Gelatin mot sköra hovar?

S

SessCa

Sitter och läser en gaaaaammal bok från pollux (håller på att gå igenom vad som är värt att ha och inte och slänger allt som ligger och skräpar.)
Så, i boken "181 fiffiga knep för dig och hästen " så står det att gelatin i fodret ska vara bra för sköra hovar.
Självklart blir man nyfiken på hur sant det verkligen är och vill gärna höra erfarenheter - för detta var helt nytt för mig.

Sv: Gelatin mot sköra hovar?

Undrar om hästen vill äta det... Det är ju animaliska produkter i.... Men iofs min häst har aldrig låtit bli att äta...

Skulle det ätes eller användas "utifrån"? Blev genast intresserad av ämnet eftersom hästen har kassa hovar. Kan tänka mig att ingå i en studie =)

man får inte ge animaliska produkter till livsmedels djur, pga mul o klövsjuka, dessutom är de inte gjorda för att äta kött. (gelatin)

Hur gammal är den polluxen? förbjudet infördes ju -86! kanske har de snott det från nån engelsk tidning?
/Jenny

Den är tryckt i Sverige 97.
Men skriven i England 88.

Nu var ju boken lite nyare än jag trodde. Och det stör mig faktiskt att de trycker upp råd som egentligen är olagliga - speciellt när de är såpass stora och når ut till så många unga hästtjejer som kanske ine vet bättre.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: Kellie
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 701
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. mest skriva av mig lite och se vad ni andra säger, kanske någon mer som råkat ut...
Svar
14
· Visningar
3 761
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III