Ge alger- undvika överdos av jod.

Z

Zeena

Min häst har problem med luftrören - astma och jag har åtgärdat hans miljö, medicinerat etc men inget har hjälpt. Så jag skulle vilja prova röd-alger. Men läser här och var att det då är risk för överdos av jod. Min häst får hö, mineraler, havre, lusern, kiselgur och salt.

Är det något jag kan ta bort eller minska på i och med att jag ger alger för att minsta risken för överdos av jod?

Sv: Ge alger- undvika överdos av jod.

du behöver inte ge extra mineraler samtidigt som hästen får alger eftersom algerna innehåller de mineraler som hästen behöver. det enda som behövs är extra kalk eftersom algerna anses avgifta kroppen och gifterna kan vara bundet i skelettet. man kan i samband med avgiftningen riskera urkalkning av skelettet om man inte tillför extra salt.

kiselgur vet jag inte vad det är, men det låter som något kiselpreparat. det behöver du antagligen inte heller när hästen äter alger.

Sv: Ge alger- undvika överdos av jod.

Så vitt jag vet gäller det inet röd-alger utan brun-alger. Joden alltså. Det är inte riktigt samma. carrageen heter röd-algerna o de skall kokas.

Brun algerna är fodertilskott där innehållet är ganska ojämnt. Eg rekomenderas det att man själv kan analysera innehållet hemma innan man ger o det är ju lite besvärligt. Om man inte är kemist.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: clusia
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.