Ge Hippo Bas Basic/Cool blött eller torrt?

WS6

Trådstartare
Ni som fodrar med Hippo Bas Basic eller Cool, ger ni det uppblött eller torrt i pelletsform? Och varför?

Skulle vilja ha andras åsikter kring detta då vi är lite oense i stallet..

Sv: Ge Hippo Bas Basic/Cool blött eller torrt?

Då när jag gav det så gav jag det både och, beroende på vilket mål det var. Oftast blandade jag betforn i samma hink vilket ledde till att den blev blötlagd. Jag har aldrig hört om att man måste blöta den?

Prova blötlägg lite av pelletsen, sväller den mycket skulle jag blöta i fortsättningen.

KL
anledningen till att man generellt brukar rekommendera att blötlägga pelleterat foder är för att partikel storleken i pellets är liten. Hästen har en svälj reflex som kickar in per automatik när fodret har uppnått tillräckligt liten partikelstorlek. Eftersom pelleterat foder i sig är så litet i den storleken så går det väldigt fort att nå den partikelstorleken där svälj reflexen kickar in, med resultat att hästen kan svälja pelletsarna för tidigt, innan salivutsöndringen blivit så stor att den hunnit blanda sig med maten, med resultatet att risk för foderstrupsförstoppning finns.

rekommendationen har alltså inte så mkt att göra med hur mkt fodret sen sväller i magen.

Jag häller betfor ovanpå och rör om, då blir det lite blötlagt.
Tror inte det spelar så stor roll om du ger det torrt eller blött, det beror nog på hur glupsk din häst är samt om du kompletterar pellets med annat foder så som havre, betfor etc. Har man havre och betfor som komplement till hippo bas tror jag inte att du behöver blötlägga det då hästen tuggar nog maten mer då.

Jag blötlägger alltid det Hippo foder jag ger tillsammans med betfor, men en tjej i stallet ger enbart Hippo och det ger hon torrt, hennes häst kastar i sig fodret och jag hade i tankarna just som mackan sa att risken för foderstrupsförstoppning ökar..

Givetvis är det upp till var och en hur man utfodrar sin häst och jag tror inte att det står på Hippos fodersäckar att det bör blötläggas innan utfodring..(jag kan ha fel).

Hippopelletsena ger jag torrt, hästen vägrar blötmat inklusive betfor och den pålle som får pellets(den andra käkar oftast havre,lucern och betfor) äter så långsamt och tuggar allt väldigt noga så med honom är jag inte oroligt.

Har man en väldigt glupsk pålle så kan man alltid ha i lite lucernhack och blanda om man inte vill blöta(det är inte alltid så praktiskt med blöt mat, på vintern i kollektivstall ex)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar