Gaser i magen

F

Fhanny

Min ena lilla kisseunge har gaser i magen. Hon går runt och fiser illa helatiden. Är detta normalt? Är det något jag ska göra?

Sv: Gaser i magen

Bytt till ny mat eller gett henne något som hon inte är van vid/tål?! Kanske gick övergången lite för snabbt. Då kan det bli lite oordning på magen.

Tänk efter om det kan ha med maten att göra och ge henne lite skonsam mat ett tag. Mitt tips är kokt fisk med lite ris. Nu vet jag inte hur gammal hon är, du kanske precis har börjat ge henne fast föda överhuvudtaget. Som sagt, blanda ut fodret med lite kokt fisk och öka sedan succesivt med fodret så att magen kan vänja sig. Det är ett tips!

Senast ändrad:

ett par andra tips förutom att du kollar fodret:

Har kattungen varit avmaskad? Dvs avmaskning kanske behövs.

Får kattungen vanlig mjölk?
Kattungar antas tåla mjölk bättre än vad många vuxna katter gör. Men vårt vanliga köpemjölk är inte katternas bästa vän. Då är naturlig mjölk direkt från kossan bättre. Eller då laktosreducerad mjölk.

läste i en kattbok som jag köpte för mkt längesen att man helst inte skulle ge katter mjölk utan man skulle ge dom grädde utspätt med vatten, både till kattungar och vuxna. där står oxå att bästa att ge småkatter är vanlig barnmat på burk, har gett mina kattungar det å det funkar jättebra, inte dåliga i magen och så blir dom inte så kräsna med maten heller!!

Okej, tack allihopa. Jag ger henne kattmat ifrån Purina som är för kattungar och sen vatten.
hon är avmaskad och allt. Den andra katten jag har har inga problem med maten.

De kan ju vara olika känsliga! Sen kanske inte just den kattmaten passar just den kattungen. Ibland kan det vara så.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama