Gårdsbesikt vs klinik

M

Minalldelesegna

Jag behöver lite hjälp!

Ska köpa en 2-åring. Den har gått i hage hos uppfödaren med samma kompisar i 2 år. Transporterad 1 gång.

Kan det räcka med gårdsbesiktning eller måste den till klinik? Vet att det är bättre med klinik men osäker om det kan räcka med gårds med tanke på åldern. Ska ej röntga. Osäker om man ens böjer en 2 åring?

Snabba svar tack!!!!!

Sv: Gårdsbesikt vs klinik

Böjprov görs inte på så unga hästar. Det verkar lite som du har bestämt dig för gårdsbesiktning redan, men tänk på att det krävs ett bra underlag för att det ska vara värt att göra någon undersökning vad gäller arbetsprov/springa etc. Gärna asfaltväg med bra dosering så man tydligt hör hur hästen sätter i.

Lycka till.

Jag hade nöjt mig med en gårdsbesiktning om det behövs för försäkringen.

Jo, jag vill ju gärna slippa klinik men inte för att jag är lat eller snål utan bara för att jag är så eager att få hem hästen.

Osäker på skillnaderna på gårds och klinik bes nuförtiden. Tar man ultraljud på vanlig klinik besiktning inför köp?

Beror ju på om du beställer den undersökningen.

Anledningen till att jag alltid väljer klinik då jag besiktigar (även om jag också ibland köper obesiktigat, men aldrig gårdsbesiktigat) är många, men ett par tunga argument är att det är lättare att få en fördjupad undersökning (röntgen, ul etc) och att det finns väl fungerande platser att utföra respektive moment.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar