöst" ställe där alla tränar för att bli bodybuilders eller liknande, utan mer "vardagligt gym". På den typ jag varit på så har det alltid funnits socialt inkompetenta dårar som ska ragga och ha sig vilket blivit jobbigt.

Med andra ord, jag skulle totalvägra byta om i samma rum som män på gym.
Det jag är rädd för är om det skulle bli "högstadiebeteende" dvs det ska kollas på varandra etc.
Vilket skulle göra att jag inte skulle kunna slappna av. Däremot om folk skulle bete sig sansat och alla sköta sig själva skulle jag nog acceptera det.

Det jag är rädd för är om det skulle bli "högstadiebeteende" dvs det ska kollas på varandra etc.
Vilket skulle göra att jag inte skulle kunna slappna av. Däremot om folk skulle bete sig sansat och alla sköta sig själva skulle jag nog acceptera det.
Såhär känner jag också.

På vårt "superseriösa" gym med massor av tävlande bodybuilders så har man uppdelade omklädningsrum, tjejerna har till och med två. Fast självklart tränar de tillsammans, skulle bli dyrt annars och väldigt konstigt då det är en viss gemenskap där:p

Jag skulle vara rädd för perversa typer som tar bilder i smyg och lägger upp på nätet eller allmänt trakasserar en.

Statistiskt sett är de typerna män.

Då ser jag hellre tre omklädningsrum, kvinnor - män - könsneutralt.

Då kan man välja könsneutralt om man inte bryr sig eller inte identifierar sig som varken eller. Men de som vill ha en fristad från män får det också.

En vän hade varit på en träningsanläggning vars omklädningsrum inte var uppdelade i herrar och damer. Istället fanns ett gemensamt samt ett par små bås för den som vill byta om privat. Jag har även här i trådar hört om att detta är vanligare i vissa länder.

tänkte jag att jag helst vill ha separata omklädningsrum.. Men., varför vill jag egentligen det?

Tror jag att det blir en annan bedömning, spänning, beteende etc för att jag skulle byta om i samma omklädningsrum som män? Jag har ju bastat och därigenom använt samma omklädningsrum som manliga vänner..

Vad säger Buke?

Friskis & Svettis hade en "drive" här på min lilla ort för en månad eller 2 sedan där de erbjöd gratis gymkort till asylsökande, tillströmningen var över förväntan vilket såklart är bra. Resultatet blev dock att 80% av de kvinnliga "slinka in och träna när jag är ledig" besökarna helt enkelt slutade
komma så nu funderar man över vad som ska göras.
De har dock inte gemensamma omklädningsrum men tydligen upplevdes det så obehagligt att de slutade gå dit.

Friskis & Svettis hade en "drive" här på min lilla ort för en månad eller 2 sedan där de erbjöd gratis gymkort till asylsökande, tillströmningen var över förväntan vilket såklart är bra. Resultatet blev dock att 80% av de kvinnliga "slinka in och träna när jag är ledig" besökarna helt enkelt slutade
komma så nu funderar man över vad som ska göras.
De har dock inte gemensamma omklädningsrum men tydligen upplevdes det så obehagligt att de slutade gå dit.
Fast vet man varför de slutade komma? Du menar att de inte gillade att träna bland män?

Plus religionsaspekten.

Det finns kanske de som inte kan eller vill dela omklädningsrum med män på grund av sin religion och med gemensamt rum kanske de utestängs helt.

Vad säger Buke?
På min utbildning brukar vi ha gemensamma omklädningsrum, med dusch där man kan låsa om sig. Jag har aldrig blivit besvärad och har inte hört om någon som varit det heller, men så hade definitivt inte varit fallet på högstadiet och gymnasiet. Tycker det är svårt att tycka om frågan utan att ha läst på lite mer om folks inställningar. Om jag får vara fördomsfull och generaliserande tror jag dock det skulle funka väl så länge inte läskiga tonårskillar trissar upp sig för mycket och utnyttjar situationen.

Plus religionsaspekten.

Det finns kanske de som inte kan eller vill dela omklädningsrum med män på grund av sin religion och med gemensamt rum kanske de utestängs helt.
Ja det är en aspekt. Fördelen är kanske för de som inte identifierar sig som kvinna eller man? Det kanske är skönare med gemensamt än att välja omklädningsrum för dem?

Ja det är en aspekt. Fördelen är kanske för de som inte identifierar sig som kvinna eller man? Det kanske är skönare än att välja omklädningsrum för dem?
Ja det är därför jag tänker att man kan ha könsneutralt som alternativ men samtidigt ha kvar uppdelningen mellan kvinnor och män.

Eller! Om man gör som små omklädningsrum man kan låsa in sig i i stället? Alltså en och en inget gemensamt utrymme. Men det kanske inte är så effektivt jag vet inte.....

Jag tycker det är jobbigt att byta om med (många) människor som är "snyggare" än jag, dvs mindre fett, tajtare kropp etc etc. Japp, jag har dåligt självförtroende när det gäller sådant. Däremot har jag inga problem när det gäller tjejer/killar utan ställer mig positiv till gemensamt med alternativet enskilt.

Att folk tittar på en och att man inte får vara i fred är för mig två helt olika saker och att bli tittad på är inte direkt farligt på något vis.
Det betor på hur man tittar. Jag var med om att en kille på gymmet granskande stirrade på mig uppifrån och ner med kåt blick. Sen fortsatte han att stirra hela halvtimmen jag var där.
Mina vänner tyckte han var obehaglig. Det var ett extremt exempel men titta kan vara obehagligt .
Nu vet vi ju dock inget om vad som hänt i detta fallet.

Vet inte?

När jag var ung så var jag med i en ungdomsorganisation där det ofta var gemensam dusch och bastu på kursanläggningar t.ex. Det gjorde mig inte något. Ska jag duscha så ska jag. Oavsett vem som tänker nyttja båset bredvid.

Men numera känns det som om vi är mer kroppsfixerade än min tonårsgeneration på 70-talet?

Jag förutsätter att jag är totalt ointressant för någon att titta på så varför inte. Eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka