ge bort matrester?

moiran

Trådstartare
Jag står i begrepp att rensa kylen. Det av julmaten som inte redan blivit uppätet kommer inte bli det av oss heller. Det är inget fel på det och en del går säkert att frysa, men frysen är också full.

Frågan är om jag kan packa ihop, märka upp (...) och lägga i en påse och ge till någon av tiggarna, eller är det lika uppskattat som om jag skulle lägga det på kollegans skrivbord (förmodligen inte särskilt)?

Hade jag inte haft den ena och andra ursäkten skulle jag velat fixa lite post-julbord med dem här hemma, men i slutänden är det mest bekvämligheten som skaver. Men vill de ha matrester (bitar av syltor, korv, köttbullar, nån rödkålsburk och liknande)

Om man ska tro vad som står på fejjan, så varierar det från person till person. En del blir glada och tacksamma och en del blir vansinniga och slänger det med en gång och försöker tvinga av personen pengar i stället... Så fråga, det är väl det bästa.

Det är ju en bit till närmsta tiggare härifrån sett, så det är inte så enkelt som man kan tro. Jag ska till jobbet en sväng imorgon (idag), men sen förhoppningsvis inte in till stan igen förrän nästa vecka. Så antingen sorterar jag och tar med mat imorron eller så slänger jag alltihop. Och eftersom jag tänkt fixa kylen idag blev frågan ställd till bukefolket och inte till berörd grupp. Nu har jag inte orkat varken städa eller sortera kylen idag (igår), så det blev en hypotetisk fråga i slutänden ändå.

Jag har bjudit på lite frukt och sånt och då har alla dessa blivit väldigt glada. Det borde de väl bli av mat också i så fall.

Vi fick en massa rester efter en jullunch på jobbet, det slog vi on och åkte till Frälsningsarmén med. De hade, då i alla fall, servering och blev glada över tillskottet.

Syltor och korv är ju lite speciell mat, som man som mottagare har svårt att veta vad det är gjort av. Riskera magsjuka när man sitter ute i minusgrader?

Jag försökte ge till stadsmissionen en gång men de behövde kunna spåra maten vilket ju inte funkar när det kommer från privatpersoner. Försöka går ju alltid.

Jag tror det nog skulle kunna vara skillnad på vars du lämnar det. Lämnar du det när de tigger känns det mindre uppskattat än om att du lämnat det på ev läger.

Känner du ingen med massa hundar eller höns? De skulle nog bli glada av sånt. Mina hundar skulle bli skitglada i alla fall. Katthem kanske?

Höns har jag ingen aning om. Katter, i alla fall mina, äter lite vad som helst i rimliga mängder. Det är ju inget de ska leva på utan får kanske 1-2 mål beroende på hur mycket mat du har och hur många katter det är. Mina katter får smaka julskinka och sånt nu, men inget de lever på.
Lika med hundarna, de har fått käka julmat nu, vilket är för salt och fett i längden, men ett par dagar är ju ingen fara.

Höns är väl allätare så de tar nog det mesta. Här slängs överbliven mat/rester ut till fåglarna. Det rensas rätt kvickt av skator och kråkor. Luftens pirayor. :)
Sen har det nog strukit runt en räv eller katt här om nätterna som kollar läget om rester.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka