Gått 5 dagar över tiden....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Josey
  • Startdatum Startdatum
J

Josey

Nu orkar jag snart inte vänta längre. :( Vårt sto har gått 5 dagar över tiden. Är det någon här som har erfarenhet av det? :confused:
Josey

Sv: Gått 5 dagar över tiden....

5 dagar är ingenting i sammanhanget!

Mitt förra hblsto fölade 3 ggr, första gången 10 dagar över tiden, andra gången 12 och tredje 19... tredje gången gick hon kvar uppe i sommarhagen när ordinarie tid gick ut.. :p

Bara att vänta, UT kommer fölet förr eller senare... Jag har aldrig hört talas om att nåt föl stannat kvar, i alla fall.. ;)

5 dagar är ju ingeting! Det räknar jag knappt som att de gått över tiden.....

Mitt sto är beräknat till att föla den 13/3....men som det ser ut nu kommer hon att gå över....Pendlat henne har jag gjort, visar hingstföl, så därav anledningen till att hon kommer att gå över.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Mitt hollands importerade WM sto skulle fölat den 3jan står det på språngsedlen men jag har då inte sett något föl än. Hon är dock synligt dräktig , så gnäll inte. :rofl:

Ja ut kommer det alltid ,det har du rätt i.Men man är ju hialös.Hon har fått 3 fölisar innan och alltid fölat på dagen.Men sen o andra sidan så är det jäkligt kallt ute både nätter o dagar vi har haft neråt 15 minus nu i 3 nätter,(bor i skåne).
Ja, jag får väl lägga mig i sängen och fortsätta glo på övervakningsskärmen.

Mitt sto gick 17 dgr över tiden och det var 17 LÅÅÅÅNGA dagar. :p
Sista veckorna visade hon många symtom på att fölning var nära. Men kvällen då det verkligen var dax gick inte att missa, inte ens för mig trots att det var första gången.
Inte sig lik vid intaget, ett par timmar senare fyllt juvret ännu mer + vaxproppar och sedan börajde hon att bädda i halmen + åt ej.
Ytterligare ett par timmar senare var det dax. :)

Mitt förra sto gick med först fölet 10 dgr över, räknar ordinarie på 336.
Andra: 21 dgr över, tredje 23 dgr över & fjärde 26 dgr över. Alltså en sammanlagt dräktighet på 346, 357, 359 & 362 dygn.
Hingst, hingst, sto & hingstföl.
Väntar nu föl med annat sto till den 28/ 3.
Det är hennes första, skall bli spännande.

Du är kanske en "förstagångstfölägare"???

Du kan lungt sätta dig ner och bara avvakta.
Fölston som ska föla är det mest egensinniga man stöter på.

Du kan gå fram till henne med almanackan och visa henne att "nu j-a anamma har du gått 3 veckor över tiden!!!!!
Som svar får du säkert:
-Ingen lust att föla idag..
-Nääää..för kallt..
-Näää...för varmt...
-Näää..dåligt väder..regnar..ju!!
-Näää..matte...Stick och brinn..vill va själv...

Du kan titta på en fölmärr som står med bakbenen i kors för att förhindra att ungen ploppar ut.. :D
-Stick iväg på Bio va??? säger märra till dig.. ;)

Så 5 dagar över tiden är inget ovanligt. Definitivt inte så här tidigt på säsongen..Uschligt kallt..

Hav tålamod.
AM

Idag är det 6 dagar över,MEN jag tror nåt är på gång.Hennes juver håller på att spricka (ser det ut som) och hon har legat ner för ett tag sen och krystat,spänt sig,flåsat,ömsom rak lång och ömsom som om hon bara låg o vilade.(Hon ligger aldrig ner vid den här tiden annars).Var ute och fodrade hästarna precis så att det blir lugn och ro sen,och hon var lite svettig på halsen.
Detta blir "mitt" 4:e föl. Men jag är lite nojig för ett par av de andra stona har haft besvärliga fölningar.
Jag återkommer om nåt händer,kanske med en liten bild.

Är hon svettig nu så hade jag stannat uppe!!! Har du kamera i huset?
(följer ett annat sto via webben och idag droppar hon mjölk och dom har svansen knuten så det är såååå spännande!)

Vad nyfiken jag blir!!! Kom det nagonting??
Annars ar inte 6 dagar sa mycket att ga over tiden. Stona har sin egen vilja och det ar inte alltid man far som man vill.

5 dagar är väl inget, vänta du tills du har fölvakat i 8 veckor (6 veckor över tiden) och så passar stohelisket på att föla i hagen på eftermiddagen ;)

Lite för stona att tänka på. "Saxat" från annan websida...

Official Rules for Expectant Mares

1. Thou shalt foal on the day thou is due.
2. Thou shalt foal during the daytime
3.Thou shalt foal while thy owner is home (preferably in the barn)
4. Thou shalt not show any signs of foaling until the day thou foals
5. Those signs will be exactly the same as those mentioned in whichever foaling book thy owner has bought.
6. Thou shalt not make water or manure pies right after thy owner has cleaned thy stall.
7. Thou shalt not try to fool the milk strip tests
8. Thou shalt not try to eat the cam or it's hardware.
9. Thy cannot yell at the stallion during labor.
10. Thou shalt not foal UNDER the cam
11. Thou shalt foal directly in front of cam (rear presentation please)
12. Thou shalt not choose the day the cam goes down to foal
13. Thou shalt not roll onto thy owner during or after the birth.
14. Thou shalt accept the little one as your own and treat him or her with kindness and motherly love.
15. Thou shalt not chew on kick or bite the vet or thy owners while they work on thy baby.
16. Enjoy thy foal!

:idea:

Ingen fölis inatt.Hon har varit orolig och vankat och lyft svansen och tittat mot magen och bökat inatt. Nu på morgonen så hade hon inte ätit upp sitt hösilage vilket hon annars alltid gör. Hon var jättetrött också,inte konstigt om hon har haft en jobbig natt.
Har i alla fall släppt utt henne i hagen det är ju inte varmt ute men solen lyser med sina underbara strålar ialla fall. Får ha koll på henne bara så hon inte lägger sig ute.
Jag återkommer.

...5 dagar är inte mkt.
Hade själv ett sto som gick totalt 378 dygn i fjol...det kallar jag över tiden...och låååååååååååååång väntan.
tjing.

angående långt över tiden så har jag ett shetlandssto som *kan* ha gått 2 månader över tiden, ungefär...
Hon betäcktes i början av juli, fribetäckning. Konstaterades dräktig med ultraljud runt 20-25 augusti. Gick fortfarande kvar med hingsten då. Hingsten åkte hem till sin ägare (inhyrd avelshingst) den 5 september. Stoet har normalt 10 dagar långa brunster.
VILKET är mest sannolikt?
Att hon kastat sitt foster, hunnit bli brunstig igen (utan att jag sett det) och ombetäckt innan hingsten åkte hem.
Eller att hon gått 2 månader över tiden?
Hon fölade nämligen den 1 augusti...

Om ditt sto verkligen ska ha fölat den 2jan så tycker jag nog att du skall kolla upp det med en veterinär. Mitt sto har gått 21 och 27 dagar över. Jag har ett sto som skulle ha fölat den 20 feb. men inget föl än. 5 dagar är ganska normalt. Ston går ofta över när dom får så här tidigt på året.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka